Investeren in een bedrijfspand? Hier moet je op letten

Een bedrijfspand kopen of verbouwen is een belangrijk moment voor je onderneming. Daarom wil je je natuurlijk goed voorbereiden op alle vragen die bij zo’n investering komen kijken. Ontdek de antwoorden op meestgestelde vragen van ondernemers die willen investeren in een bedrijfspand.

1. Hoe vraag je een bedrijfshypotheek aan?

Voor het aanvragen van een bedrijfshypotheek heb je een goed investeringsplan nodig. Hierin vertel je onder meer waarom je wilt investeren in de aankoop of een verbouwing van een bedrijfspand, hoe je onderneming ervoor staat en hoe deze investering bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Benoem ook hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van je concurrenten.

Verzamel deze documenten

Naast een goed verhaal heb je ook een aantal documenten nodig. Je accountant kan je helpen bij het opstellen van deze documenten:

jaarcijfers van de laatste 2 jaarprognose van de komende 12 maanden op basis van je verlies- en winstrekening, waarin de gewenste investering is verwerktaangifteformulier inkomstenbelasting

Heb je een taxatierapport nodig?

Als je een bedrijfspand wilt aanschaffen, is het ook vaak nodig om een taxatierapport aan te leveren. Let op: de Rabobank stelt eisen aan de taxateur die dit rapport opstelt. Daarom raden we je aan om de taxatie van het gewenste pand vooraf af te stemmen met je Rabobank.

Lees hoe je in 4 stappen een bedrijfshypotheek aanvraagt

Eerst even sparren

Veel ondernemers willen graag op tijd in gesprek met de bank over een financiering. Bijvoorbeeld om te bespreken waar ze op moet letten bij de aanvraag. Maak een afspraak om telefonisch met ons te sparren.

Eerst even sparren

2. Kom je in aanmerking voor een bedrijfshypotheek?

Via onze berekentool kun je binnen enkele minuten een indicatie krijgen of je in aanmerking komt voor een bedrijfshypotheek. Dit is gebaseerd op je omzet, winst en reserves. Zorg ervoor dat je je jaarcijfers bij de hand hebt.

Bereken of je in aanmerking komt

Het verhaal achter je investering

De berekentool is handig om snel een indruk te krijgen van de haalbaarheid van het verkrijgen van een financiering. Het werkelijke beoordelingsproces is maatwerk. Onze accountmanagers kijken niet alleen naar het financiële plaatje. Er is ook aandacht voor de manier waarop je omgaat met je concurrenten, de regio waarin je actief bent en het verhaal achter je investeringswens.

Daarom kun je bij de Rabobank altijd rekenen op een persoonlijk gesprek. Hier bespreken we samen je plannen en mogelijkheden en kun je al je vragen stellen.

3. Wat zijn de kosten voor een bedrijfshypotheek?

Het is vaak een van de eerste vragen die een ondernemer stelt aan de bank. Het is ook meteen een van de lastigste. De rente wordt onder meer bepaald door de financiële positie van je onderneming. Ook je marktpositie, eigen inbreng en zekerheden en het type pand dat je wilt aanschaffen of verbouwen wegen mee bij het rentetarief. Daarom hebben we de eerder genoemde financiële gegevens nodig, voordat we een passend tarief kunnen bepalen.

Vaste of variabele rente?

Over een bedrijfshypotheek betaal je vaste of een variabele rente. Met een vaste rente weet je waar je gedurende de looptijd aan toe bent. Met een variabele rente profiteer je eventueel van een dalende rente, maar moet je het ook kunnen opvangen als de rente stijgt. Naast rente betaal je behandelingskosten. De hoogte van deze kosten hangt af van het leenbedrag. Je ontvangt korting op de behandelingskosten als je de financiering online aanvraagt of als je jaarcijfers digitaal aanlevert.

Lees meer over de tarieven van een bedrijfshypotheek

4. Hoe vergroot je de kans op een succesvolle aanvraag?

Als je een bedrijfshypotheek aanvraagt, wil je de kans op succes natuurlijk zo groot mogelijk maken. Dan helpt het om te weten waar een bank op let bij het beoordelen van een aanvraag. We lichten er twee aspecten voor je uit.

Realistische prognoses

Ten eerste is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan je prognoses. Hierin schets je de impact van de gewenste investering op de komende 12 maanden, aan de hand van je winst-en-verliesrekening. Ga hierbij niet alleen uit van de meest gunstige marktomstandigheden, maar denk ook aan een worst-case-scenario. Zo laat je zien dat je een realistisch beeld hebt van de impact van je zakelijke hypotheek. Je accountant kan je hierbij helpen.

Scherpe cashflow

Ook kijken onze accountmanagers bij de beoordeling streng naar de cashflow van je bedrijf. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je debiteuren je betalen? Als je te maken hebt met voorraad, zijn we ook benieuwd naar de omloopsnelheid. Is er sprake van dode voorraad en heb je scherpe afspraken met je leveranciers? Al deze factoren kunnen meetellen mee bij de beoordeling van de aanvraag van een bedrijfshypotheek.

Lees 5 tips om de kans op een financiering te vergroten

5. Wat is de looptijd van een bedrijfshypotheek?

De looptijd van de zakelijke hypotheek hangt van aantal factoren af. Wil je investeren in een nieuw bedrijfspand of wil je een pand gaan verbouwen dat al in je bezit is? Bij een nieuw bedrijfspand is de gemiddelde looptijd van de financiering 25 jaar. Voor een verbouwing is dat gemiddeld 10 jaar, afhankelijk van de impact van de verbouwing.

Looptijd die past bij je bedrijf

Bij de Rabobank kun je altijd rekenen op een persoonlijk gesprek over je behoeften voordat je een financiering afsluit. Zo kiezen we samen de looptijd die past bij jouw situatie. We vinden het belangrijk dat je de maandelijkse lasten kunt dragen.

Eerder aflossen

Vind je het prettig om de bedrijfshypotheek eerder dan de verwachte einddatum afgelost te hebben? Dan kun je kiezen voor een kortere looptijd. Het is wel belangrijk om te realiseren dat de maandlasten hierdoor wel hoger zijn. Het is ook mogelijk om jaarlijks 5% van de lening vervroegd af te lossen, zonder aanvullende kosten.

6. Heb je recht op investeringsaftrek?

Je hebt recht op investeringsaftrek als je een bedrijfspand koopt waarin je jouw onderneming gaat vestigen. Er zit wel een grens aan de maximale investeringsaftrek. Voor 2019 is dit bedrag bepaald op € 318.449.

De investeringsaftrek geldt alleen voor de aankoopwaarde van het pand, niet over de grond waarop het pand is gevestigd. Daarom moet je dus de waarde van het pand en de grond apart laten bepalen door een taxateur. We raden je aan om de taxatie vooraf af te stemmen met je Rabobank.

Ga je wonen en werken in hetzelfde pand? Dan gelden er verschillende belastingopties. Doorslaggevende factor is of je een duidelijk bouwkundige onderscheid kunt maken tussen de woon- en bedrijfsruimte.

Verbouwing van een bedrijfspand

Ook als je een bedrijfspand gaat verbouwen, heb je waarschijnlijk recht op investeringsaftrek. Hierbij moet je wel het onderscheid maken tussen onderhoudskosten, zoals schilderwerk en de vervanging van kozijnen, en kosten ter verbetering van het pand. Voor het verbeteren van het pand kun je investeringsaftrek claimen. Dat geldt ook voor de kosten van de inrichting als deze minimaal € 450 bedragen.

Lees meer over investeringsaftrek op Belastingdienst.nl

Klaar met je voorbereiding?

Start aanvraag
Eerst even sparren