Biobased kruk blikvanger op designbeurs

24 oktober 2024 11:16

Grensverleggende ideeën en innovaties voor een duurzame toekomst, daar draait het om tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, vol verrassende kunst en productdesigns.

ROOTS

In de tentoonstelling ‘From Dutch Soil’ van ROOTS Foundation confronteren krachtige kunstwerken de bezoeker met de ernstige bedreigingen voor de Nederlandse bodem en de biodiversiteit. En al is-ie verhoudingsgewijs klein van stuk, een stapelbare biobased kruk is er een van de grote eyecatchers.

Natuurlijk trekt de kruk de aandacht vanwege de beroemde ontwerper, Piet Hein Eek, en dat is ook precies de bedoeling, verklaart interieurontwerper Simone van Es. ‘Maar’, zegt ze, ‘het zijn de grondstof waarmee de kruk is gemaakt en het maakproces van het 100% plantaardige materiaal die baanbrekend zijn.

Nieuwe inzichten, nieuw tijdperk

Met ROOTS Foundation verkent Simone de verbinding tussen natuur, creativiteit en duurzaamheid en richt ze zich op urgentie en schoonheid. ‘Die urgentie zit ‘m in de slechte kwaliteit van de Nederlandse bodem. De biodiversiteit neemt alarmerend snel af. Een radicale verandering is vereist.’

Met groot doorzettingsvermogen zet Simone zich in voor duurzame innovatie en meer gebruik van biobased materiaal, onder meer door partijen bij elkaar te brengen. ‘Ons collectief van kunstenaars en designers ziet de dringende noodzaak voor opschaling van biobased materialen. Wij willen boeren, fabrikanten, kunstenaars, ontwerpers en bouwers inspireren om met nieuwe inzichten een nieuw tijdperk in te gaan. En dat brengt ons bij schoonheid, want de verwevenheid van mens en natuur inspireert de bedenkers tot onvoorstelbaar veel moois. De sleutel tot succes hebben we in handen we als we denken vanuit samenwerking in de hele keten.’

“De vernietiging van de aarde door onze consumptie invoelbaar”

De urgentie van diepgaande verandering

‘De impact op het milieu van hoe wij leven is zo groot. Consumenten blijven kiezen voor goedkope massaproductie en producenten zijn vaak huiverig om voor biobased materialen te kiezen, omdat ze afhankelijk zijn van oogst, voorraad en prijzen. Kortom, we hebben een missie’, gaat Simone energiek verder. Die missie kwam in een stroomversnelling door twee recente avonturen. ‘Tijdens de Milan Design Week lieten we de urgentie van een diepgaande verandering voelen. Neem Claudy Jongstra. Met haar werken van wolvilt, die de hele wereld overgaan, maakt ze de vernietiging van de aarde door onze consumptie invoelbaar. Met pigmenten uit inheemse plantsoorten brengt ze kleuren én het oude ambacht opnieuw tot leven. Zo verbindt ze traditie met de schoonheid van de toekomst.’

Zonnekroon, de ster van de show

‘De natuur geeft, maar wij zijn vergeten deze goede gaven te gebruiken. Dat brengt me bij mijn deelname aan de BlueCity Circular Challenge. Samen met een team van young professionals en met hulp van diverse experts, boeren en producenten lukte het om prachtige bouwmaterialen te creëren uit een nieuw gewas in Nederland: zonnekroon. Geloof me, dat gewas gaat de landbouw veranderen. Ik geloof zo heilig in de kracht ervan, dat ik doorpakte. En nu is zonnekroon tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de ster van de show!’

“De natuur geeft, maar wij zijn vergeten de goede gaven te gebruiken”

Eén brok biodiversiteit

Dat Simone naast architectonisch ontwerp ook een marketingachtergrond heeft, is een groot voordeel. ‘Aan mij de opdracht vraag te creëren in een nog niet bestaande afzetmarkt. Om imago te kweken. Biobased bouwmateriaal van zonnekroon klinkt op zich niet sexy, toch? Dat internationaal vermaard ontwerper Piet Hein Eek zijn signatuur op een ontwerp met zonnekroon-materiaal zet, is natuurlijk een knalstart. Dit krukje is zoveel méér dan een krukje, je koopt één brok biodiversiteit!’, klinkt het met aanstekelijke overtuigingskracht.

Strategisch meedenken

Together we grow our new future, research is the way’, is een belangrijk motto voor Simone. Tijdens de BlueCity Circular Challenge, waar Rabobank partner van is, ging ze op zoek naar een teler van zonnekroon in Nederland. Die vond zij in het westen van Nederland: boer Jan Versluis uit Meerkerk. ‘Jan zocht een alternatief, milieuvriendelijk verdienmodel en ontdekte alle pluspunten van zonnekroon. De vezels als grondstof in de biobased bouw, geen chemie en kunstmest nodig, beworteling tot maar liefst 2 meter diep met als voordeel CO2 vastleggen en stikstof vasthouden, met ook nog eens nectar en stuifmeel voor bijen en vlinders! Een fabrikant ging voor ons aan de slag met de doorontwikkeling van het product. Dat Rabobank onze partner en hoofdsponsor is tijdens de Dutch Design Week, is geweldig. Ik zie hoe Rabobank zich inzet voor de transitie. Onze contactpersoon Martine de Jong denkt vanuit business development strategisch met ons mee en is daarbij aanstekelijk enthousiast in het zien van kansen.’

Slechts een kwestie van tijd

De kruk van Piet Hein Eek is een prachtig resultaat waar dingen bij elkaar komen en is een weergaloos begin van een nieuw tijdperk, voorspelt Simone. ‘Eigenlijk laten we de natuur haar werk doen. Het zaadje is geplant. Het is nu slechts een kwestie van tijd’, besluit ze met een knipoog, wetend dat zij haar overtuigingskracht nog flink wat malen zal moeten inzetten.

“Together we grow our new future, research is the way”

From Dutch Soil, door Simone van Es,
met Piet Hein Eek, Machiel Hopman, Claudy Jongstra, Tomáš Libertíny, Theo Rekelhof en Diana Scherer.

Fotograaf is Ruud Balk


Voor meer informatie, kijk op www.rootsfoundation.nl