Rabo Samen Bankieren vergroot zelfredzaamheid
Heel veel alledaagse handelingen zijn voor blinden allerminst vanzelfsprekend. Even naar de winkel of aardappels schillen, wie blind is ervaart obstakels of is afhankelijk van de hulp van anderen. Niet even tijdelijk, maar altijd. “Daarom is het een uitkomst dat wij blinden zelfstandig kunnen internetbankieren met de Rabo app op de smartphone en met de Rabo Reader Comfort met spraakfunctie”, zegt de blind geboren Harrie Lubbers uit Barger-Oosterveld.
Eye-openers
De 63-jarige receptionist en telefonist van het Drenthe College in Emmen deelt graag zijn ervaringen over het leven met zijn visuele beperking. “Het zijn vaak eye-openers”, zegt hij met gevoel voor ironie. “”Mensen hebben geen idee wat blind zijn inhoudt. Velen denken dat ik achter de geraniums zit. Maar ik heb een baan, een vriendin en een eigen huis.”
Toch is er ook heel veel niet gewoon in zijn leven. Zijn blindheid ontstond doordat hij te vroeg werd geboren. Dat hij anders was dan anderen, leerde hij al vroeg. Zo ging hij niet naar de gewone basisschool, maar stuurden zijn ouders hem naar het Katholieke internaat voor blinde jongens in Groesbeek: “Ik vond het vreselijk, mocht de eerste zes weken niet eens naar huis omdat ik moest wennen. En ik kon me nauwelijks verstaanbaar maken, omdat ik hartstikke plat Drents praatte.''
“Ik kan internetbankieren als ieder ander, dat vind ik geweldig”
Moderne technieken
Harrie haalde er zijn middenstandsdiploma en administratieve deelcertificaten, maar ging er in eerste instantie werken met dieren op de kinderboerderij. Na terugkeer in Drenthe kreeg hij een baan achter de bar in de Peter Bar en de Boogie Bar in zijn woonplaats. “Biertappen en koelkasten bijvullen, het ging allemaal prima, zolang alles maar een vaste plaats had. Ik kon aan de vorm van de flessen het verschil tussen cola en sinas voelen.”
In 1989 kreeg Harrie een baan op de Streekschool, de voorloper van het Drenthe College. Hier bleef hij 35 jaar. Binnenkort zet hij een streep onder zijn werkzame leven: “Ik krijg steeds meer problemen met mijn slaap- en waakritme. Door blindheid ontbreekt het natuurlijk onderscheid tussen dag en nacht en dat breekt mij meer en meer op. Ook het aanpassen aan moderne technieken begin ik steeds lastiger te vinden.”
Moderne technieken zijn niet alleen een last, in veel gevallen ook een zegen. Zo stellen technieken als de smartphone, Rabobank app en Rabo Reader Comfort met spraakfunctie hem in staat om volledig zelfstandig zijn bankzaken te regelen. “Ik kan internetbankieren als ieder ander, dat vind ik geweldig. Ooit was de Rabobank één van de eerste banken met rekeningafschriften in braille en nu hebben we die niet meer nodig omdat de app uitstekend functioneert in combinatie met de voice-overfunctie die standaard op de smartphone zit. Ook krijg je prima service. Toen laatst mijn Reader moest worden vervangen, kwam er een mobiele adviseur van de bank bij mij thuis om de boel even goed te installeren. De onafhankelijkheid die zelfstandig bankzaken regelen mij biedt, vind ik van grote waarde.”
Tekstschrijver: Jan Johan Ten Have