Bijtelling in 2023: alle regels op een rij

Als je een auto van de zaak rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Ofwel: over een percentage van de nieuwwaarde van je auto betaal je inkomstenbelasting. Hier lees je precies wat de bijtellingspercentages in 2023 waren en welke regels er toen golden. Ook hebben we de bijtellingspercentages voor 2024 alvast voor je klaargezet. Verder staan er een aantal voorbeeldberekeningen voor je klaar, voor zowel een elektrische auto als voor een auto met brandstofmotor.

Bijtellingspercentages in 2023 en 2024

Bijtellingspercentages 2024

Ben je benieuwd naar de bijtellingspercentages voor 2024? We hebben een makkelijk overzicht voor je gemaakt. Bekijk de percentages voor brandstofauto's en volledig elektrische auto's.

Bijtellingspercentages 2023

De bijtelling voor benzine- en dieselauto’s en hybride aangedreven modellen blijft 22 procent in 2023. Voor volledig elektrische auto’s zijn er wél aanpassingen. De bijtelling van 16 procent geldt tot aan een drempelbedrag van 30.000 euro. In 2022 was dit drempelbedrag nog 35.000 euro. Dat betekent: voor een elektrische auto van pakweg 50.000 euro betaal je dit jaar meer bijtelling. Over het bedrag dat boven de drempelwaarde uitkomt, bereken je 22 procent bijtelling.

Wanneer betaal ik bijtelling?

Je betaalt bijtelling als je een auto van de zaak hebt (of een zakelijke bus) waar je per kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé in rijdt. De belastingdienst ziet je auto dan als een vorm van loon en daarom betaal je inkomstenbelasting over een percentage van de catalogusprijs van je zakelijke auto of bus.

Bereken je bijtelling in 2023

Zet je in 2023 een nieuwe auto of bus van de zaak met brandstofmotor (benzine, diesel of hybride) op naam, dan bereken je de bijtelling als volgt. Je neemt 22 procent van de cataloguswaarde van je auto of bus, waarna je dat bedrag vermenigvuldigt met je belastingtarief.

Rekenvoorbeeld

De cataloguswaarde van je auto met brandstofmotor is 35.000 euro. Het bedrag aan bijtelling komt dan uit op 35.000 x 0,22 = 7.700 euro. Daar betaal je vervolgens inkomstenbelasting over. Val je binnen het laagste belastingtarief van 36,93 procent, dan ben je 2.843 euro kwijt aan extra belasting. Het effect op de heffingskorting rekenen we daarbij overigens niet mee.

Bijtelling elektrische auto 2023

De overheid stimuleert de elektrische auto al jaren door middel van fiscale voordelen. Het beleid werpt zijn vruchten af, want elektrisch rijden is flink populair in ons land. Om die reden bouwt het de fiscale stimulans – een lage bijtelling – elk jaar af. Waar in 2021 nog een bijtellingspercentage van 12 procent gold, steeg de bijtelling in 2022 naar 16 procent (tot een drempelwaarde van € 35.000). In 2023 geldt eveneens een bijtelling van 16 procent, maar bij een lagere drempelwaarde. Die is dit jaar 30.000 euro. Heeft je elektrische auto of bus een hogere catalogusprijs, dan betaal je over het resterende bedrag 22 procent bijtelling.

Rekenvoorbeeld

Lease je in 2023 een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je over de eerste 30.000 euro 16 procent bijtelling. Dat komt neer op 4.800 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 20.000 euro - geldt 22 procent bijtelling. Dat is een bedrag van 4.400 euro. Opgeteld kom je zo tot een bijtelling van 9.200 euro. Val je binnen het laagste belastingtarief dan betaal je over dat bedrag 36,93 procent aan belasting. Je bent dus 3.397 euro extra aan belasting kwijt (we houden het effect op de heffingskorting in deze rekensom achterwege).

Wil jij een elektrische auto aanschaffen?

De financiering van een elektrische auto regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

De bijtelling van een waterstofauto in 2023

De waterstofauto maakt langzaamaan zijn opmars in ons land. Het is een elektrische auto waarbij je geen stroom laadt, maar waterstof tankt. Dat tanken kost je een paar minuten. Tijdens het rijden zet een brandstofcel aan boord de getankte waterstof om in elektriciteit. Omdat de waterstofauto een innovatieve vorm van elektrisch rijden is, bedraagt de bijtelling in 2023 16 procent over de gehele cataloguswaarde. Van een drempelbedrag is geen sprake.