“Volg je eigen plan en filter de raad van anderen”

NoFoodWasted wil de Marktplaats tegen voedselverspilling zijn. Meer dan 55.000 consumenten maken dagelijks gebruik van zijn Afgeprijsd app. Daar zag het in het begin niet naar uit, maar volharding en eigenwijsheid brachten De Vocht waar hij nu is. Nu is het tijd om door te pakken.

August de Vocht

Wie:  August de Vocht  
Bedrijf: NoFoodWasted  
Wat: NoFoodWasted wil de Marktplaats tegen voedselverspilling zijn. Meer dan 55.000 consumenten maken dagelijks gebruik van zijn Afgeprijsd app. 
Sinds: 2015 
Aantal medewerkers: 6

Hij ziet zichzelf niet als wereldverbeteraar, wel als iemand die niet stil kan toekijken. Als August de Vocht zich ergens aan stoort, komt hij in actie. En zich storen, dat doet hij al jaren. Vooral aan de manier waarop we omgaan met onze planeet. “Al mijn bedrijven en projecten komen voort uit irritatie”, zegt hij. “Ja, ook NoFoodWasted en de Afgeprijsd App.”

Slimmer kopen

Eind 2013 kwam bij De Vocht het besef dat hij ‘iets’ moest doen tegen voedselverspilling. “Mijn kinderen waren net geboren”, vertelt hij in de Bossche Jamfabriek. “Dat maakt je nóg bewuster van de wereld. Toentertijd verspilden we in Nederland 4 miljard euro aan eten per jaar.” Als eigenaar van een softwarebedrijf maakte De Vocht apps en websites. Daar zat ook een app voor de kledingindustrie bij. “Winkels konden hun afgeprijsde kleding aanbieden”, vertelt hij. “We wilden net gaan testen toen ik dacht: nee, dit wordt hem niet. Je moet mensen niet stimuleren méér te kopen, je moet ze slimmer laten kopen.”

Afgeprijsd eten

Op de Afgeprijsd app bieden supermarkten eten aan dat bijna over de datum is. In prijs verlaagd, zoals de 35% artikelen van Albert Heijn. Bluetooth zenders attenderen de consument via zijn mobiel op het aanbod in de schappen. De app telt nu 55.000 gebruikers per maand, maar de startup was moeizaam. Die werd gefilmd door een documentairemaker. Ondernemer en cameraman reisden naar de Verenigde Staten, gelokt door het vooruitzicht van financiers. Dat liep op niets uit. Wie de online docu ‘The Rollercoaster Startup’ terugkijkt, ziet eerst een teleurgestelde ondernemer. “Ik had al mijn geld geïnvesteerd”, vertelt De Vocht. “Zo’n 300.000 euro. Na twee jaar zonder salaris begonnen ze thuis lichtelijk te protesteren.”

Eigenwijs blijven

De Vocht had gemakkelijk de handdoek kunnen gooien, maar bleef geloven in een goede afloop. Dat is ook wat hij andere starters wil meegeven. “Je moet eigenwijs blijven. Er zijn altijd mensen die je advies geven vanuit hun negatieve ervaringen. Die gaan je dan uitleggen waarom je het vooral niét moet doen. Of hoe je het ‘beter’ kan doen. Mijn advies: volg je eigen plan en filter heel goed de raad van anderen.”

“Volg je eigen plan en filter de raad van anderen.”

Met camera

Gelukkig voor De Vocht en zijn gezin keerden de kansen. Weer terug in Nederland vond hij in Ondernemersliftplus, in Den Bosch, zijn gewenste investeerder. De documentaire eindigt op het moment dat De Vocht zijn geld ophaalt. Lachend: “Heb je een startup en ben je op zoek naar investeerders? Neem dan een cameraman mee. Dan word je toch iets anders ontvangen.” Dan, serieuzer: “Als startup loop je tegen een hoop zaken aan, maar de paar grootste hobbels zitten hem altijd in financiën, adviseurs en aandacht. Bepaal daarom goed wat voor jouw onderneming het belangrijkste is. Als het iets toevoegt, benut je het. Zo niet, dan doe je er niks mee. Dat valt niet mee, want er zijn veel interessante zaken die op je pad komen. Een aantal daarvan zal tegenvallen, maar daar leer je weer van. Je leert selectiever te worden.”

“De grootste hobbels zitten in financiën, adviseurs en aandacht.”

Beste Startup

In 2016 won NoFoodWasted een prijs voor de beste startup van Nederland. Daarna groeide de app snel van 14 naar 190 supermarkten. Bij NoFoodWasted werken nu zes personen. Het bedrijf is klaar voor een tweede investeringsronde, om door te groeien en de kwaliteit te kunnen waarborgen. De Vocht wil onder meer het koopgedrag van de consument in kaart brengen. “Ons uiteindelijke doel is dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd zijn. Dat er minder geproduceerd wordt en in de supermarkt belandt. Die verspilling van 4,5 miljard euro zegt vooral iets over het aanbod. Er is behoefte aan maatwerk en daar zijn data voor nodig. Met deze app zien we waar er te veel wordt aangeboden en met die cijfers kunnen supermarkten hun schappen efficiënter gaan vullen. Je kunt er zelfs voor zorgen dat ook de retail minder krijgt aangeboden, van boeren en andere producenten.”

Ook restaurants

Verdienen doet NoFoodWasted aan de supermarkten, die een maandelijkse fee betalen. Hun gemiddelde derving is dankzij de app met 18 tot 25 procent gedaald. De Vocht: “Dat zeggen de supermarkten die hun producten dagelijks goed inscannen. Het mooie aan deze app is dat iedereen er iets aan heeft. De supermarkt, de consument, het milieu en wij.” Binnenkort komt daar nog een begunstigde bij: de horeca. Restaurants die met een dagvers aanbod blijven zitten, bieden hun eten aan via de app. “Consumenten reserveren een maaltijd, rekenen die af via iDeal en halen hun eten af bij het restaurant.”

Voedselverspilling

De Vocht start met tien restaurants in Den Bosch. Daarna wordt het aanbod clustergewijs uitgebreid over de rest van het land. “We willen meer ondersteuning per regio bieden. Daarom gaan we per gemeente een convenant aan met horeca en retail, dat gericht is tegen voedselverspilling. Daar zitten ook cateraars bij, die bijvoorbeeld in het onderwijs werken. Uiteindelijk krijg je een grote groep van aanbieders, met NoFoodWasted als centraal platform. Dan worden we de Marktplaats tegen voedselverspilling.”

Risico’s inschatten

Elke nieuwe innovatie brengt risico’s met zich mee. Hoe gaat De Vocht daar eigenlijk mee om? “Door gefocust te blijven op je doel”, antwoordt hij. “Zoals ik eerder zei, zijn er altijd mensen met adviezen. Die hebben meestal niet hetzelfde doel als jij en die redeneren bovendien vanuit een veilige omgeving. Heb je een innovatie en wil je echt een systeemverandering tot stand brengen? Dan kun je gewoon niet altijd vanuit veiligheid redeneren om dat doel te behalen. Risico nemen hoort erbij, maar is geen standaard eigenschap van mensen. Door te focussen op je doel zorg je ervoor dat je de risico's beter kunt inschatten.”

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om je bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.