Update

De toekomst voor groothandels: onderscheidend en over de grens

19 december 2019 16:25

De concurrentie in de wereld van groothandels is groot. Doordat er direct bij leveranciers wordt gekocht, maar bijvoorbeeld ook doordat steeds meer mensen online bestellen. Dit zorgt voor kleine marges waardoor groothandels vaak maar weinig aan producten verdienen. Je bent klaar voor de toekomst als je een onderscheidend bedrijf neerzet én de grenzen van je bedrijfsmodel oprekt. Of je groothandel zich nou richt op food, detailhandel, agri, bouw of industrie. Hoe je dat precies doet, lees je in dit artikel.

“Zoek uit waar je goed in bent en gebruik dat als uniek verkooppunt.”

Zo maak je je groothandel onderscheidend

Je wilt de concurrentie voor zijn en er op een positieve manier uitspringen. Dat doe je door te bepalen waar je bedrijf goed in is. Kun je snel producten leveren omdat je ICT zo goed op orde is? Adverteer dan met de snelste bezorgtijden. Of heb je het beste personeel met de juiste kennis in dienst? Zet je medewerkers in de schijnwerpers en laat zien dat je de expert bent. Gebruik dus je pluspunten en verkoop zo je bedrijf.

Daarnaast is het altijd goed om te weten wat er leeft in de markt van je klanten én leveranciers. Zo kun je inspelen op hun behoeftes. Misschien kun je meer producten inkopen en daardoor de kosten voor zowel klant, leverancier en jezelf omlaag brengen. Of haak in op duurzaamheid: onderzoek waar en hoe producten gemaakt worden en wees hierover eerlijk naar je klanten, dit zullen ze zeker waarderen. Wat ook een optie is, is producten zelf maken. Dan heb je de duurzaamheid zelf in de hand.

Zoek de grenzen van je bedrijf op

Ongeveer 75 procent van de inkomsten van groothandels komt van buitenlandse afnemers. Het is dus een logische stap om je bedrijf ook over de grens neer te zetten. Houd hierbij wel rekening met de risico's van een internationaal bedrijf. Denk aan Brexit, corona en de politieke spanningen tussen de VS en China. Ga je ervoor? Kijk dan goed naar de situatie en verwachtingen voor jouw markt. Ook is het goed om uit te zoeken of jouw potentiële klanten wel bereid zijn om via een groothandel in te kopen.

De grenzen van je bedrijf opzoeken, bedoelen we ook figuurlijk. Denk bijvoorbeeld aan een nauwe samenwerking met je leveranciers of kijk naar de mogelijkheden om je bedrijf uit te breiden. Zo kun je een eigen keten met meerdere vestigingen starten, maar ook een groter assortiment aanbieden. Of omnichannel: je producten via verschillende kanalen verkopen. Een gebruiksvriendelijke webshop een een deskundige klantenservice zijn hiervoor de sleutel tot succes.

Zet in op ICT

Onze wereld wordt steeds digitaler. Investeren in ICT is dus ook voor groothandels belangrijk, denk aan:

  • Warehouse management systeem (WMS) waarmee je de logistiek van je bedrijf efficiënter regelt of zorgt voor een kleinere voorraad die minder ruimte in beslag neemt;
  • Volledig geautomatiseerde of gerobotiseerde systemen om bestellingen sneller, foutloos en goedkoper te leveren;
  • Omnichannel systemen die je bedrijf op verschillende kanalen mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan vestigingen, online, mobiel, sociale media en je callcenter.

Voor goede ICT heb je wel de juiste mensen nodig. Omdat ICT’ers natuurlijk ook in andere branches kunnen werken, krijgen groothandels hier ook veel concurrentie.

Waar liggen jouw kansen? De specialisten van de Rabobank denken graag met je mee.