1. De concurrent een stap voor
Te druk. Het komt even niet uit. De zaken gaan best aardig. We hebben de mensen er niet voor. Er zijn legio excuses denkbaar om niet te innoveren. Wat is jouw reden om het vernieuwen van je bedrijf nog even uit te stellen?
"Maar terwijl jij blijft vertrouwen op het beproefde concept, komt iemand anders wél in beweging. Met een product dat de klant extra voordeel en meer gemak dient", aldus Niels Snoep, innovatiemanager van de Rabobank.
Zo zien mediapartijen momenteel klanten weglopen naar nieuwe bureaus die influencers inzetten voor marketing. In de supermarktbranche zet Picnic de nieuwe standaard met gratis bezorging en vaste aflevertijden. Andere supermarkten moeten mee, anders verliezen ze de strijd om de klant.
Met kleine stapjes tegelijk
Denk je bij innovatie aan grote bedrijven als Coolblue, TomTom, Airbnb en Bol.com? Elke organisatie - groot én klein - kan met vernieuwing aan de slag.
Het hoeft daarbij echt niet te gaan om de nieuwe iPhone of een alternatief voor Uber. En je hoeft ook geen Coolblue te zijn als het gaat om online beleving, maar misschien is het wél tijd om je webcare te professionaliseren. Vernieuwing is namelijk vooral met kleine stapjes tegelijk je dagelijkse bedrijfsvoering telkens een beetje soepeler, efficiënter en beter maken.