Ondernemer van de maand: UGC Creators uit Goes

25 november 2024 12:23

Er wordt een gratis product bij je bezorgd, je maakt een filmpje terwijl je het gebruikt en daar krijg je nog geld voor ook. Te mooi om waar te zijn? Nou nee: welkom in de wereld van User Generated Content (UGC). Roelien de Korne is er zo goed in dat ze inmiddels met ​haar bedrijf ​UGC Creators andere creators coacht. Met Ivan Ignatov helpt ze vanuit een nieuw marketingbureau ​​bedrijven bij hun online zichtbaarheid.

OVDM

‘UGC is online content die wordt gemaakt door klanten, gebruikers en fans van bedrijven. Ik kreeg bijvoorbeeld onlangs een elektrisch zit-sta-bureau van een van mijn opdrachtgevers. Daarvan heb ik een filmpje gemaakt, van het moment dat het pakket voor mijn deur stond tot aan het gebruik. Inclusief uitpakken, in elkaar zetten, een plekje kiezen. Dat soort video’s zetten opdrachtgevers dan zelf op hun eigen social mediakanalen. Zo laten ze via echte gebruikers zien hoe hun product werkt in de praktijk’, legt Roelien uit.

Pure content

Dat lijkt makkelijk verdienen, maar vanzelf gaat het zeker niet. ‘Ik was hiervoor commercieel manager in de automotive-sector. Toen ik zwanger werd van onze tweeling, wilde ik zelf mijn tijd beter kunnen indelen. In 2020 nam ik ontslag. Ik startte een webshop, maar toen ik in 2022 UGC ontdekte, wist ik dat dit veel beter bij mij past. Inmiddels heb ik meer dan 500 video’s gemaakt voor klanten in zo’n 14 landen. Denk maar aan Kips beleg, GreetZ en ​​Cloudpillo. Het maken van die video’s doe ik gewoon met mijn telefoon. Het moet juist puur zijn, mensen moeten zich met je kunnen identificeren. De uitdaging zit hem in het vinden van opdrachtgevers. Je moet bij hun op de radar komen, jezelf online goed positioneren en presenteren én de juiste kanalen kennen. Ook moet je steeds op de hoogte blijven van alle online trends: de wereld van social media verandert snel.’

Van UGC naar academy en marketingbureau

Roelien begon haar kennis over UCG online te delen. ‘Ik merkte dat daar veel interesse voor was en heb daarom de Creator Talent Academy opgezet. We bieden een online training over UGC en sinds 1 juni bieden we ook een coachingstraject aan van drie maanden. Dat loopt enorm goed: we leiden heel gedreven creators op. Van moeders tot schoolverlaters, allemaal met een eigen specialisatie en in alle leeftijden. We begeleiden hen en bouwen een fijne band op. Dat past ook bij ons ​​nieuwe bedrijf. We krijgen veel vragen van klanten voor hulp bij hun volledige online zichtbaarheid. Daarom ​​startte ik met mijn vriend Ivan een marketingbureau, gericht op de integratie van videocontent in de marketingmix van bedrijven. Is daarvoor UGC nodig, dan zetten wij creators in die we zelf opleiden. Zo weten we zeker dat we goede kwaliteit leveren.’

Energie van leuke contacten

Roelien heeft zodoende als ondernemer de afgelopen vier jaar een flinke ontwikkeling doorgemaakt. ‘Of ik meer vrijheid heb gekregen? Nou, ik ​​werk misschien wel het dubbele aantal uren dan bij mijn werkgever. Toch ervaar ik meer vrijheid. Ik kan werken op de tijdstippen dat ik wil en het voelt vaak ook niet echt als werk. We hebben zulke leuke contacten, daar krijgen we veel energie van. Rabobank hoort daar overigens bij. Ik had daar al privérekeningen lopen, maar voor de zakelijke kant heb ik eerst wat onderzoek gedaan. Ik las dat het bij veel banken lang kon duren om zaken te regelen, maar wij hebben echt zo’n goede ervaring gehad. We werden supersnel geholpen, onze vragen werden heel snel beantwoord en alles was binnen een week geregeld.’

Toekomstplannen

Zo staat nu alles gereed voor verdere groei. ‘Als creator kun je natuurlijk maar een bepaald aantal video’s per maand maken. Wij willen liever doorgroeien, uitbreiden met een team en daarom hebben we per 1 december een kantoor in Goes. Van daaruit gaan we nog meer creators begeleiden bij het behalen van een goed inkomen én bedrijven bij het beter online verbinden met hun doelgroepen. Met een lichte voorkeur voor Zeeuwse bedrijven, want we zijn oprecht trots op alle mooie ondernemingen in de regio. We helpen heel graag mee om hen online beter ​​zichtbaar te maken!’