Gezond smullen van de regio

3 februari 2021 16:00

Een duurzame voedselvoorziening begint om de hoek. De gerechten van Esther van Leeuwe zijn gezond en dragen bij aan de verduurzaming van de regio. Bovendien pakt ze met haar cateringbedrijf én kookboek Smaak van de Waard niet alleen kansen, ze creëert ze ook voor anderen. Een mooi voorbeeld van Growing a better world together.

Gezond smullen van de regio

De wereldberoemde kazen. De wilde eend en gans. Superlekkere rivierkreeften. ‘De regio van het Groene Hart, de Hoeksche Waard en Rotterdam is veel rijker aan goede, gezonde ingrediënten dan veel mensen weten. Daar geef ik een podium aan. In mijn cateringbedrijf én met mijn kookboek, vertelt Esther van Leeuwe.

“Hoe meer ik ontdekte, hoe trotser ik werd op deze mooie regio”

Trots op producten van dichtbij

Toen Esther begon met haar cateringbedrijf richtte ze zich eerst vooral op lekker, gezond en vers eten. ‘Gaandeweg kwam daar steeds meer de focus op streekproducten bij en nu is dat ons belangrijkste onderscheidende vermogen. Daar zit veel tijd en energie in: het was een flinke zoektocht door de regio voordat mijn kennis op topniveau was. Maar hoe meer ik ontdekte, hoe trotser ik werd op deze mooie regio. En ik werd me er ook steeds bewuster van hoe belangrijk het is dat we onze producten dichtbij halen. Hoe zonde is het om voedsel de hele wereld over te slepen terwijl we hier prachtige producten hebben in de eigen achtertuin?’

Elkaar versterken in de regio

Daarom serveert Esther nu met haar cateringbedrijf Smaak van de Waard vooral streekproducten. Haar klanten vroegen haar regelmatig om tips en in de coronatijd besloot ze een kookboek te maken: Smaak van de Waard. ‘In korte tijd werden er meer dan 1.000 verkocht. Het succes was heel welkom en bracht een positieve vibe en mooie reacties. Ook van de Rabobank, die een ledenaanbieding maakte voor de promotie van het boek.’ Esther denkt na over een vervolg. ‘Misschien van een andere regio: de Betuwe of Rotterdam. Ik zie ook wel mogelijkheden in het delen van mijn kennis met andere bedrijven. In de hoop dat ik hen kan versterken, zoals dit kookboek mijn bedrijf versterkt. Goed voor mij, voor de producenten én voor de duurzame toekomst van de regio.’


Dit artikel verscheen eerder in Rabo &Co, een magazine dat een podium biedt voor uiteenlopende sociale en maatschappelijke initiatieven waar we via onze leden, klanten en/of medewerkers actief bij betrokken zijn.