innovatie header

Zo kun je innoveren: 3 manieren

Wat is innovatie nu precies? Goede vraag, want je kunt op verschillende manieren innoveren. Je bedrijf vernieuwen kan bijvoorbeeld heel groots (radicaal) of juist in kleine stapjes (incrementeel). En je kunt kiezen om je product, proces of businessmodel te vernieuwen. Lees meer over de mogelijkheden.

Product, proces of businessmodel

De belangrijkste eigenschap van een innovatief bedrijf is focus. En focus is meer dan alleen een buzzword. Je zorgt voor focus door heel bewust te kiezen voor een bepaald soort vernieuwing. Ga je een product, proces of businessmodel aanpakken?

checklist innovatie product innovatie

Productinnovatie: 3 opties

1. Nieuwe feature
Een nieuwe feature toevoegen aan een bestaand product (zoals een koelkast met internetverbinding of een uitbreiding van je softwareproduct).

2. Verbeterde versie
Een verbeterde versie van een bestaand product ontwikkelen (zoals ambachtelijk gebakken brood of een duurzamere verpakkingsmachine).

3. Nieuw product
Een nieuw product ontwikkelen dat nog niet bestond (zoals een iPad of Senseo).

checklist-innovatie_Dashboard-KPI

Procesinnovatie: vernieuwen met laag risico

Je denkt vast wel eens na over de processen binnen je bedrijf. Kan het sneller? Kan het makkelijker? Een aanpassing is vaak zo gebeurd, zonder dat het je veel geld kost. Daarom is procesinnovatie de optie met het laagste risico.

Voorbeelden van procesinnovatie:

1. Automatiseren
Een tijdrovende stap in het proces automatiseren, zoals een koppeling met je CRM-software waardoor je niet steeds opnieuw alle klantgegevens hoeft in te voeren.

2. Dashboards
Een dashboard gebruiken waarop de belangrijkste kengetallen (jouw Key Performance Indicators) direct zichtbaar zijn.

3. Taken aanpassen
Laat bijvoorbeeld iedere medewerker aan zijn eigen specialisme werken, zodat hij geen tijd verliest aan taken waar hij minder goed in is; dat laat je door een andere specialist doen.

checklist innovatie freemium

Welk businessmodel past het beste?

Deze vorm van innovatie is het radicaalst, want hiermee bepaal je hoe je jouw product of dienst in de markt zet. Wat verkoop je en aan wie?

Denk hierbij aan:

1. Freemium 
Een gratis basisversie en een betaalde versie die meer features heeft.

2. Directe verkoop
Niet meer leveren aan groothandels, maar rechtstreeks aan retailers.

3. Pay-per-use
Klanten niet meer laten betalen voor bezit, maar voor gebruik van je product.

Radicaal of incrementeel innoveren

Heb je het vertrouwen in je nieuwe innovatie en het lef om in één keer de knop om te zetten, dan ben je radicaal aan het vernieuwen. Wil je liever stapje voor stapje innoveren, zodat je op langere termijn uitkomt bij een betere versie? Dat noemen we incrementeel innoveren.

Radicale innovaties zijn vaak disruptief en zetten alles op de kop, voor jouw bedrijf én de markt. Incrementele innovaties hebben een stabielere basis en zijn minder risicovol. Aan jou de keuze.