Ondernemer in atelier

Groeien in een krimpmarkt? Zo doet Reclameland dat

Online drukker Reclameland groeit in een krimpmarkt. Ondernemer Wouter Haan legt uit hoe hij volop investeert in IT en profiteert van zwaktes in de branche.

calculator

Dubbele marges

Ondernemer Wouter Haan vertelt dat Reclameland de afgelopen anderhalve jaar dertig procent meer omzet en marge is gaan draaien. Waar concurrerende online drukwerkaanbieders meestal als reseller optreden en drukwerkopdrachten inkopen bij een drukkerij, heeft Reclameland de hele keten in handen, van bestelling tot productie. “Daardoor hoeven we geen dubbele marges te rekenen”, zegt Haan.

“In een krimpmarkt kun je ook groeien. Als je het maar slim aanpakt.”

Het idee om Reclameland te starten ontstond tien jaar geleden. Haan runde een reclamebureau en maakte een stagiair en een IT-er vrij om de eerste simpele website te bouwen. Het idee was om in te breken in een markt die bekend stond als log en stug. Volgens Haan zijn drukkers trotse mensen maar vinden ze het moeilijk om te vernieuwen. “Er wordt traditioneel meer vanuit de aanbodkant dan vanuit de klant geredeneerd. Ik zag daar kansen.”

Delen met de klant

Tegelijk kon iedereen zien aankomen dat de vraag naar drukwerk onder invloed van digitalisering zou gaan afnemen. Maar Haan maakte zich geen zorgen: “In een krimpmarkt kun je ook groeien. Als je het maar slim aanpakt.”

“Klanten willen weten hoe de bestelling ervoor staat of op het laatst wijzigingen doorvoeren. Dat wordt steeds meer verwacht.”

Naast het volledig in eigen hand houden van de productie, investeert Haan volop in IT. Er is een eigen CMS gebouwd dat bestellingen direct bij de drukker op de werkvloer aflevert. Het verloop van productie en levering deelt Reclameland steeds transparanter met de klant. Volgens Haan is dat iets wat steeds meer verwacht wordt. “Klanten willen weten hoe de bestelling ervoor staat of op het laatst wijzigingen doorvoeren. Ze krijgen zicht op het hele proces.”

Illustratie robot

Groei kost geld

“We hebben zo veel mogelijk geautomatiseerd”, zegt Haan. Zo is hij er in geslaagd om de tijd tussen bestelling en levering terug te brengen tot vier werkdagen. De concurrentie is hier vaak vijf tot zes dagen mee bezig. Haan: “Een dag sneller lijkt weinig, maar is het verschil tussen klanten die hun bestelling voor of na het weekend krijgen.”

Door alle systemen aan elkaar te koppelen en scherp in te kopen, kan je de prijzen beheersbaar en de marges interessant houden. Om de groeiambities te realiseren, heeft Reclameland wel veel kapitaal nodig, zegt Haan. Overnames zijn niet goedkoop en de aanschaf van een nieuwe drukpers kost al snel 2 miljoen euro. “Groei kost geld.”

Snel aanpassen

Er werken nu 150 man bij Reclameland die samen acht- tot tienduizend bestellingen per week verwerken. Haan verwacht dat moederbedrijf Simian de komende jaren nog flink gaat doorgroeien. Dat kan in Nederland door bijvoorbeeld ook aan consumenten te gaan leveren. De infrastructuur ligt er en de handling verschilt niet veel met diensten die aan de zakelijke klant worden geleverd.

“Beperkingen zitten vooral in je hoofd.”

Maar Reclameland kan ook groeien in het buitenland. Een platform als Reclameland is goed schaalbaar en de ervaringen hier zijn ook elders toepasbaar, bijvoorbeeld in Duitsland. Als het om groei gaat is er nog veel mogelijk. Het concept is goed en het bedrijf is in staat zich snel aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Haan: “Eigenlijk zitten de beperkingen vooral in je hoofd. Zo lang je over de grenzen van je eigen fantasie durft te gaan, is alles mogelijk.”

Dit artikel is tot strand gekomen in samenwerking met Wouter Haan.