Update

Horeca en recreatie krijgen harde klappen door coronacrisis

14 mei 2020 14:38

De horeca- en recreatiesector is ongelooflijk hard geraakt door de coronacrisis. Een sector die in een absolute groeipiek zat, is abrupt tot stilstand gekomen. Voor 2020 verwachten wij dan ook een ongekende volume- en omzetdaling. Hoewel er in 2021 weer ruimte is voor herstel, gaan we ervan uit dat horeca-ondernemers pas na 2021 terugkeren naar hun oude situatie. In dit artikel lees je meer over onze verwachtingen.

“Herstel horeca laat nog lang op zich wachten ondanks versoepeling van regels.”

Trage herstel horeca heeft meerdere redenen

Nu de regels vanuit de overheid weer iets versoepelen, zal het herstel van de horeca nog even op zich laten wachten. Dit komt onder andere doordat niet alle consumenten direct weer naar drukke omgevingen gaan nu de regels versoepeld zijn. Vanzelfsprekend heeft dit een negatief effect op de bestedingen in de horeca. En doordat veel mensen nog thuiswerken, wordt er op stations en onderweg ook minder besteed.

Het toerisme dat afgelopen jaren een van de motoren was van de sector, is ook afgenomen. Waar Nederland in 2019 nog 20 miljoen toeristen ontving, verwachten we dit jaar een daling van ongeveer 40 procent. Het aantal toeristen zal vast toenemen in 2021, maar pas in 2023 verwachten we dat het het aantal toeristen weer op het niveau van 2019 uitkomt. De zakelijke markt komt ook rustig op gang. Bovendien zullen bedrijven nauwlettend op de kosten letten waardoor uitgaven aan reizen, uitjes en diners beperkt worden.

Aantal horecazaken neemt af

Door deze ontwikkelingen nemen de uitdagingen voor horeca en recreatie toe. Waar we sinds 2007 een non-stop groei van het aanbod in de horeca hadden, verwachten we dat het aantal zaken in 2020 en 2021 afneemt. Aan de ene kant doordat ondernemers vanwege allerlei redenen ermee stoppen, aan de andere kant doordat groeiambities tijdelijk worden stopgezet door onzekerheid in de nabije toekomst.

Consumenten hebben hogere hygiëne-eisen

Het aanbod in de horeca moet meebewegen met het veranderende gedrag van de consument. Zo letten consumenten in eerste instantie veel meer op hygiëne in horecazaken. Daar zijn extra protocollen voor nodig, wat op korte termijn weer vraagt om extra inzet van personeel.

Op de lange termijn blijven wij positief over de horeca- en recreatiesector. Mensen zijn ten slotte sociale wezens en hebben contact nodig. We verwachten dat mensen langzaamaan weer teruggaan naar hun ‘oude’ leven. Horeca- en recreatie is de uitgewezen branche om daarin te voorzien.

De Rabobank volgt de ontwikkelingen in de horeca op de voet. Wil je sparren met een van onze sectorspecialisten over de uitdagingen en kansen voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op.