6 redenen om met andere bedrijven samen te werken
Samen optrekken met andere ondernemers loont. Hoe klein of groot je zaak ook is. Binnen de muren van jouw bedrijf is samenwerking waarschijnlijk al de gewoonste zaak van de wereld. Dit met andere ondernemers doen, wordt vaak als spannend ervaren. Toch zijn er veel redenen om hiermee aan de slag te gaan. We noemen er 6.
1. Meer kennis in huis door samenwerken
Door de snelheid waarmee nieuwe technologie zich aandient, is het bijna onmogelijk geworden om alle kennis zelf in huis te hebben. Zeker nu in steeds meer branches een schaarste ontstaat aan specialisten. Door samen te werken, breng je meer slimme koppen aan boord. Het bundelen van al die kennis en ervaring maakt dat je sneller kunt leren en innoveren.
2. Samenwerken bespaart kosten
Innovatieprojecten duren vaak lang. Vervolgens moet je ook nog een sales- en marketingbudget vrijmaken om je product en dienst aan de man te krijgen. Dit zijn trajecten die al snel in de papieren lopen. Met een partnership kun je deze kosten splitten en ben je een stuk goedkoper uit.
3. Minder risico
Een product ontwikkelen of nieuwe markt veroveren kan dus kostbaar zijn. Mogelijk schrikt het je af om er überhaupt aan te beginnen, je vindt de risico's simpelweg te hoog. Door samen te werken met één of meerdere andere bedrijven worden die risico's beheersbaarder. Financiële tegenvallers opvangen doe je dan tenminste niet alleen.
Flink doorgroeien maar wel duurzaam
Je bedrijf laten groeien maar wel met een positieve impact op mens en planeet? Best een uitdaging. Rogiér en Ratna bewijzen dat het kan. Rogiér met zijn bedrijf dat frisdrank van het vruchtvlees uit de cacaovrucht maakt en Ratna met haar sociale en duurzame modelabel. In deze aflevering van Kennismakers delen zij in 3 minuten hun tips en tricks.
4. Gebruik elkaars netwerk
Stel dat jouw bedrijf al volop in Duitsland actief is. Je partner daarentegen kent vooral de wegen in België en Frankrijk. Hoe handig is het dat jullie dan kunnen meeliften op de kennis en contacten van de ander? Dat scheelt waarschijnlijk weer een aantal beginnersfouten. Bovendien hoef je minder tijd en geld te steken in het opbouwen van een nieuw distributienetwerk.
5. Tools delen met je businesspartner
Productiefaciliteiten zijn vaak kostbaar. Net als software om je processen te managen. Samenwerking kan ook op dit gebied leiden tot voordelen. Je kunt gebruik maken van de beste onderdelen die elke partner inbrengt. Een samenwerkingsverband zorgt er mogelijk ook voor dat jullie gezamenlijk kunnen investeren in tools die anders financieel onhaalbaar blijven.
6. Samenwerken biedt schaalvoordelen
Samen de inkoop doen en de productiecapaciteit verhogen. Dit extra volume zorgt al snel voor schaalvoordelen. Want elke ondernemer weet: hoe meer je van een product maakt of inkoopt, hoe lager de kosten per product.