Samenwerken

6 redenen om met andere bedrijven samen te werken

Samen optrekken met andere ondernemers loont. Hoe klein of groot je zaak ook is. Binnen de muren van jouw bedrijf is samenwerking waarschijnlijk al de gewoonste zaak van de wereld. Dit met andere ondernemers doen, wordt vaak als spannend ervaren. Toch zijn er veel redenen om hiermee aan de slag te gaan. We noemen er 6.

1. Meer kennis in huis door samenwerken

Door de snelheid waarmee nieuwe technologie zich aandient, is het bijna onmogelijk geworden om alle kennis zelf in huis te hebben. Zeker nu in steeds meer branches een schaarste ontstaat aan specialisten. Door samen te werken, breng je meer slimme koppen aan boord. Het bundelen van al die kennis en ervaring maakt dat je sneller kunt leren en innoveren.

Kassa

2. Samenwerken bespaart kosten

Innovatieprojecten duren vaak lang. Vervolgens moet je ook nog een sales- en marketingbudget vrijmaken om je product en dienst aan de man te krijgen. Dit zijn trajecten die al snel in de papieren lopen. Met een partnership kun je deze kosten splitten en ben je een stuk goedkoper uit.

3. Minder risico

Een product ontwikkelen of nieuwe markt veroveren kan dus kostbaar zijn. Mogelijk schrikt het je af om er überhaupt aan te beginnen, je vindt de risico's simpelweg te hoog. Door samen te werken met één of meerdere andere bedrijven worden die risico's beheersbaarder. Financiële tegenvallers opvangen doe je dan tenminste niet alleen.

4. Gebruik elkaars netwerk

Stel dat jouw bedrijf al volop in Duitsland actief is. Je partner daarentegen kent vooral de wegen in België en Frankrijk. Hoe handig is het dat jullie dan kunnen meeliften op de kennis en contacten van de ander? Dat scheelt waarschijnlijk weer een aantal beginnersfouten. Bovendien hoef je minder tijd en geld te steken in het opbouwen van een nieuw distributienetwerk.

5. Tools delen met je businesspartner

Productiefaciliteiten zijn vaak kostbaar. Net als software om je processen te managen. Samenwerking kan ook op dit gebied leiden tot voordelen. Je kunt gebruik maken van de beste onderdelen die elke partner inbrengt. Een samenwerkingsverband zorgt er mogelijk ook voor dat jullie gezamenlijk kunnen investeren in tools die anders financieel onhaalbaar blijven.

6. Samenwerken biedt schaalvoordelen

Samen de inkoop doen en de productiecapaciteit verhogen. Dit extra volume zorgt al snel voor schaalvoordelen. Want elke ondernemer weet: hoe meer je van een product maakt of inkoopt, hoe lager de kosten per product.

Illustratie mondkapje

Coronacrisis leidt tot samenwerking

Samenwerken in tijden van (corona)crisis. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die op deze manier een deel van hun omzet hebben kunnen redden. Van lokale initiatieven tot joint ventures waarmee tientallen miljoenen euro's gemoeid waren

  1. Twee stomerijen uit Zuid-Holland sloegen de handen ineen nadat de coronacrisis een flink deel van hun omzet had laten verdampen. Samen richtten ze een nieuw bedrijf op: Ozon Desinfectiekasten. Deze kasten doden bacteriën en organismen met behulp van ozon. Al snel regende het bestellingen.
  2. Beddenfabrikant Auping slaagde erin om binnen een maand miljoenen mondkapjes te gaan produceren. Hierbij werkte het bedrijf nauw samen met DSM, dat hun wereldwijde netwerk inzette om voldoende filtermateriaal te leveren. Daarnaast zocht het bedrijf contact met een designbureau. "Zij ontwerpen medische hulpmiddelen en die kennis hadden we hard nodig. We komen uit een heel andere branche en dan kun je maar beter de samenwerking opzoeken met partijen die wél die ervaring hebben”, vertelt directeur Bosman in dit artikel.
  3. Op tal van plekken in Nederland ontstonden nieuwe allianties tussen getroffen horecaondernemers. Zij kwam met eigen borrelpakketten, meestal gevuld met producten uit de eigen streek. Dat deed bijvoorbeeld ook een lokale bierbrouwer uit Leiden. Hun gezinspakket bestond uit enkel producten van ondernemers uit de buurt.