Man staat bij electrische laadpaal bij zijn auto

Bijtelling elektrische auto 2025: uitleg & berekeningen

Wanneer je een elektrische auto van de zaak ook privé rijdt, krijg je te maken met bijtelling. Bijtelling is inkomstenbelasting die je betaalt over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. De regels voor elektrische voertuigen en brandstofauto’s verschillen in 2025. We vertellen je welk percentage geldt, hoe je de bijtelling berekent en welke veranderingen er de komende jaren plaatsvinden.

Bijtellingspercentages elektrische auto's in 2025

Het bijtellingspercentage voor volledige elektrische auto’s is 17% in 2025 met een drempelwaarde van € 30.000. Het percentage is daarmee iets gestegen ten opzichte van 2024 (16%).

Bijtelling elektrische auto 2025 berekenen

Voor het berekenen van de bruto- en netto bijtelling is de drempelwaarde van belang. In 2025 betaal je tot de drempelwaarde van € 30.000 17% aan bijtelling. Over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling. In het rekenvoorbeeld leggen we je uit hoe je de bruto- en netto bijtelling berekent.

Rekenvoorbeeld bruto- en nettobijtelling

Kies je in 2025 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van € 50.000, dan reken je over de eerste € 30.000 (de drempelwaarde) 17% bijtelling. Je komt uit op een bedrag van € 5.100. Over de resterende € 20.000, het bedrag boven de drempelwaarde, geldt het bijtellingspercentage van 22%. Dat is een bedrag van € 4.400. Je betaalt dus € 9.500 aan bruto bijtelling.

Voor het berekenen van de netto bijtelling rekenen we met het laagste belastingtarief van 35,82%. Je betaalt 35,82% inkomstenbelasting over je bruto bijtelling (€ 9.500). Je bent dan € 3.403 extra aan belasting kwijt (we houden het effect op de heffingskorting in deze rekensom achterwege).

Elektrisch vs. verbrandingsmotor of hybride: hoeveel scheelt de bijtelling?

Vaak zijn de kosten een belangrijke reden om te kiezen voor een elektrische auto of bus van de zaak. We rekenen het verschil in bijtelling voor je uit voor een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto in 2025. We gaan uit van een cataloguswaarde van € 40.000 voor beide auto’s, en een belastingtarief van 35,82%.

Bijtelling auto met brandstofmotor

Je betaalt 22% over € 40.000. De bruto bijtelling komt uit op € 8.800. Na inkomstenbelasting betaal je netto een bijtelling van € 3.250.

Bijtelling elektrische auto

Je betaalt 17% over de eerste € 30.000 en 22% over de resterende € 10.000. De bruto bijtelling bedraagt dan € 7.300. Na inkomstenbelasting betaal je netto € 2.615 belasting.

Op jaarbasis bedraagt het verschil in bruto bijtelling € 1.500 en het verschil in netto bijtelling € 635.

Wat is de geldigheidsduur van de bijtelling?

Het kan lonen om zakelijk een elektrische occasion te leasen. De bijtelling die gold op het moment van de eerste tenaamstelling blijft namelijk 60 maanden verbonden aan de auto. Schaf je in 2025 een elektrische auto uit bijvoorbeeld 2023 aan, dan profiteer je nog 3 jaar (36 maanden) van de toen geldende bijtelling van 16 procent tot een drempelwaarde van 30.000. En een elektrische auto uit 2022 valt nog (maximaal) 24 maanden in een bijtellingstarief van 16 procent (tot een drempelwaarde van 35.000 euro). Na de periode van 60 maanden bepaal je het bijtellingspercentage op basis van de dan geldende regels.

Overzicht bijtellingspercentages en geldigheidsduur voor elektrische auto's

Jaar van eerste tenaamstellingMaximaal aantal maanden onveranderde bijtelling*Bijtellingspercentage
20256017% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro)
20244816% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro)
20233616% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro)
20222416% (tot een drempelwaarde van 35.000 euro)
20211212% (tot een drempelwaarde van 40.000 euro)
*Let op: dit gaat om het maximum aantal maanden. Schaf je bijvoorbeeld in december 2024 een elektrische occasion uit januari 2023 aan, dan blijft de bijtelling nog 37 maanden onveranderd gelden.

De bijtelling na 2025: kabinetsplannen voor bijtelling in 2026

De komende jaren moet de elektrische auto zo vaak op de Nederlandse wegen te zien zijn dat een fiscale stimulans niet meer nodig is. Om die reden bouwt de overheid de bijtelling af. Zoals het er nu uitziet, geldt per 1 januari 2026 een bijtelling van 22% op alle auto’s bij zakelijke inzet, elektrisch of met brandstofmotor. Op weg naar gelijke bijtellingstarieven geldt er in 2025 een bijtellingspercentage van 17% (tot een drempelbedrag van € 30.000).

Veelgestelde vragen over bijtelling 2025