Financiering nodig door de gevolgen van corona

Je kunt je bedrijf op verschillende manieren beschermen tegen de financiële gevolgen van corona. Bijvoorbeeld door je aan te melden voor de regelingen KKC of BMKB-C van de overheid. Of door uitstel aan te vragen van de aflossingsverplichtingen van je lening of lease. Lees hoe de Rabobank jouw bedrijf kan helpen.

Financiering met KKC of BMKB-C aanvragen

Als klant van de Rabobank kun je financiering aanvragen met de regelingen Klein Krediet Corona (KKC) of Borgstellingskrediet Corona (BMKB-C). De KKC-regeling moet nog goedgekeurd worden door de Europese Commissie en wordt naar verwachting eind mei beschikbaar gesteld. Je kunt wel alvast een aanvraag indienen.

Klein Krediet Corona (KKC)

voor financieringen van € 10.000 tot € 50.000, na uitbreiding maximaal € 250.000 vaste looptijd van 5 jaar 4 procent rente (vast tarief) je hoeft de eerste 12 maanden niet af te lossen overheid staat borg voor 95 procent van de financiering

BMKB-C

voor financieringen van € 10.000 tot € 1,5 miljoen, ongeacht bestaande financieringen looptijd van maximaal 4 jaar indicatie van rente na aanvraag mogelijkheid om eerste 12 maanden niet af te lossen overheid staat borg voor 75 procent van de financiering

KKC of BMKB-C aanvragen in 5 stappen

Via het online aanvraagproces kun je binnen 15 minuten een aanvraag indienen. Als je de online aanvraag start, kom je automatisch terecht bij de regeling die past bij jouw situatie.

  1. Start de online aanvraag en vul in welk bedrag je nodig hebt.
  2. Leg de situatie van je bedrijf uit en deel welke maatregelen je al getroffen hebt.
  3. Upload eenmalig je transactiegegevens van je betaalrekening. Er wordt gekeken naar de transactiegegevens vanaf 1 juni 2019.
  4. Bekijk je indicatieve aanbod. Hier kun je de gegevens eventueel nog aanpassen.
  5. Stuur je aanvraag in. Je ontvangt direct een bevestigingsmail.
Start aanvraag

Andere financiering aanvragen

Mogelijk wil je een andere financiering aanvragen dan een KKC- of BMKB-C lening. Bijvoorbeeld in de volgende situaties:

  • als je totale financieringsbedrag hoger wordt dan € 1,5 miljoen; dan kom je mogelijk in aanmerking voor de GO-regeling
  • als je jouw land- of tuinbouwbedrijf wilt aanmelden voor de BL-regeling
  • als je wilt een investering wilt doen die niets te maken heeft met de gevolgen van corona

In deze gevallen zet je de eerste stap door een reguliere financieringsaanvraag starten.

Start reguliere aanvraag

Belangrijk om te weten

Wanneer hoor ik iets van jullie nadat ik financiering heb aangevraagd?

Als klant van de Rabobank kun je jouw bedrijf via een versneld proces aanmelden voor de BMKB-C regeling. Deze stappen volgen na de online aanvraag:

  1. Bevestigingsmail met verzoek om aanvullende gegevens
    Na het versturen van je aanvraag, ontvang je direct een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.
  2. Telefonisch contact om videogesprek in te plannen
    Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met je op om je aanvraag te bespreken.
Ik wil een krediet om rood te kunnen staan op mijn zakelijke rekening. Kan dat?

De regelingen KKC en BMKB-C worden alleen verstrekt in de vorm van een lening die je boetevrij extra kunt aflossen. De regelingen zijn niet beschikbaar in de vorm van een krediet, waarbij je rood kunt staan op je betaalrekening.

Uitstel van aflossingen van lening of lease

Kan ik uitstel aanvragen van de aflossingsverplichtingen van mijn zakelijke lening(en)?

Als MKB-ondernemer kun je zes maanden uitstel van aflossingsverplichtingen van je lening(en) aanvragen. Als klant moet je zelf aangeven dat je uitstel wilt. Voor de maand juni moet je aanvraag voor donderdag 18 juni 12.00 uur zijn ingediend. Dat doe je door online een formulier in te vullen via de onderstaande link. Vermeld hierbij het leningnummer van de lening(en) waarvoor je uitstel wilt aanvragen.

Uitstel aanvragen
Lees meer over uitstel aanvragen
Kan ik een betaalpauze aanvragen voor mijn lease-overeenkomst?

Als MKB-ondernemer kun je een betaalpauze aanvragen. Dit betekent dat je drie maanden geen leasetermijnen (dus geen rente en aflossing) betaalt. Dit doen we door de einddatum van je lease met drie maanden op te schuiven. Wil je hier gebruik van maken? Vul dan het aanvraagformulier in. Dit kan tot en met 30 juni 2020. Vermeld hierbij het overeenkomstnummer van de lease.

Betaalpauze lease aanvragen

Let op: 

  • Houd er rekening mee dat wij na je aanvraag de volgende maandelijkse leasetermijn nog van je rekening incasseren. De betaalpauze gaat niet direct in.  
  • Over deze betaalpauze betaal je ons een rentevergoeding. Die berekenen wij op basis van het resterende leasebedrag en het rentepercentage in de lease-overeenkomst. Wij berekenen hierover geen behandelingskosten.

Als we je aanvraag hebben goedgekeurd en verwerkt, ontvang je van ons een bevestigingsbrief. Bij aanvullende vragen nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Door de huidige drukte kan het helaas wat langer duren dan gebruikelijk. Belangrijk om te weten: we vragen je altijd om te onderzoeken of je gebruik kunt maken van overheidsmaatregelen, zoals het uitstellen van belastingen en de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).

Uitstel voor bedrijven met een financieringsbedrag hoger dan 3 miljoen euro

Heeft je bedrijf meer dan 3 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank? Ook dan vul je het online formulier in om uitstel aan te vragen. Vervolgens nemen we persoonlijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Uitstel voor bedrijven die begeleid worden door Bijzonder Beheer

Wil je een betaalpauze aanvragen en kreeg je bedrijf voor de uitbraak van corona al begeleiding van de afdeling Bijzonder Beheer? Ook dan vul je het online formulier in om uitstel aan te vragen. Vervolgens zullen wij je laten weten welke mogelijkheden er zijn.

Betaalpauze lease aanvragen

Chat met de Rabobank

Contact met de Rabobank

Heb je na het lezen toch nog vragen over de gevolgen van corona voor je bedrijf? Bel dan je accountmanager op zijn mobiele telefoon.

Lukt dit niet, bel dan met onze adviseurs bij de Rabo Klantenservice via 088-7226666. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.