
Bijtelling elektrische auto 2026: uitleg & berekeningen
Wanneer je een elektrische auto van de zaak ook privé rijdt, krijg je vaak te maken met bijtelling. Bijtelling is inkomstenbelasting die je betaalt over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. De regels voor elektrische voertuigen en brandstofauto’s zijn in 2026 gelijk. We vertellen je hoe je de bijtelling berekent en welke veranderingen er in de afgelopen jaren zijn geweest.
Bijtellingspercentages elektrische auto's in 2026
Vanaf 1 januari 2026 geldt voor alle auto’s – inclusief elektrische voertuigen – het standaard bijtellingstarief van 22% over de volledige cataloguswaarde. Daarmee komt er een einde aan het fiscale voordeel dat elektrische auto's de afgelopen jaren aantrekkelijk maakte voor zakelijke rijders. Eerder was de bijtelling namelijk lager dan voor brandstofauto's.
Bijtelling elektrische auto 2026 berekenen
Zet je in 2026 een nieuwe elektrische auto op je naam, dan bereken je de bijtelling als volgt.
| Berekening |
| cataloguswaarde x bijtellingspercentage = bruto bijtelling bruto bijtelling x belastingtarief* = netto extra belasting |
| Rekenvoorbeeld |
| cataloguswaarde € 50.000 x bijtellingspercentage 22% = bruto bijtelling € 11.000 bruto bijtelling € 11.000 x belastingtarief* 35,82 % = netto extra belasting € 3.610 |
Wat is de geldigheidsduur van de bijtelling?
De bijtelling die gold op het moment van de eerste tenaamstelling blijft 60 maanden verbonden aan de auto. Het kan dus lonen om zakelijk een elektrische occasion te leasen. Schaf je in 2026 een elektrische auto uit bijvoorbeeld 2024 aan, dan profiteer je nog 3 jaar (36 maanden) van de toen geldende bijtelling van 16% tot een drempelwaarde van 30.000. En een elektrische auto uit 2022 valt nog (maximaal) 12 maanden in een bijtellingstarief van 16% (tot een drempelwaarde van € 35.000). Na de periode van 60 maanden bepaal je het bijtellingspercentage op basis van de dan geldende regels.
Bijtelling van een tweedehands elektrische wagen
Kies je in 2026 voor een tweedehands elektrische auto met een cataloguswaarde van € 50.000 uit het jaar 2024 , dan reken je over de eerste € 30.000 (de drempelwaarde) 16% bijtelling. Je komt uit op een bedrag van € 4,800. Over de resterende € 20.000, het bedrag boven de drempelwaarde, geldt het bijtellingspercentage van 22%. Dat is een bedrag van € 4.400. Je betaalt belasting over € 9.200 aan bruto bijtelling.
| Rekenvoorbeeld tweedehands elektrische wagen uit 2024 |
| cataloguswaarde tot € 30.000 -> € 30.000 x bijtellingspercentage 16% = € 4.800 cataloguswaarde boven € 30.000 -> € 20.000 x bijtellingspercentage 22% = € 4.400 € 4.800 + € 4.400 = bruto bijtelling € 9.200 bruto bijtelling € 9.200 x belastingtarief* 35,82 % = netto extra belasting € 3.295 |
Overzicht bijtellingspercentages en geldigheidsduur voor elektrische auto's
| Jaar van eerste tenaamstelling | Maximaal aantal maanden onveranderde bijtelling* | Bijtellingspercentage |
|---|---|---|
| 2026 | 60 | 22% |
| 2025 | 48 | 17% (tot een drempelwaarde van € 30.000) |
| 2024 | 36 | 16% (tot een drempelwaarde van € 30.000) |
| 2023 | 24 | 16% (tot een drempelwaarde van € 30.000) |
| 2022 | 12 | 16% (tot een drempelwaarde van € 35.000) |
| *Let op: dit gaat om het maximum aantal maanden. Schaf je bijvoorbeeld in december 2025 een elektrische occasion uit januari 2024 aan, dan blijft de bijtelling nog 37 maanden onveranderd gelden. | ||