Blijven innoveren is belangrijk - Rabobank

6 x beter: waarom je moet innoveren

Of je nu aannemer, makelaar of IT’er bent: door te vernieuwen, te testen en te verbeteren maak je je bedrijf sterker. Lees de 6 redenen om te innoveren, inclusief best practices.

1. De concurrent een stap voor

Te druk. Het komt even niet uit. De zaken gaan best aardig. We hebben de mensen er niet voor. Er zijn legio excuses denkbaar om niet te innoveren. Wat is jouw reden om het vernieuwen van je bedrijf nog even uit te stellen?

"Maar terwijl jij blijft vertrouwen op het beproefde concept, komt iemand anders wél in beweging. Met een product dat de klant extra voordeel en meer gemak dient", aldus Niels Snoep, innovatiemanager van de Rabobank.

Zo zien mediapartijen momenteel klanten weglopen naar nieuwe bureaus die influencers inzetten voor marketing. In de supermarktbranche zet Picnic de nieuwe standaard met gratis bezorging en vaste aflevertijden. Andere supermarkten moeten mee, anders verliezen ze de strijd om de klant.

Met kleine stapjes tegelijk

Denk je bij innovatie aan grote bedrijven als Coolblue, TomTom, Airbnb en Bol.com? Elke organisatie - groot én klein - kan met vernieuwing aan de slag.

Het hoeft daarbij echt niet te gaan om de nieuwe iPhone of een alternatief voor Uber. En je hoeft ook geen Coolblue te zijn als het gaat om online beleving, maar misschien is het wél tijd om je webcare te professionaliseren. Vernieuwing is namelijk vooral met kleine stapjes tegelijk je dagelijkse bedrijfsvoering telkens een beetje soepeler, efficiënter en beter maken.

lamp idee

2. Zo flexibel als je klant

"Klanten zijn steeds minder loyaal", vervolgt Snoep. "En ze verwachten bovendien steeds meer. Zien ze morgen ergens een andere aanbieder die een beter, goedkoper of slimmer alternatief aanbiedt? Dan stappen ze in veel gevallen zo weer over. Dit kun je alleen voorblijven als je in je bedrijf blijft werken aan innovatie." Door ontwikkelingen als cloud-computing, circulaire economie, 3D-printers, big data, drones en nanotechnologie verandert de behoefte van klanten.

Twee voorbeelden uit de praktijk:

Het administratiekantoor waar je als klant niet online je boekhouding kan regelen, verliest de competitie.Het installatiebedrijf dat niks biedt op het gebied van duurzame alternatieven wordt gegarandeerd ingehaald.

3. Een langer leven voor je product

Veel producten hebben een steeds kortere levenscyclus. Dat wat vandaag succesvol is, kan over een jaar alweer een achterhaalde formule kan zijn. "Deze constante bron van onzekerheid is met name het gevolg van het digitale tijdperk waarin we leven. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zorgen ervoor dat bestaande producten worden gekannibaliseerd", zegt Snoep.

"Door continue vernieuwing verleng je de levenscyclus van je product."

Neem de navigatiekastjes van TomTom. Vijftien jaar geleden nog een cashcow van jewelste, maar inmiddels een achterhaald concept. Het bedrijf verdient nu geld met navigatie-software voor automerken en maakt zich alweer op voor de volgende stap: technologie voor zelfsturende auto's.

4. De beste mensen blij maken

Jonge, talentvolle medewerkers willen uitgedaagd worden. Met gave producten en diensten bezig zijn die echt het verschil kunnen maken. "Deze groep mensen werkt dan ook het liefste voor bedrijven die de vernieuwing omarmen. Groot of klein, dat maakt niet zo gek veel uit. Zolang ze maar met toepassingen bezig zijn die de wereld van morgen vormgeven", aldus Snoep.

Dit zie je ook terug in tal van lijstjes met de beste werkgevers van Nederland. Zo scoort een digitale frontrunner als Social Deal al jarenlang buitengewoon goed.

5. Wetgeving verandert regelmatig

"Een minder sexy reden om te blijven vernieuwen is wetgeving die verandert. Dat kan een enorme impact hebben op je bedrijfsvoering", zegt Snoep. Als voorbeeld noemt hij de installatiebranche. Als in de wet komt te staan dat nieuwbouwhuizen geen gasaansluiting meer krijgen, dan kunnen aannemers en installateurs zich daar niet voor verstoppen. Ze zullen zich moeten aanpassen.

6. Vernieuwen geeft energie

Experimenteren. Bezig zijn met nieuwe dingen. Onderzoeken of het slimmer kan. Voor veel ondernemers is innovatie ook gewoon iets waar ze energie van krijgen en blij van worden.

"Wie nooit iets verandert aan een product, dienst of businessmodel raakt een beetje ingedut. En dat kan, zeker in markten waar de concurrentie fel is, op den duur het einde van de onderneming inluiden", zegt Snoep.

Maarten Korz

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Niels Snoep

  • innovatiemanager bij Rabobank