Update
Dienstverlening
De dienstverlening is in fundamentele verandering. Digitalisering, veranderend klantgedrag en versterkte concurrentie spelen daar een belangrijke rol in. Waar liggen kansen? Wat zijn de economische vooruitzichten? En welke ontwikkelingen gaan de wereld van dienstverlening veranderen? In welk deel van de sector je ook actief bent, wij praten je bij.
Coronavirus leidt tot forse omzetdaling
De maatregelen om verspreiding van het coronavirus in te dammen leiden tot sterk lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland. De verwachting is dat voor veel sectoren de omzetdaling minimaal aanhoudt tot het laatste kwartaal van 2020.
Trends en ontwikkelingen
Groei zet door, maar koelt wel af
De zakelijke dienstverlening is een van de snelst groeiende sectoren en draagt ruim 20% bij de Nederlandse economie. De sector bestaat uit bedrijven die specialistische diensten aanbieden, zoals accountants, advocatenkantoren en reclamebureaus. Maar ook uit bedrijven die ondersteunende diensten aanbieden, zoals personeelsdiensten (uitzenden, detacheren en payrolling) en facilitair management (schoonmaken). Lees hier onze verwachtingen voor 2020 en 2021.
Gedreven door de economische conjunctuur en het stabiele ondernemersvertrouwen houdt de groei in de zakelijke dienstverlening ook in 2020 en 2021 aan. De groei zwakt wel wat af. De Rabobank verwacht voor specialistische zakelijke dienstverlening in 2020 een groei van 2% en voor de overige dienstverlening 2,2%. In 2021 zal de groei afnemen tot circa 1,8%.
Oorzaken van de afnemende groei zijn de verwachte lagere economische groei en het aanhoudende tekort aan personeel. Voor bedrijven uit deze sector blijft het voortdurend de uitdaging voldoende onderscheidend te blijven. Daarnaast komt concurrentie niet alleen van binnen de sector, maar ook steeds meer van buitenaf. Dit is te wijten aan snelle technologische ontwikkelingen en innovatie. Innovatieve dienstverleners zijn dan ook kansrijk richting de toekomst.
Het vertrouwen in de dienstenleverancier (klant is koning) is cruciaal om te blijven bestaan en verder te kunnen groeien. De spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op en is volgens ondernemers in de dienstverlening de grootste belemmering om te kunnen groeien.