Impactondernemer: Jafix.com
Weggooien kan altijd nog! Dat is het motto van Jafix.com. Het eerste onafhankelijke reparatieplatform helpt met het (laten) repareren van spullen. En draagt zo bij aan het stimuleren van een reparatiecultuur. Daarmee past Jafix.com naadloos in onze rubriek Impactondernemers: organisaties die aantoonbaar bijdragen aan een betere wereld.

Weten waar je moet beginnen
Sieds kreeg het van huis uit mee: eerst kijken of iets te repareren is, voordat je het weggooit. ‘Lang niet iedereen doet dat,’ zegt hij. ‘Mensen gooien veel te snel spullen weg die nog prima gemaakt kunnen worden. Een wasmachine afdanken door een sok in de pomp: dat gebeurt vaker dan je denkt. Terwijl levensduurverlenging cruciaal is voor een duurzamere economie. En dat niet alleen: als iets mooi is of emotionele waarde heeft, wil je het ook behouden. Maar om dingen te maken, moet je wel weten waar je moet beginnen. Vier jaar geleden vroeg ik me af waarom daar nog geen goed platform voor bestond. Zo ontstond het idee voor Jafix.com.’
Drempels wegnemen
Met zijn achtergrond als UX- en Service Designer weet Sieds als geen ander hoe je van een goed idee een gebruiksvriendelijk product maakt. Hij ontwikkelde dan ook zelf het platform. ‘Als mensen iets willen repareren, lopen ze tegen allerlei vragen aan: kan ik dit zelf, wie kan helpen, wat kost het? Die drempels willen we met Jafix wegnemen. We begonnen met het plaatsen van heldere, stapsgewijze handleidingen met directe links naar onderdelen en gereedschap. Consumenten kunnen die ook zelf maken en plaatsen, zo helpen we elkaar.’ ”
Verdienmodel
Tegelijkertijd onderzocht Sieds de verdienmogelijkheden. ‘We komen er op het gebied van duurzaamheid niet met alleen goede bedoelingen. Pas als bedrijven én consumenten er iets aan verdienen, kun je opschalen. Bij ons zit dat onder andere in een koppeling tussen consument en reparateur. We werken ook samen met partners als Bever. Als duurzame onderneming vonden zij het belangrijk dat hun klanten de producten kunnen repareren. Ik heb er handleidingen voor ontwikkeld met daarin reparatieproducten die je bij Bever kunt kopen. Zo is het ook voor Bever een verdienmodel. Voor Zeeman ontwikkelden we een online textielreparatieomgeving die zij vooral zien als service aan hun klanten.’
Adviezen op maat
Inmiddels is Jafix een serieuze startup. ‘Ik heb in Albert Skibinski een development compagnon gevonden en mijn vrouw Marianne Robben werkt als ervaren marketingexpert een dag in de week mee. We zijn aangesloten bij B’Wise, de Bredase incubator. Zij wezen ons op het Rabo Transitie Ticket. Een mooi duwtje in de rug van onze huisbankier. We gebruiken het voor het verfijnen van de koppeling tussen reparateurs en consument. Ook op andere manieren werken we voortdurend aan het optimaliseren van ons webplatform. Wij willen bijvoorbeeld, met behulp van AI tips en adviezen op maat kunnen geven op basis van informatie die bezoekers met ons delen. En een module inrichten die laat zien hoeveel een reparatie op de langere termijn oplevert. Ons doel is om uiteindelijk oplossingen en inzichten te bieden voor vrijwel alle spullen die kapot kunnen gaan.’
Verbindende rol
Jafix wil daarmee ook nadrukkelijk een rol spelen in het versterken van de reparatiecultuur in Nederland. Sieds: ‘Als samenleving moeten we aan alle knoppen tegelijk draaien. Consumenten moeten vaker kiezen voor reparatie, producenten moeten meer repareerbaar ontwerpen, wetgeving moet dat stimuleren en reparateurs kunnen meedenken over hoe het eenvoudiger kan. We willen daarin een verbindende rol spelen en bijdragen aan de vele initiatieven binnen het reparatiedomein. Zodat repareren vanzelfsprekend wordt. En onze samenleving duurzamer.’