Vrouwelijke ondernemers delen hun beste tips

27 mei 2025 14:47

Vrouwen ervaren meer drempels in het ondernemerschap dan mannen. Vooral op het gebied van financiering is er nog steeds een fikse kloof. Ruim 25 vrouwelijke ondernemers uit de Metropoolregio Amsterdam die de stap naar financiering willen zetten, volgden de FEM-START Next level-training. Wat leerden ze daar? Drie ondernemers delen hun meest waardevolle inzichten.

FEM START X RABOBANK

Claire van Beek is een van de oprichters van het merk Moodies Undies, dat duurzaam en lekvrij menstruatieondergoed ontwikkelt. Met een succesvolle webwinkel is het bedrijf klaar voor de volgende stap: uitbreiden naar andere winkels. Om die groei te bereiken, deed Claire mee aan de FEM-START-training. Haar tips:

1.‘Zoek een investeerder die past bij jouw ambitie’

‘Tot nu toe hebben we Moodies Undies met eigen geld opgebouwd. Maar om ons bedrijf sneller te laten groeien, is externe financiering interessant. Tijdens de training werd voor mij duidelijk dat het belangrijk is om een financier te zoeken die past bij onze groeiambitie. Er zijn namelijk heel wat manieren om je bedrijfsplannen te bekostigen. Zoals met een lening van de bank, crowdfunding of een investeerder.’

‘Investeerders zijn vaak oud-ondernemers met allemaal hun eigen kennis en expertise. De een weet veel van een specifieke markt, de ander maakte met zijn bedrijf een enorme groei door. Een investeerder kan dus naast een zak met geld ook een enorme bron van kennis en inspiratie bieden. Dat vind ik interessant.’

2. ‘Vertel aan iedereen wat je wil én wat je nodig hebt’

‘Tijdens de training zag ik weer hoe belangrijk het is om met veel mensen te delen wat je doet, maar óók wat je wil. Zo wil ik graag dat Moodies binnenkort in meerdere winkels komt te liggen. En door instanties als verpleeghuizen wordt ingekocht. Bij de FEM-START-training ontmoette ik toevallig een vrouw die in een verpleeghuis werkt en me wat meer kon vertellen over de producten die zij daar gebruiken. Dat bracht me weer een stap vooruit.’

‘En via LinkedIn kwam ik laatst in contact met een man die ons op weg kan helpen met investeerders vinden die verstand hebben van groei. Mijn tip is dan ook: deel overal en met iedereen wat je wil en nodig hebt – op sociale media, feestjes, tijdens netwerkbijeenkomsten. Wie weet is het dichterbij dan je denkt!’

Sandra Grauss richtte in 2025 Tribute to Work op. Haar missie is om mensen te helpen een baan te vinden waar ze écht gelukkig van worden. Daarin stelt ze niet de perfecte functie centraal, maar de juiste match met het bedrijf en de bijbehorende cultuur. Sandra deed mee aan de training om een betere pitch te schrijven voor investeerders. Haar tips:

3. ‘Knip je einddoel op in kleine mijlpalen’

‘Wat ga ik wanneer doen om mijn bedrijf van de grond te krijgen? Het is best lastig om zo’n tijdspad uit te stippelen. Tijdens de training werd ik gedwongen om hier goed over na te denken. Ik heb mijn einddoel nu opgeknipt in kleine mijlpalen, met duidelijke fases. Dat levert ook meteen een goed verhaal op voor investeerders.’

4. ‘Afwijzing kan je ook vooruithelpen’

‘Voorheen zag ik een financieringsaanvraag niet zo zitten. Ik was bang dat investeerders mijn idee, waarin ik zelf zo geloof, zouden afwijzen. Dankzij de training heb ik nu een ijzersterke pitch, die ook voldoet aan de criteria van investeerders. Beknopt en met een helder tijdspad en financieel plan om mijn doel te halen. Dat geeft me zelfvertrouwen om mijn pitch te delen met investeerders. Daarbij leerde ik dat afwijzing helemaal niet zo erg is. Feedback van kritische investeerders kan je ook juist vooruithelpen. Het idee waarmee je begint, hoeft niet het eindpunt te zijn waarmee je uiteindelijk succesvol bent. Een waardevolle manier van omdenken.’

Chanel Sam startte in 2024 met I See U Baby Care. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ontwikkelt deze startup een technologische toepassing die slaap van premature baby’s in het ziekenhuis live monitort. Zo helpt ze zorgverleners en ouders om pasgeborenen de beste zorg te geven. Chanel deed mee aan de training om een beter beeld te krijgen van de financiële opties om haar bedrijf te laten groeien. Haar tips:

5. ‘Laat zien waar je product naartoe kan groeien’

‘Pitches van mannen en vrouwen verschillen vaak behoorlijk van elkaar, leerde ik tijdens de training. Mannen zien vaak de sterren al aan de hemel staan, terwijl vrouwen alleen beloven waar ze zelf al vrij zeker van zijn. Ik vond dat een eyeopener. Vrouwen mogen best wat minder bescheiden zijn, en juist een mooi succesplaatje schetsen. Dat hoeft niet meteen onrealistisch te zijn, ook al heb je het nog niet bewezen. Laat tijdens je pitch zien waar je product naartoe kan groeien. Investeerders halen toch altijd wat af van jouw ingeschatte opbrengst.’

6. ‘Zorg voor vrouwelijke ondernemers in je netwerk’

‘Ik zit nu een jaar in de startup-wereld en zie voornamelijk mannen. Allemaal erg aardig, maar het is ook belangrijk om zo nu en dan met vrouwelijke ondernemers te sparren. Je praat dan over dezelfde dingen én meer. Een startup opzetten is best pittig. Het kan eenzaam voelen omdat je een uniek pad beloopt. Daarnaast kunnen veel vrouwen zich vast ook vinden in de ups en downs qua zelfvertrouwen gedurende een maand. Moet ik dit wel doen? Neem ik niet te veel risico? Dat staat los van het feit dat ik volledig geloof in ons product. Het is dan fijn om een community te hebben, zoals die van de FEM-START-training, waarin je herkenning ervaart. Ervaringsdeskundigen moet je niet alleen zoeken op inhoudelijk vlak, maar ook op persoonlijk gebied.’