Customer Due Diligence: wat, waarom en voor wie?

Customer Due Diligence: wat, waarom en voor wie?

    Customer Due Diligence (CDD) is ‘hot’. Maar wat is het precies en waarom is het zo belangrijk, zéker voor een financiële instelling zoals de Rabobank?

    Integer en zorgvuldig

    ‘Due diligence’ betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’: een belangrijk uitgangspunt voor de Rabobank bij integer bankieren. Daarom willen we weten wie onze klanten zijn. Want als we hen goed kennen, kunnen we ze helpen hun ambities waar te maken. Maar ook ingrijpen als blijkt dat de bank wordt misbruikt voor witwassen, fraude of het financieren van terrorisme. Dat zijn we niet alleen aan onze klanten en onszelf verplicht, maar ook aan de samenleving.

    Waarom CDD belangrijk is

    Als poortwachter van het financiële stelsel spelen we een belangrijke rol bij het opsporen en voorkomen van witwaspraktijken, terrorismefinanciering, corruptie en fraude. Daarom hebben we controles ingebouwd die voorkomen dat onze bank en klanten financieel-economische criminele activiteiten ondersteunen.

    Wettelijke verplichting

    Maar we zijn ook wettelijk verplicht om zorgvuldig na te gaan wie onze klanten, hun vertegenwoordigers en belanghebbenden zijn, voordat we een zakelijke relatie met ze aanknopen. En omdat de Rabobank over de grens actief is, moeten we ons ook aan verschillende buitenlandse regels houden. Om aan al die verplichtingen te kunnen voldoen, checken we nauwkeurig met wat voor klanten we zakendoen.

    Wat betekent dit voor jou als klant?

    De Rabobank vraagt bij jou de informatie op die ons in staat stelt om een klantonderzoek uit te voeren. Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen, kan dit enige tijd in beslag nemen. Het is mogelijk dat we nog bij je aankloppen met aanvullende vragen. Tijdens dit proces kun je ervan uitgaan dat we altijd transparant en zo zorgvuldig mogelijk handelen en zorgen dat je privacy gewaarborgd blijft.