Goed eten met echte impact

26 mei 2023 12:12

Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijker, ook in de voedingsindustrie. Oliehoorn, het innovatieve Nederlandse sauzenbedrijf, combineert smaak, kwaliteit en creativiteit met een sterke focus op duurzaamheid en maakt daardoor impact. Rabobank, met haar coöperatieve roots, deelt diezelfde waarden en ondersteunt de onderneming graag in haar ambities.

“Oliehoorn is een echt familiebedrijf, ontstaan uit de basis die Klaas van Kalken in 1981 heeft gelegd,” vertelt Arjan Dijk, directeur van Oliehoorn. “Wij gebruiken zijn unieke receptuur en bereidingswijzen nog steeds, wat zeker bijdraagt aan ons succes van vandaag.”
De vader van Arjan, Wim, zorgde ervoor dat Oliehoorn wereldberoemd in Nederland werd. Naast talloze cafetaria’s vertrouwen inmiddels ook grote organisaties zoals Smullers, Holland Casino, Landal GreenParks en Roompot op de kwaliteit en betrouwbaarheid de fritessaus, curry en mayonaise van Oliehoorn. Ook wordt het merk steeds populairder in de schappen van de supermarkt. “Het feit dat we een familiebedrijf zijn, heeft nog altijd invloed op onze manier van werken”, vindt Arjan. “We zijn betrokken, nemen beslissingen voor de lange termijn en hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Die elementen vormen de basis voor onze duurzame blik.”

Een krachtig voorbeeld

Cor Pronk, accountmanager Groot Zakelijk bij Rabobank, ziet Oliehoorn als een inspirerend voorbeeld in de branche. “Ik moest deze onderneming gewoon ondersteunen in hun ambities om de duurzaamste sausfabrikant van Europa te worden. In 2009 hebben ze al een heel duurzaam pand neergezet, in 2026 gaan ze volledig van het gas af en hun nieuwe fabriek voldoet aan alle eisen van deze tijd, waardoor ze CO2 neutraal werken. Dankzij onze Impactlening kon de onderneming deze stappen maken. Het mooie van deze lening is dat het niet alleen om cijfers draait, maar om het maken van echte impact. Oliehoorn is precies het soort onderneming die wij graag ondersteunen. Hun focus op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid sluit perfect aan bij onze kernwaarden. En doordat we al jarenlang met ze samenwerken, is er een sterke vertrouwensband ontstaan.”

Dagelijks impact maken

Bij Oliehoorn draait alles om lekker eten, maar op een manier die goed is voor mens en planeet. “Alles wordt lekkerder wanneer het goed gebeurt,” zegt Arjan. Daarom investeert het bedrijf in duurzame productiemethoden, verpakkingen en het tegengaan van verspilling. Ook krijgen de 65 medewerkers volop kansen om zich te ontwikkelen. In 2024 won Oliehoorn de prestigieuze prijs tijdens het Westfries Ondernemers Gala, een erkenning voor hun innovatieve kracht en sociale betrokkenheid.

Daarnaast is Oliehoorn B Corp-gecertificeerd, een internationaal keurmerk voor bedrijven die hoge standaarden hanteren op het gebied van sociale rechtvaardigheid, transparantie en duurzaamheid. Voor Oliehoorn betekent dit dat niet alleen het product centraal staat, maar ook de mensen erachter, de toeleveringsketen en de bredere maatschappelijke impact. Arjan: “Die certificering past perfect bij wie wij zijn. Het gaat verder dan ambitie; het laat zien dat we dagelijks impact maken.” Cor van Rabobank vult aan: “Circulaire ondernemers zoals Oliehoorn zijn de koplopers van morgen. Ze maken winst én voegen waarde toe, en daarom ondersteunen wij ze graag.”

Over smaak twisten

“Ons succes zit ‘m naast de bereidingswijze in een aantal specifieke ingrediënten, zoals bijvoorbeeld echte kristalsuiker in plaats van zoetstoffen als sacherine of glucose”, besluit Arjan. “Dat bepaalt onze unieke smaak en die komt áán, horen we gelukkig vaak terug. Proeven is in ons geval geloven, en daarom maken we vooral reclame door middel van sampling. We hebben flinke groeiambities en willen de wereld veroveren, maar onze basis blijft nuchter Noord-Hollands. Daar kom je wat ons betreft het verst mee.”