Dari-Volharding: een scherpe blik op de toekomst
In een sector die zo in beweging is als de scheepvaart zijn toekomstvisie en innovatiekracht onontbeerlijk. Met de aankoop van de Volharding Group, een eigen afbouwkade en investeringen in remote en groener varen heeft de Dari Group alle voorwaarden geschapen om duurzaam in de vervoersvraag van klanten te voorzien.

De Dari-Volharding Group is een brede maritieme dienstverlener. Met een vloot van circa zestig schepen (ruim veertig in eigen beheer) bevracht en vervoert ze onder meer eetbare oliën, mineralen, diverse olieproducten en – middels deelneming in Swintrans Bevrachting – droge lading over zee en de rivieren. De groep is recentelijk uitgebreid met ship- en crewmanagement in de zeevaart via dochtermaatschappij RED Shipping en RED Crew Management.
Met de groei dijt de vloot uit. Het is echter zó druk in scheepsbouwland dat de Volharding Group toehapte toen zich eind 2023 een bijzondere kans voordeed: een eigen afbouwkade in Werkendam, om voortaan zelf de eigen schepen en die van anderen te bouwen en te onderhouden.
Volharding Shipyard begon met het vakmanschap van Allround Shiprepair (onderdeel van Dari) in huis, maar verder vrijwel vanaf nul. In korte tijd vonden Rino Werkman en de ervaren bedrijfsleider Joep Berghuis echter een sterke ploeg medewerkers, werd het terrein ingericht, zijn er vijf eigen tankers afgebouwd en volgt een zesde in juni. Tevens zijn drie externe tankers nog onderhanden. Deze worden in 2025 afgeleverd. ‘Ook voor alle reparaties boven de waterlijn kunnen wij schepen ontvangen’, nodigt mede-eigenaar Danny Werkman uit.
Remote varen
Bij de aankoop van Volharding en het verwerven van de afbouwkade kreeg Dari veel steun van huisbankier en businesspartner Rabobank. Niet in onbelangrijke mate vanwege de inspanningen voor een toekomstbestendiger en duurzamer maritieme sector. Dari-Volharding bunkert zeeschepen met HVO, heeft zelf schepen op biologische HVO100 varen én het loopt voorop op het gebied van remote varen waarmee al haar nieuwe schepen worden uitgerust. ‘Met het oog op het personeelsvraagstuk is het vanaf de wal besturen cruciaal voor de continuïteit van de binnenvaart’, verklaart Werkman.
Dari-Volharding heeft dan ook geïnvesteerd in een nieuwe simulator van V-Step, voor training van varend personeel en voor opleiding van nieuwe werknemers, studenten of schoolverlaters. Dari-Volharding zet de simulator ook actief in voor trainings- en opleidingsdoeleinden van derden.
Slim varen met data
De binnenvaartsector streeft naar nagenoeg emissieloos vervoer in 2050. Om dit te bereiken, wordt de komende jaren nieuwe wetgeving ingevoerd die een grote bijdrage zal leveren aan de doelen van de Green Deal. Een logisch gevolg van deze maatregelen is dat brandstofkosten zullen stijgen. Vooral ondernemers met een hoog brandstofverbruik krijgen te maken met forse operationele kosten, tenzij deze kosten in contracten met klanten zijn opgenomen.
Een belangrijke eerste stap is inzicht krijgen in je brandstofverbruik met behulp van datamanagement. Hiermee kun je je totale verbruik monitoren, eerste besparingen realiseren en analyseren hoeveel vermogen je echt nodig hebt aan boord. Hoewel de binnenvaart per ton/km veel minder CO₂ uitstoot dan wegtransport, gaat de verduurzaming in het wegtransport snel. Om concurrerend te blijven, moet de binnenvaart mee in deze ontwikkeling. Sterker nog, dit biedt kansen om bij te dragen aan de Europese ambitie om meer vervoer van de weg naar het water te verschuiven.