Update

Ontwikkelingen projectontwikkelaars in Nederland

30 januari 2018 14:16

Projectontwikkeling is het proces waarbij grond, geld en gebruikers bij elkaar worden gebracht om bijvoorbeeld woningen en bedrijfspanden te bouwen. Een projectontwikkelaar neemt de risico’s over van de klant en verkoopt of verhuurt het bouwproject (pand en grond) zodra deze klaar is. Er verandert veel in de vastgoedmarkt. Zo neemt het aantal woningen in Nederland toe terwijl het aantal bedrijfspanden afneemt. Wat betekent dat voor projectontwikkelaars? Dit en meer lees je hieronder.

projectontwikkelaars

Wat doet een projectontwikkelaar?

Een projectontwikkelaar doet alles wat nodig is om (nieuw)bouw gerealiseerd te krijgen. Hij ziet welke gebouwen er nodig zijn in de markt en gaat dan aan de slag. Hij organiseert zaken rondom de grond waar gebouwd wordt, de functie van het gebouw, het ontwerp en alle zaken die geregeld moeten worden om te kunnen bouwen, zoals een aannemer en bouwvergunningen. Ook zorgt een projectontwikkelaar voor het financiële gedeelte.

Een projectontwikkelaar investeert in bouwplannen waarvan hij niet zeker weet of de plannen gebouwd of verkocht kunnen worden. Of hij koopt grond aan waarvan het nog niet zeker is of er gebouwd mag gaan worden. Kortom: een projectontwikkelaar verdient geld door (verantwoord) risico’s te nemen. Hij krijgt hij zijn investering pas terug als de gebouwen verkocht zijn.

Veranderingen in maatschappij van invloed op projectontwikkeling

De ontwikkelingen in de maatschappij zijn direct van invloed op het werk van projectontwikkelaars. Er is bijvoorbeeld meer behoefte aan kleine woningen doordat er meer singles en alleenstaande ouderen zijn. Ook zien we dat steeds meer Nederlanders naar de stad toe trekken, wat zorgt voor intensief bewoonde gebieden (urbanisatie). En tegelijkertijd een woningtekort in (middel)grote steden. Dit zorgt weer voor een behoefte aan andere woonvormen zoals woongroepen, woonverenigingen voor ouderen, of jongeren die zelfstandige woonruimte combineren met gemeenschappelijke ruimtes.

Een laatste verandering die grote impact heeft op onze levens, is de verschuiving naar online. Doordat we steeds meer online bestellen, neemt de vraag naar distributiecentra in en rond steden sterk toe.

“Door verdere urbanisatie neemt de vraag naar distributieruimte in en vlakbij stedelijke gebieden toe.”

Ontwikkeling aantal woningen in Nederland

Tot 2040 groeit het aantal huishoudens in Nederland waardoor de woningbehoefte de komende jaren groot is. Het consumentenvertrouwen ligt hoog en in combinatie met de lage rentestanden zien we een flinke stijging in woningverkopen. Doordat er minder bouwvergunningen worden afgegeven, wordt er ook minder nieuwbouw gebouwd. Hierdoor neemt de woningverkoop wel wat af. Bij het aantal huurwoningen zien we nog steeds een grote schaarste in het middeldure segment (€711-€1.050 maandhuur). Ook zijn er te weinig sociale huurwoningen, vooral in stedelijke gebieden.

Vraag naar kantoren en bedrijfspanden neemt af

Ondanks de economische groei neemt de vraag naar kantoren en bedrijfspanden af. Steeds meer mensen werken thuis en flexibel waardoor er simpelweg minder werkplekken nodig zijn. Als projectontwikkelaars toch besluiten te investeren in kantoorpanden dan is het wensenlijstje steeds groter. Zo moet het pand goed bereikbaar zijn met zowel de auto als openbaar vervoer, moet het op minder dan vijf minuten lopen van een centrum liggen, geschikt zijn voor meerdere huurders en moet er een combinatie zijn van horeca, ontmoeten, vergaderen en werken. Ook zien we steeds meer dat kantoor- of bedrijfspanden worden omgezet naar woningen: een duurzamere oplossing dan nieuwbouw.

Er wordt minder geïnvesteerd in bedrijfspanden maar juist veel in logistiek vastgoed (distributiecentra). Dit komt omdat er steeds meer online gekocht wordt. Investeren in logistiek vastgoed is nu dus aantrekkelijk.

Projectontwikkeling winkelgebieden in Nederland

In (middel)grote steden is de vraag naar winkelruimte gestegen. Daarbuiten is weinig vraag naar winkelruimte. We verwachten dat het het aantal winkels de komende jaren minder wordt, of dat winkels en winkelgebieden anders worden ingedeeld. Bijvoorbeeld voor horeca, wonen of dienstverlening.

Ook zien we dat het thema duurzaamheid steeds belangrijker wordt in de winkelsector. Waar retailers niet altijd de noodzaak voelen om te investeren in de energiezuinigheid van hun gehuurde winkelpand, zien vastgoedeigenaren er wel het nut van in. Een duurzaam pand is meer waard en aantrekkelijker voor winkeliers. Energiezuinige gebouwen hebben daardoor een hogere bezettingsgraad (percentage dat daadwerkelijk benut wordt).

De Rabobank is nauw betrokken bij de ontwikkeling en financiering van projecten. Volg de nieuwste cijfers en trends op de voet.