Bijtelling in 2023: alle regels op een rij
Kies je in 2023 voor een auto van de zaak, waarmee je ook privé rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Ofwel: over een percentage van de nieuwwaarde van je auto betaal je inkomstenbelasting. Hier lees je precies wat de bijtellingspercentages in 2023 zijn en welke nieuwe regels er gelden. Er staat bovendien een aantal voorbeeldberekeningen voor je klaar, voor zowel een elektrische auto als voor een auto met brandstofmotor.
Bijtellingspercentages in 2023: 16 of 22 procent
De bijtelling voor benzine- en dieselauto’s en hybride aangedreven modellen blijft 22 procent in 2023. Voor volledig elektrische auto’s zijn er wél aanpassingen. De bijtelling van 16 procent geldt tot aan een drempelbedrag van 30.000 euro. In 2022 was dit drempelbedrag nog 35.000 euro. Dat betekent: voor een elektrische auto van pakweg 50.000 euro betaal je dit jaar meer bijtelling. Over het bedrag dat boven de drempelwaarde uitkomt, bereken je 22 procent bijtelling.
Wanneer betaal ik bijtelling?
Je betaalt bijtelling als je een auto van de zaak hebt (of een zakelijke bus) waar je per kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé in rijdt. De belastingdienst ziet je auto dan als een vorm van loon en daarom betaal je inkomstenbelasting over een percentage van de catalogusprijs van je zakelijke auto of bus.
Bereken je bijtelling in 2023
Zet je in 2023 een nieuwe auto of bus van de zaak met brandstofmotor (benzine, diesel of hybride) op naam, dan bereken je de bijtelling als volgt. Je neemt 22 procent van de cataloguswaarde van je auto of bus, waarna je dat bedrag vermenigvuldigt met je belastingtarief.
Rekenvoorbeeld
De cataloguswaarde van je auto met brandstofmotor is 35.000 euro. Het bedrag aan bijtelling komt dan uit op 35.000 x 0,22 = 7.700 euro. Daar betaal je vervolgens inkomstenbelasting over. Val je binnen het laagste belastingtarief van 36,93 procent, dan ben je 2.843 euro kwijt aan extra belasting. Het effect op de heffingskorting rekenen we daarbij overigens niet mee.
Bijtelling elektrische auto 2023
De overheid stimuleert de elektrische auto al jaren door middel van fiscale voordelen. Het beleid werpt zijn vruchten af, want elektrisch rijden is flink populair in ons land. Om die reden bouwt het de fiscale stimulans – een lage bijtelling – elk jaar af. Waar in 2021 nog een bijtellingspercentage van 12 procent gold, steeg de bijtelling in 2022 naar 16 procent (tot een drempelwaarde van € 35.000). In 2023 geldt eveneens een bijtelling van 16 procent, maar bij een lagere drempelwaarde. Die is dit jaar 30.000 euro. Heeft je elektrische auto of bus een hogere catalogusprijs, dan betaal je over het resterende bedrag 22 procent bijtelling.
Rekenvoorbeeld
Lease je in 2023 een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je over de eerste 30.000 euro 16 procent bijtelling. Dat komt neer op 4.800 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 20.000 euro - geldt 22 procent bijtelling. Dat is een bedrag van 4.400 euro. Opgeteld kom je zo tot een bijtelling van 9.200 euro. Val je binnen het laagste belastingtarief dan betaal je over dat bedrag 36,93 procent aan belasting. Je bent dus 3.397 euro extra aan belasting kwijt (we houden het effect op de heffingskorting in deze rekensom achterwege).
Wil jij een elektrische auto aanschaffen?
De financiering van een elektrische auto regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?
De elektrische auto vs de auto met verbrandingsmotor: hoeveel scheelt het in bijtelling?
Een belangrijke reden om te kiezen voor een elektrische auto of bus van de zaak is vaak de kosten. Om te zien hoeveel goedkoper je uit bent met een elektrische auto anno 2023 ten opzichte van een brandstofauto met dezelfde catalogusprijs, rekenden we de bijtelling van beide auto’s voor je uit. Daarbij gaan we uit van een cataloguswaarde van 40.000 euro en een belastingtarief van 36,93 procent.
Bijtelling auto met brandstofmotor: 22 procent. De bijtelling komt uit op 8.800 euro. Je betaalt dus 3.250 euro extra belasting.
Bijtelling elektrische auto: 16 procent over de eerste 30.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. De bijtelling bedraagt 7.000 euro, waardoor je 2.585 euro extra belasting betaalt
Op jaarbasis bedraagt het verschil in netto bijtelling: 665 euro.
60 maanden-regel: zo betaal je een lagere bijtelling voor je elektrische auto
Het kan lonen om zakelijk een elektrische occasion te leasen. De bijtelling die gold op het moment van de eerste tenaamstelling blijft namelijk 60 maanden verbonden aan de auto. Schaf je in 2023 een elektrische auto uit bijvoorbeeld 2021 aan, dan profiteer je nog 3 jaar (36 maanden) van de toen geldende bijtelling van 12 procent (tot een cataloguswaarde van 40.000 euro). En een elektrische auto uit 2020 valt zelfs nog (maximaal) 24 maanden in een bijtellingstarief van 8 procent (tot een cataloguswaarde van 45.000 euro). Na de periode van 60 maanden bepaal je het bijtellingspercentage op basis van de dan geldende regels.
Een elektrische occasion aanschaffen in 2023 – geldende bijtellingspercentages en resterende duur van dat bijtellingspercentage
Jaar van eerste tenaamstelling | MaximaaL aantal maanden onveranderde bijtelling* | Bijtellingspercentage |
2023 | 60 | 16% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro) |
2022 | 48 | 16% (tot een drempelwaarde van 35.000 euro) |
2021 | 36 | 12% (tot een drempelwaarde van 40.000 euro) |
2020 | 24 | 8% (tot een drempelwaarde van 45.000 euro) |
2019 | 12 | 4% (tot een drempelwaarde van 50.000 euro) |
De bijtelling van een waterstofauto in 2023
De waterstofauto maakt langzaamaan zijn opmars in ons land. Het is een elektrische auto waarbij je geen stroom laadt, maar waterstof tankt. Dat tanken kost je een paar minuten. Tijdens het rijden zet een brandstofcel aan boord de getankte waterstof om in elektriciteit. Omdat de waterstofauto een innovatieve vorm van elektrisch rijden is, bedraagt de bijtelling in 2023 16 procent over de gehele cataloguswaarde. Van een drempelbedrag is geen sprake.
De bijtelling na 2023: wat zijn de kabinetsplannen?
De komende jaren moet de elektrische auto zo vaak op de Nederlandse wegen te zien zijn dat een fiscale stimulans niet meer nodig is. Om die reden bouwt de overheid de bijtelling af. Zoals het er nu uitziet, geldt per 1 januari 2026 een bijtelling van 22 procent op alle auto’s bij zakelijke inzet, elektrisch of met brandstofmotor. Op weg naar gelijke bijtellingstarieven geldt er in 2024 (net als in 2023) een bijtellingspercentage van 16 procent (tot een drempelbedrag van 30.000 euro). Per 2025 stijgt de bijtelling door naar 17 procent voor elektrische auto’s (tot een drempelbedrag van 30.000 euro).
Elektrische auto | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtellingsgrens | 30.000 euro | 30.000 euro | 30.000 euro | - |
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.