Columns

Column: In beweging!

“Het leven is als rijden op een fiets. Om je evenwicht te houden, is het noodzakelijk om in beweging te blijven.” Deze uitspraak van Albert Einstein past nog steeds in onze moderne tijd. Het is belangrijk om letterlijk en figuurlijk in beweging te zijn. Zo heb ik de afgelopen jaren met een Rabobankteam meegedaan aan de GO Classic, een bekende fietstocht voor het goede doel. Het is ontzettend leuk om samen al fietsend een mooi initiatief te steunen. Die saamhorigheid, dat gevoel van met elkaar iets willen bereiken, ervaar ik ook bij onze bank en in deze regio. Lokale overheden, bedrijven en organisaties zoeken elkaar en onze bank op om het gebied maatschappelijk en economisch te versterken/ Voorbeelden daarvan zijn het evenement Sail op Scheveningen en de uitbreiding van YES!Delft naar Den Haag. Beide zijn goed voor een mooie economische impuls. Op maatschappelijk gebied gebeurt er ook veel. Zo zijn we de trotse hoofdsponsor van de Special Olympics Nationale Spelen 2020 en hebben we vanuit ons Stimuleringsfonds onder andere de Inloophuizen Haaglanden gesteund. Hier kunnen mensen met kanker en hun naasten binnenlopen voor een steun in de rug. Als ervaringsdeskundige én vrijwilliger van KWF Kankerbestrijding weet ik hoe belangrijk dat is. Onze bank blijft ook in beweging. We werken er hard aan om nóg dichter bij onze klanten en hun omgeving te zijn, zowel online als in de regio. Ik heb er heel veel zin in om als nieuwe directievoorzitter deze beweging samen met collega’s, ledenraadsleden, commissarissen én natuurlijk met u verder vorm te geven!

Renata Brabander
directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Dromen, durven, doen in Den Haag

106 miljoen euro extra, dat spendeerden dagjesmensen die naar Den Haag kwamen voor het Mondriaanjaar in 2017. Maar liefst 850 Haagse ondernemers lieten de wereldberoemde kleurencombinatie rood-wit-blauw terugkomen in hun etalages, gevels of producten, vooral naar aanleiding van de grote overzichtstentoonstelling ‘Mondrian to Dutch Design. 100 jaar De Stijl’ in het Gemeentemuseum. Iets waar wij als partner van het museum ook bij betrokken waren. Een bijzonder economisch succes voor de stad.

Nee, het ging Den Haag in 2017 helemaal niet zo slecht af, wat zich onder meer uitte in de explosief groeiende woningmarkt. Het leek wel alsof iedereen wilde kopen en verkopen, met een grote krapte op de huizenmarkt tot gevolg. Soms zouden we de maatschappelijke ongelijkheid in onze regio gemakshalve even vergeten. Maar nog steeds leeft 1 op de 4 gezinnen in de regio op of rond de armoedegrens. Iets wat in 2018 hopelijk dan ook op voldoende aandacht mag rekenen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Als coöperatieve bank proberen we ons daar ook meer en meer op te richten. We willen een bank van betekenis zijn, en in het najaar hebben we daarom ook een andere positionering gekozen. Met als missie ‘growing a better world together’ gaan we wereldwijd de strijd aan met de uitdagingen rond voedselproblemen. Vanuit onze agrarische roots. Dichtbij als bank voor de regio doen we dat door het promoten van onze lokale Noordzeevis. Op festivals als Vissch bijvoorbeeld, waar we laten zien wat je allemaal met die relatief onbekende vissoorten kunt kokkerellen. En dat we dus beter hier onze visketen kunnen versterken omdat je daarmee lokaal banen creëert en duurzaamheid bevordert.

Ook initiatieven zoals de Noordzeeboerderij, die voor de kust zeewier kweekt als duurzaam voedselalternatief, ondersteunen we met het Innovatiefonds. Datzelfde zeewier gaven we alle aanwezigen in de Week van Coöperatie na afloop van de openingsavond mee, waarin het thema gezonde voeding centraal stond. Ter inspiratie, en dat sloeg aan. Van de 800 aanwezigen gaf 80 procent na afloop aan bewuster te zijn geworden op het gebied van voeding.

Dichtbij kun je soms ook meer doen dan je verwacht. Dat zag ik maar eens te meer toen we dit jaar gevraagd werden bij te dragen aan Jinc, een project dat bliksemstages regelt voor het VMBO. Een doelgroep jongeren die soms ook door hun achtergrond moeilijk aan stageplekken komen. Toen wij aan Scheveningse bedrijven vroegen zich hiervoor open te stellen, ging er voor de jongeren letterlijk een wereld open. Velen van hen waren nog nooit in de haven geweest. Ze waren dolenthousiast. Een verrijkende ervaring voor sommigen, en een inspirerende voor mij.

Een andere ervaring die me dit jaar bijbleef was toen we met onze marktteams door de Schilderswijk liepen om het Suikerfeest mee te vieren. Tijdens het uitdelen van lekkernijen gingen we het gesprek aan met ondernemers over de uitdagingen in hun wijk. En geloof me, daar krijg je energie van. Want veel deze ondernemers komen uit een achterstandspositie en kampen met enorme tegenslagen. Iets waar ze commercieel heel handig en creatief mee omgaan.

Hoewel steeds minder fysiek met kantoren aanwezig zijn als bank, probeerden we ook in 2017 nog steeds dichtbij onze klanten te zijn. Met speciale marktteams van collega’s die tijdens gebeurtenissen in de wijk actief zijn. En met een Rabo pop-up wooncafé en een hypotheek-in-een-week waardoor mensen, in deze overspannen markt snel kunnen anticiperen als ze hun droomhuis zien. Met het overnemen van FGH hebben we ook ons dienstenpakket uitgebreid en kunnen we onze zakelijke vastgoedklanten door een totaalpakket nog beter bedienen.

Dromen, durven doen, zei Ben Tiggelaar op het Ondernemersplein, dat we samen met de gemeente Den Haag organiseerden voor 600 ondernemers. Ja dromen, durven, doen. Of growing a better world together. Dat geldt eigenlijk voor iedereen. Voor ons als bank, voor een gemeente, maar ook voor haar inwoners. Laten we elkaar daar nou eens in 2018 een handje mee helpen. Levensgenieter Piet Mondriaan deed dat ook, en hij werd uiteindelijk met zijn ‘energie, positiviteit, het nieuwe omarmend en hemelbestormend’ een inspirator voor velen. En dit jaar nog zorgde hij voor een flinke impuls voor de stad Den Haag. Een boeiende man met een inspirerende uitwerking. Als dat niet redenen genoeg zijn om zijn voorbeeld te volgen...

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Waar blijven je betaalbare woningen Den Haag?

Den Haag barst uit zijn voegen, blijkt uit actuele cijfers over de woningmarkt. Met ongeveer alles wat betrekking heeft op woningprijzen en woningvraag steekt Den Haag met kop en schouders boven het landelijk gemiddelde uit. Op Amsterdam na dan waar het voor Jan Modaal al bijna niet meer mogelijk is om aan een woning te komen. Stegen het afgelopen jaar in Nederland de huizenprijzen met ruim 7 procent, dan was dit in Den Haag met maar liefst 3 procent meer. En daarbij zijn de huizen nu ook nog eens 1,6 procent duurder dan ze tijdens de piek in 2008 waren. Staan er in Nederland voor elk huis dat wordt verkocht nog 5 huizen te koop, in Den Haag is de vraag groter dan het aanbod.

De overspannenheid op de woningmarkt is natuurlijk ook een gevolg van de extreem lage rente. Maar hierdoor is het voor een gemiddeld gezin in Den Haag inmiddels knap lastig om aan een huis te komen. Daar komt bij dat de verstedelijking de komende jaren alleen maar verder toeneemt.

En eerlijk gezegd begrijp ik die trek naar Den Haag wel. Want naast de stadse geneugten heb je hier ook veel groen en zee en welke stad heeft dat nou? De trek is alleen zo groot, dat ’s-Gravenhage de komende jaren maar liefst 100.000 extra inwoners verwacht. En de vraag is waar die kunnen wonen. Want de sterke kanten van Den Haag zijn ook meteen zijn zwaktes. Met aan de ene kant de zee, en aan de andere kant Wassenaar en Leidschendam-Voorburg is de stad beperkt in zijn uitbreidingsmogelijkheden. Eigenlijk kunnen we alleen nog maar de hoogte in. Voor uitbreiding van woningen moeten we vanaf nu echt ‘out of the box’ gaan denken. Onder de grond, op het water, of misschien zelfs stapelen?

Er is dan ook een schone taak weggelegd voor de overheid en stedenbouwkundigen om in het woningvraagstuk tot een goede oplossing te komen. Als maatschappelijke bank proberen we hier natuurlijk ons steentje aan bij te dragen met producten die op de huidige situatie aansluiten. Zo bieden we de hypotheek-in-een-week, waardoor je snel kunt schakelen als je je droomhuis hebt gezien. Maar we helpen ook bij ‘buy to let’, waarbij mensen hun eigen geld investeren in een woning, die ze vervolgens verhuren. Een manier om toch 5 à 6 procent netto rendement te kunnen krijgen . Daarnaast stimuleren wij duurzaamheid met groene hypotheken en investeren we in programma’s die huizen energievriendelijker maken. Een heel ander leuk initiatief is ook ons pop-up Wooncafé dat nu tijdelijk aan de Korte Poten zit. Het is een plek waar je vrijblijvend kunt binnenlopen om tijdens een kop koffie met een hypotheekadviseur te sparren over je huidige woonsituatie.

Wat de komende tijd binnen de woningmarkt gaat gebeuren, blijft koffiedik kijken. De overheid is nu aan zet. Zij moet een oplossing gaan vinden om betaalbare woningen in Den Haag te realiseren in diverse prijsklassen, zodat mensen met een kleiner budget ook aan vermogensvorming kunnen doen. Iets wat wij als maatschappelijke bank alleen maar toejuichen. Want uiteindelijk willen we allemaal van die fantastische stad aan zee blijven genieten.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Bank geeft nieuwe kijk op voedsel

Honger groeit wereldwijd. Meer dan 800 miljoen mensen gaan er elke avond mee naar bed, een onvoorstelbaar aantal. Niet met slechts een knagend gevoel in hun maag of het verlangen naar een kroket of een stuk chocolade, maar gewoon rasechte honger.

Deze cijfers kwamen tijdens de Wereldvoedseldag in Washington vorige week uitgebreid ter sprake. Het is een honger die in schril contrast staat met de worsteling die wij dagelijks met ons voedsel hebben. Want kopen we vandaag de ‘nieuwe kip’ of kiezen we toch voor een scharrelvariant. Nemen we de goedkoopste soja, of kopen we een duurzame soort die ook bossen bespaart. En laat ik me wel verleiden door de snackaanbieding bij de kassa van het pompstation, of laat ik hem links liggen.

De triviale keuzes van ons als consument hebben op wereldniveau serieuze consequenties. Maar de bijdrage van het bedrijfsleven kan hierin helemaal een cruciale rol spelen. Een reden waarom wij ons als Rabobank gaan inzetten om het wereldvoedselprobleem terug te dringen. Een bank, zal je denken? Ja een bank. Maar wel één met roots in agri en food, en een enorm wereldwijd netwerk en expertise op het gebied van agrilogistiek die we kunnen inzetten voor het versterken van lokale initiatieven. Als coöperatie hebben wij bovendien ook de middelen om hierin te investeren. Omdat we ons dividend investeren in de samenleving. Ook op wereldniveau. Banking for food dus.

Op landelijk niveau willen we mensen bewust gaan maken van het belang van gezonde en duurzame voeding. En met 9 miljoen klanten in Nederland hebben we daarbij een flink bereik. Als lokale bank in Regio Den Haag zijn we 2 jaar geleden gestart met het versterken van de vissector voor de lokaal gevangen ‘Noordzeevis’. De opgerichte stichting wordt inmiddels getrokken door de bedrijven uit die sector zelf. Noordzeevis uit Scheveningen wordt steeds bekender en prijkt al op verschillende Haagse menukaarten. Het gaat over vis met een eerlijk verhaal, dicht bij huis, die ook nog eens gezond is.

Gezonde voeding is daarom ook het thema tijdens onze openingsavond van de Week van de Coöperatie in het Scheveningse Zuiderstrandtheater op 30 oktober. Een avond waarin we onze gasten een verfrissende kijk op voeding willen geven. We praten hierover met onze tafelgasten snowboardster Nicolien Sauerbreij, René van der Pluijm van Pluijms Eetbare Wereld en de oprichter van de Noordzeeboerderij. Een avond voor alle zintuigen met Noordzeevishapjes van televisie kok Sandra Ysbrandy en optredens van onder meer Do.

De wereldbevolking groeit nog sneller dan wij denken. Over 20 tot 30 jaar komen er 2 miljard mensen bij. Dat gaat in zo’n rap tempo, dat we gewoon zuinig moeten zijn op onze aarde. Niet elke consument heeft daar de financiële middelen voor, dat besef ik me ook. Maar als we meer en meer bewuste keuzes maken, worden we daar niet alleen vitaler door, maar kan de prijs van eerlijke producten ook naar beneden. Iets waar we niet alleen in Nederland profijt van hebben, maar waar ze ook in andere landen de vruchten van kunnen plukken.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Shoppen in de digitale winkelstraat van Den Haag

Zou het niet geweldig zijn als Den Haag een digitale winkelstraat had? Een straatje waar alle online winkels  van deze wereld een fysieke winkel hebben waar je de producten kunt voelen of vasthouden? Of liever nog: beleven, want dat is waar we steeds meer naartoe gaan.

De tijd dat we alleen uit praktische behoefte winkelden, ligt achter ons. Door het grote winkelaanbod kan de consument nu kiezen welke winkel het beste bij hem of haar past. Wil je een lekker belegd broodje waar je uitgebreid beleg kunt kiezen? Dan ga je naar Bakkerij Bart. Wil je een bijzonder broodje? Dan loop je naar het bakkertje in de Oude Molstraat. En wil je ouderwets genieten? Dan ga je naar Dungelmann voor een Haags broodje bal. Allemaal brood, maar met een andere beleving.

Den Haag is sinds een paar jaar namelijk bezig een serieuze studentenstad te worden. Naast de Hotelschool, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan heeft Den Haag inmiddels ook een universiteit in haar poorten. Het gaat om de Haagse campus van de Universiteit Leiden, waar zes van de zeven faculteiten hun dependance hebben. En niet zomaar een. Als je over de Turfmarkt loopt, weet je niet wat je ziet. De Haagse Campus zit in prachtige panden, waar je als student maar wat graag je studietijd doorbrengt, lijkt me.

Bij Leidsenhage hebben ze dat goed begrepen. Het inmiddels wat achterhaalde winkelcentrum gaat plaats maken voor een shoppingmall van wereldformaat. Een mall waaraan de grote marktleider op het gebied van succesvolle winkelcentra Unibail-Rodamco zich heeft verbonden en uitsluitend grote retailmerken zich gaan vestigen. Leidsenhage wordt een plek waar de beleving centraal staat: een dagje uit voor het hele gezin. Terwijl de kinderen heerlijk spelen in het bewaakte kinderparadijs en vader naar de bioscoop in de mall gaat, heeft moeder haar handen vrij om te shoppen, omringd door stylistes. Dergelijke winkelcentra zijn een groot succes in andere landen en komen nu dus naar regio Den Haag.

Zelfs als webshop moet je je onderscheiden. Coolblue heeft het online shoppen daarom tot een kunst verheven. Zo is hun missie om elke klant een glimlach te ontlokken. Hun medewerkers zijn daarom pakketknuffelaars, en elk pakketje dat je van Coolblue thuiskrijgt heeft daarom iets unieks. Zo staat er bijvoorbeeld op hoe je het pakketje kunt vouwen tot een bootje of er staat een uitspraak op die je laat lachen. Net even anders dan de webshops waar je hetzelfde bestelt.

En datzelfde zou ook moeten gelden voor de winkels in Den Haag, die meer concepten zouden moeten worden. Middelmaat voldoet niet meer. Op dit moment is Den Haag weer genomineerd voor de beste winkelstad van Nederland, een titel die ze al eerder behaalden. Toch zijn er nog steeds winkeltjes waar geen hond meer naar binnen gaat.

Zorg voor een identiteit, en investeer daarin. Vorm een collectief of bepaal met een winkeliersverenging een identiteit. Laat winkelen weer de beleving worden waar de consument de deur voor uit wil. Wil iemand graag online bestellen? Dan gaat hij naar de Haagse digitale winkelstraat. Wil hij beleving en shoppen in historische panden en na afloop een terrasje? Dan gaat hij naar de Haagse binnenstad. Zo blijft de stad levendig. De gemeente Den Haag is gelukkig al aardig op weg met digitale stad. Want zeg nou zelf: Den Haag is en blijft toch een heerlijke stad?

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Snel en eenvoudig digitaal boekhouden voor ZZP’er

‘Boekhouden vind ik lastig. Ik ben ZZP’er geworden omdat ik graag doe waar ik goed ik ben. Maar het bijhouden van mijn financiële administratie is niet mijn hobby.’

Dat krijg ik nogal eens terug van ondernemers. Veel van hen runnen hun bedrijf met veel passie en zijn hartstikke goed in hun vak. Maar boekhouden is voor hen echt een sluitpost, en dat blijkt ook wel uit de cijfers. De meeste ondernemers die uiteindelijk failliet gaan, hadden hun financiën niet op orde. En dat is gewoon doodzonde, want elke ondernemer - hoe klein of hoe groot ook – is nu eenmaal belastingplichtig. Voor het werk dat je verricht ontvang je inkomsten, maar je hebt ook kosten. En onderaan de streep moet er meer binnenkomen dan dat er uitgaat. En dit moet inzichtelijk zijn.

Want een uurtarief van bijvoorbeeld 65 euro klinkt misschien heel interessant op de korte termijn, maar wat blijft er effectief over als alle kosten eraf zijn? Als al je afdrachten zijn betaald, je pensioengeld is gereserveerd en je arbeidsongeschiktheid geregeld is? Is die 65 euro dan nog wel zo’n royaal bedrag? Dat de meeste ZZP’ers geen voorliefde hebben voor cijfers, blijkt ook wel uit de rapportages die wij binnenkrijgen. Jaarrekeningen en verlies- en winstrekeningen die niet kloppen, liquiditeitsrapportages met fouten. Natuurlijk kun je dat uitbesteden, maar alles wat je zelf kunt doen, scheelt natuurlijk weer geld.

Als ondernemer wil je snel en makkelijk inzicht hebben in wat je winst en je marges zijn, en welke prijzen je moet rekenen. Ik denk dat Tellow daar aardig bij helpt. Deze digitale boekhoudtool maakt een connectie met je bankpakket, waardoor alles wat er bij je bank binnenkomt of eruit gaat, zich vertaalt in het boekhoudprogramma. Zo wordt je boekhouding meteen bijgewerkt. Bovendien kun je digitaal bonnen inscannen, en facturen en offertes sturen. Verder kun je rapportages maken, waaronder voor je Btw-aangifte, maar ook om te zien waar jouw bedrijf op dit moment staat en wat je zou kunnen verbeteren.

Deze vorm van boekhouden is modern, makkelijk en foutloos. Het kost je weinig extra tijd als ondernemer en bovendien bespaart het je ook kosten. Want wat je zelf snel kunt uploaden, hoeft een boekhouder niet voor je te doen. En omdat het digitaal is, kun je het ook niet kwijtraken. Wij hopen dat onze ondernemers hiermee geholpen zijn, zodat er minder administratieve frustratie ontstaat. Als bank hebben wij uiteindelijk ook minder zorgen als de financiën van onze klanten op orde zijn. Wil je dan een krediet of hypotheek aanvragen? De rapportages uit Tellow voldoen geheel aan onze vragen. En daar wordt iedereen blij van.

Want ZZP’ers zijn harde werkers, mensen die elke dag keihard hun best doen. En hoe leuk is het dan als zo’n ondernemer zijn financiële administratie kan doen met alleen zijn laptop en telefoon, in plaats van met een hele schoenendoos vol met bonnen? Veel boekhoudplezier!

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Vertrouwd investeren met het gloednieuwe Rabo & Co

‘Ik heb wat geld over wat ik graag wil investeren, als je iets hoort … ‘. Die opmerking krijg ik nog wel eens van vermogende klanten. Ze willen graag vertrouwd investeren, in een betrouwbare onderneming met een gedegen plan en een goed vooruitzicht. En omdat wij in contact staan met zowel ondernemers als investeerders, zien ze ons vaak als een vertrouwde matchmaker. Die ‘match’ vindt toch echter maar zelden op die manier plaats.

In Amerika is het financieren van initiatieven door private partijen al jaren de gewoonste zaak van de wereld. Hier in Nederland is die trend eigenlijk recent pas overgewaaid, en crowdfunding is daarbij een van de mogelijkheden. En waarom ook niet? De rentestand is op dit moment laag, waardoor sparen niet altijd het gewenste rendement oplevert.

Mede daarom zijn wij vorig jaar gestart met een bijzondere test waarbij wij als de bank samen met vermogende klanten met minimaal 1 miljoen vrij belegbaar vermogen, geld kunnen investeren in mkb-bedrijven met ambitieuze groeiplannen. Het is een vorm van crowdfunding, maar dan meer gecontroleerd. Daarbij is de minimale inschrijving op één lening € 100.000,- en treden wij niet alleen op als intermediair, maar financieren altijd minimaal 51% van het totaalbedrag Daarmee dragen we gezamenlijk een financiële verantwoordelijkheid. Met Rabo&Co verbreden we voor onze zakelijke klanten het bestaande aanbod van financieren. En onze vermogende klanten bieden we een nieuwe investeringsmogelijkheid.

Dudok hoorde ten tijde van de testfase over Rabo&Co. Deze bekende horecazaak, vermaard om zijn heerlijke appeltaart, wilde verder uitbreiden en deze manier van financieren sprak hen aan. Voordat we met hen in zee gingen, onderwierpen wij Dudok aan een stevig onderzoek. Wat is de propositie, wat is de huidige winst- en verliesrekening en wat zijn de prognoses? Die optelsom was zo positief dat wij Dudok aanmerkten als een interessante partner om in te investeren, dus stapten wij in, net als een particuliere investeerder.

De test werd een succes, en begin mei is het platform Rabo&Co gelanceerd. Hier brengen we partijen samen die geld nodig- of geld over hebben. Voor onze vermogende klanten is het een nieuwe manier om vertrouwd te investeren. Voor mkb-ondernemingen betekent Rabo&Co een extra mogelijkheid om aan een financiering te komen. Mits er geen bezwaar is dat cijfers openbaar worden gemaakt, en er geen bezwaar is om de technische analyse van de bank te ondergaan.

Omdat we deze vorm zo toegankelijk mogelijk willen maken, is er een online platform ontwikkeld dat 24 uur per dag te raadplegen is. Via online bankieren is op het platform te zien welke bedrijven op zoek zijn naar kapitaal, waar ze in geloven en wat de cijfers en prognoses zijn.

Klanten die bij Rabo&Co een deel van de financiering op zich nemen, genieten dezelfde voordelen als de bank, maar ook dezelfde risico’s. Samen uit, samen thuis is ons motto. Deze vorm van financieren is uniek in Nederland en past bij onze coöperatieve rechtsvorm en onze ontstaansgeschiedenis. En hoe gaaf is het om te weten dat je bijvoorbeeld Dudok een stukje meegefinancierd hebt? Dan smaakt je appeltaart meteen extra lekker en wellicht smaakt het zelfs naar meer …

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Voetbalclub Quick lichtend voorbeeld van sportsponsoring

Daar sta ik dan langs de lijn in mijn zakelijke outfit, terwijl jongeren fanatiek voorbij sprinten. Ik krijg spontaan zin om mee te trainen, maar dat is niet de reden waarvoor ik naar Nieuw Hanenburg ben gekomen.

Terwijl ik naar het veld kijk, denk ik aan de eerste jaren van deze club, die in 1896 het licht zag. Een groep jongens richt ’s avonds in een tramhuisje de Haagsche Voetbalvereeniging 'Quick' op. Als vrienden met eenzelfde passie en drive, namelijk met elkaar voetballen en plezier hebben. Door hun enorme ambitie groeit Quick binnen de kortste keren uit tot een voetbalclub van formaat. Als ik de bestuurskamer binnenloop om ons financiële commitment te verlengen, valt mijn oog op de lange rij portretten aan de muur. Allemaal bestuurders die de afgelopen decennia zich met veel betrokkenheid hebben ingezet om de vereniging te maken tot wat het nu is: een club met veel betekenis. Voor hun leden, maar ook voor de buurt.

Quick vervult met zijn clubgebouw ook een functie als Buurthuis van de Toekomst. Het is een ontmoetingsplaats voor omwonenden en leden, waar activiteiten en maaltijden worden aangeboden. Quick verbindt mensen, met sport en maatschappelijke betrokkenheid. En dat is precies waarom wij hoofdsponsor zijn van de voetbalschool. Door sponsoring willen we verenigingen steunen om hun sportieve en maatschappelijke rol te kunnen vervullen.

Ik geloof in de kracht en het belang van sportverenigingen. Ze stimuleren persoonlijke groei en een betere gezondheid. Ze zorgen voor rolmodellen voor de jeugd en meer samenhang in de maatschappij. Sportverenigingen drijven op de inzet van mensen die zich met hart en ziel, meestal als vrijwilliger, inzetten voor hun club. Zij zijn de uitblinkers die het verschil maken voor iedere sporter. Ook bij Quick zetten vele vrijwilligers zich in om de vereniging levend te houden. Ondanks haar goede prestaties voetbalt Quick niet meer in de Eredivisie. Daar koos de club in 1954 zelf voor, toen het betaalde voetbal werd ingesteld. Ik wist het niet, maar Quick heeft zelfs 4 keer de K.N.V.B. beker gewonnen. En de spelers van Quick blijven scoren. Daarom staan ze sinds kort op de lijst met topsportverenigingen in Den Haag en werden ze partner van ADO Den Haag in talentontwikkeling.

Zo, nu gauw afronden en ook even een sprintje trekken. Want dat enthousiasme werkt aanstekelijk.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Nederlandse handelsgeest biedt wereldwijd kansen

Handelen zit Nederlanders in het bloed. Dat zien wij ook bij ondernemers die klant bij ons zijn. Maar liefst 40 procent van hen heeft de ambitie om internationaal zaken te doen. En waarom ook niet? Waarom zou je niet onderzoeken of er nog meer kansen zijn?

Zo startte Rabobank zelf ook jaren geleden met internationaal zaken doen. Als Nederlandse bank zijn we toen onze grenzen gaan verleggen naar andere delen van de wereld, vooral op het gebied van food en agri. Het oer-Hollandse 'koopmannen'-gedrag, zeg maar. Die handelsgeest heeft ervoor gezorgd dat de Rabobankgroep actief is in 120 landen verspreid over de hele wereld. In Europa, maar ook in Australië, China, Brazilië, Argentinië, Singapore en Indonesië. Wereldwijd werken er meer dan tienduizend Rabobankmedewerkers in het buitenland, die zich stuk voor stuk inzetten om Nederlandse bedrijven met internationale ambities te faciliteren.

Teleperformance is sinds kort één van deze klanten. Deze onderneming in 'uitbesteed klantencontact' vroeger ook wel ‘callcenter’ genoemd, heeft meer dan vierduizend medewerkers en vier vestigingen in Nederland en één in Suriname. Tot voor kort bankierden ze bij een andere bank, maar als je groeit moet je soms ook je grenzen op financieel gebied verkennen. Daarom hebben wij dit jaar, geheel in hun eigen stijl, een 'cold call' gedaan naar de Financieel Directeur van Teleperformance. We vroegen hem of we eens mochten kijken of we hun financiële stromen tegen lagere kosten konden realiseren. En dat bleek het geval.

Als onderneming ga je bij het wisselen van een bank natuurlijk niet over één nacht ijs. Het is niet iets wat iemand in zijn eentje regelt en bovendien moeten er nogal wat knoppen worden omgezet. Er moet dus wel iets substantieels tegenover staan. Bij Teleperformance was dit heel duidelijk het geval. Nadat we een voorstel hadden neergelegd in Zoetermeer zijn we met een team afgereisd naar Parijs, waar we de besluitvormer persoonlijk de hand hebben geschud. Dat persoonlijke karakter gaf de doorslag.

Sinds enkele weken is Rabobank nu huisbankier van Teleperformance. Naast een hogere winst, heeft deze marktleider nu ook meer gemak, omdat we een aantal financiële processen voor hen versimpelden. In het totale traject konden we hen maximaal ondersteunen. En daar zijn ze gelukkig heel blij mee.

Niet alleen gevestigde ondernemingen die reeds internationaal zaken doen kunnen wij helpen. Ook de ondernemers die internationaal gezien alleen nog in de verkennende fase zitten. In 20 verschillende landen hebben wij onze zogenoemde Dutch Desks, waar Nederlands sprekende accountmanagers werken die de weg weten in het betreffende land. Ze zijn bijvoorbeeld thuis in de infrastructuur, kennen de weg naar benodigde vergunningen en hebben een heel netwerk aan ondernemers en specialisten, waar ze je aan kunnen koppelen. Onmisbaar als je wilt gaan ex- of importeren.

Dus waarom zou je de sprong niet wagen? De handelsspirit zit al in je roots, en wij helpen je maximaal verder met onze kennis en ons netwerk. Een ondernemend nieuwjaar toegewenst, met nieuwe kansen, hier én over de grens!

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Rabobank voor oer-Hollands private banking

We lopen er niet mee te koop. We schreeuwen het niet van de daken. En we kloppen ons er ook niet mee op de borst. Toch is Rabobank een van de grootste spelers van het land op het gebied van private banking. En dat weet lang niet iedereen.

Rabobank heeft altijd een degelijke uitstraling gehad. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En dat komt in al onze diensten terug. Van vermogensbeheer, verzekeringen tot aan high level private banking. Onze klanten voelen zich thuis bij deze filosofie. Zij zien dat wij de winst die we maken, gebruiken om gezond te blijven. Dat we investeren in de maatschappij en onze bank. In innovatieve producten en diensten waarmee wij hen nog beter van dienst kunnen zijn.

Private banking is een aparte tak van sport. Het is bij uitstek peoples business. Klanten vertrouwen je hun vaak zuurverdiende vermogen toe. Daar wil je met iemand over sparren die je kent en die je vertrouwt. Iemand met wie je een klik hebt en die je rechtstreeks kunt bellen. Het onderscheidend vermogen zit hem dan ook in degene die tegenover je zit. Zoiets als een hypotheekgesprek voer je zelden. Dat is bovendien vaak in een week klaar en dan ben je er de komende tien jaar weer vanaf. Vermogensmanagement onderhoud je soms per dag of per week. Het is een intensieve relatie, die goed moet zitten.

Rabobank heeft een bewuste keuze gemaakt om van vermogensmanagement geen apart label te maken. Daardoor lijkt het misschien alsof we ons daar niet mee kunnen onderscheiden. Maar niets is minder waar. Private banking bij de Rabobank is private banking op topniveau. We behalen mooie rendementen, maar doen het met een Rabo-degelijkheid. Top dienstverlening met een nuchtere uitstraling.

Nederland heeft nogal wat ondernemers die groot zijn geworden door hard te werken. Die houden niet van poespas en waarderen onze nuchterheid als oer-Hollandse bank. Dat zien wij ook wel in. Wij zijn trots op onze roots en zetten de klant nog meer centraal. Daar past ons vernieuwde, multifunctionele kantoor aan de Bezuidenhoutseweg heel goed bij.

‘Jullie hebben altijd van die sympathieke medewerkers’, hoor ik vaak terug van private banking klanten. ‘Die kan ik overal over bellen.’ En dat is precies wat we willen. Maatwerk, en een intensieve relatie met mensen die typisch Rabo zijn: nuchter en oplossingsgericht. En daar zijn we trots op. Ik zou het leuk vinden u persoonlijk een keer op ons vernieuwde kantoor te mogen begroeten.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Crowdfunding maakt banklening overbodig

Het financieringlandschap is de laatste jaren drastisch veranderd. Dat bewijst Cartouche wel. Waren de ogen in het verleden vooral gericht op de banken, nu kun je ook op andere manieren aan geld komen. Crowdfunding is daarin een succesvolle variant. Cartouche regelde zijn crowdfunding zelf i.s.m. de Business Club, maar de Rabobank kan hierin als financieel regisseur ook adviseren. En dat is in sommige gevallen nodig.

Want waar successen worden geboekt, is ook een wildgroei aan allerlei aanbieders. Wij vinden dat we dat voor onze klanten in goede banen moeten leiden. Wij willen adviseren met wie zij wel en niet in zee moeten gaan. Om dat te faciliteren zijn we onlangs een overeenkomst aangegaan met 2 grote crowdfundingsplatformen, Collin Crowdfund and Oneplanetcrowd. Crowdfunding kan dan als financieringsmogelijkheid een aanvulling op een lening van de bank zijn, en biedt voor veel partijen een oplossing.

Hoewel we hier in Nederland misschien nog een beetje koudwatervrees hebben voor deze vorm van financieren, is het in Amerika al jaren gemeengoed. Daar zijn veel meer partijen, vormen en voorbeelden beschikbaar. Soms is dat daar ook echt uit nood geboren. Zo zijn er op het platteland veel communities, waar mensen letterlijk op elkaar zijn aangewezen. Daar is geen verzorgende overheid, daar moet je het met elkaar oplossen. Crowdfunden is voor hen een steengoed middel.

In Nederland zijn we nog niet zover, maar crowdfunding groeit. Bovendien trekken onze gemeentelijke overheden zich steeds vaker terug, waardoor er minder subsidies beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld verenigingen. Als je dan dus een sporthal wilt bouwen, moet je het helemaal zelf regelen. En daar kunnen wij als bank een rol in spelen.

Natuurlijk kan niet iedereen op zo'n doorslaand succes rekenen als dat van Cartouche. Zij hebben als vereniging een heel sterke en betrokken achterban, en bieden hun investeerders meer dan marktconform rendement. Toch is voor sympathieke ideeën met dito rendement al gauw veel belangstelling. De rente is op dit moment zo laag dat het aantrekkelijk lijkt om je geld in dit soort initiatieven te steken. Mits je je realiseert dat het een zeker risico met zich meebrengt. Het moet dus een beperkt deel van je vermogen zijn, en het is extra leuk als het om je eigen vereniging gaat, of voor iets in je directe omgeving.

Zakelijke vormen van crowdfunding beginnen meestal kouder. Dan ga je met de crowdfundingplatforms aan de slag om uit zoeken of er een goeie businesscase is, waarna er financiële doorrekeningen komen. Maar ook die initiatieven boeren goed. Zo zie je maar.

Wij geloven dat er altijd een rol voor banken blijft, onder meer door onze zeer diverse dienstverlening. En als financieel regisseur maken we ondernemers wegwijs. En daar is steeds meer behoefte aan.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Waarde toevoegen aan verenigingen

Verenigingen en hun leden vormen het cement van de samenleving, en worden iedere dag belangrijker. Het zijn ontmoetingsplekken waar de maatschappij in het klein bij elkaar komt. Georganiseerd, familiair en met oog voor elkaar. Plaatsen waar je intensiever spreekt met mensen die een andere achtergrond hebben dan jijzelf, en waar je naar elkaar omziet. Daar voelen wij ons als Rabobank sterk mee verbonden.

De Haagsche Hockeyvereniging hdm is zo'n plek. Over het wel of niet verlengen van onze partnerovereenkomst hoefden we dan ook niet lang na te denken. Niet elke club is hetzelfde, maar hdm is een typisch voorbeeld van hoe je een vereniging op een mooie manier kunt invullen. Zo is hdm bijvoorbeeld professioneel georganiseerd en speelt de club zowel op topniveau als in de breedtesport. Ook lopen er betrokken mensen rond. Dat alles zorgt voor een bruisende plek, waar je je als lid graag aan wilt committeren. En waar je vervolgens met plezier je doordeweekse avonden en weekenden doorbrengt.

Minstens zo belangrijk is dat hdm zijn succes niet alleen voor zichzelf en zijn leden houdt, maar ook maatschappelijk actief is. En dat spreekt ons als bank aan. Dat blijkt ook uit de sport- en speldag voor verstandelijk beperkte kinderen, die zij al 30 jaar organiseert. De vereniging maakt op die manier sport laagdrempelig en toegankelijk. De hdm Youth Academy geeft jongeren de kans enkele weken actief te zijn in een ontwikkelingsland, waar ze hun handen uit de mouwen mogen steken. Met reparaties, bouwen, schilderen of lesgeven. Geen overbodige luxe voor veel beschermd opgevoede kinderen uit de Randstad.

Een vereniging is ook een uitermate goede plek voor het uitwisselen van expertise. Dat geldt zeker ook voor ons als bank. Want ook al gaat het in deze community in eerste instantie vooral over hockey, ouders en jeugd hebben in het dagelijkse leven andere uitdagingen. Zoals rond financiën bijvoorbeeld. Wij kunnen daarin meedenken, gericht adviseren en helpen met een planning richting de toekomst. En dat maakt het leven soms net even makkelijker.

Daarom geven we op hdm lessen financiële educatie. Voor jongeren, over hoe ze onder meer verantwoord om kunnen gaan met zakgeld, bijverdiensten en financiële apps. En voor ouders, over hoe ze met hun eigen financiën, leningen, beleggingen en geld voor studies omgaan. Want als je je kinderen wilt laten studeren, moet je nu beginnen. Tegelijkertijd helpen we de vereniging zelf met haar financiële uitdagingen. Een vorm van community banking, die de club meerwaarde geeft.

Hdm is natuurlijk niet de enige vereniging waar we dit doen. Ook bij verschillende andere clubs die we sponsoren delen we onze expertise. Zo zorgen we dat de verenigingen verder gestalte krijgen, en dat gezinnen daar met plezier kunnen sporten. Met oog voor elkaar en hun omgeving. Wij hopen daar als bank een flink aantal stenen aan bij te kunnen dragen.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Goed ondernemingsplan? Dan is er geld genoeg.

Ondernemers krijgen bij banken nul op request. Dat horen we nogal eens. Of het waar is? Zeker niet. Kom jij met een goed doordacht plan of idee, dan is er zelfs geld genoeg. Afkomstig van verschillende partijen, zoals de bank, via crowdfunding of via investeerders. Een zogenoemde stapel- of pizzafinanciering. Overal kun je wat krijgen, en wij wijzen daarin de weg als financieel regisseur.

Ondernemen is hip. Dat merken we nu de vaste dienstverbanden afnemen. Veel jonge mensen, die niet bij grote concerns willen werken, starten een onderneming. Ambitieus en vol passie. In veel gevallen kun je echter niet zonder startkapitaal. En waar vind je dan een geldschieter in het landschap van financieringsaanbieders? En zou iemand jou als startende ondernemer dat bedrag wel willen lenen? Wie beveelt jou aan, en waarom? Daarin kunnen wij een rol vervullen. Als financierder, maar ook als gids.  Mits je een overtuigend plan overlegt natuurlijk.

Want een goed idee hebben is één, maar minstens zo belangrijk is dat je het kunt realiseren. En hoe. Je moet niet alleen sterk zijn in wat je doet, maar ook je financiën organiseren. Kun je dat niet zelf? Regel dan een goede accountant of boekhouder. Beschrijf in je plan meerdere scenario's. Een best case, maar ook een worst case scenario. Want ben je er op voorbereid als het tegenvalt? En hoe acteer je dan?

Is het plan nog niet rijp? Dan lichten wij je toe hoe je dat beter kunt maken, en wie je daarvoor kunt inschakelen. Biedt het plan kansen? Dan gaan we bellen, en regisseren. Niet een kil telefoontje vanuit een hoofdkantoor, maar een introductie met warme hand. Met Innovation Quarter bijvoorbeeld, met wie we nauw samenwerken voor het verstrekken van pizzafinancieringen. Met klanten van ons, die mogelijk een deel van hun eigen vermogen willen investeren. We kennen de mensen persoonlijk en slaan zo een brug tussen het idee en de middelen.

Tijdens onze Meet en Grow bijeenkomsten verbinden we zorgvuldig geselecteerde financierders aan ondernemers met een idee. Een ontmoeting waarin beide partijen gericht zaken kunnen doen.

Zo ontstond niet zo lang geleden ook het trampolinecentrum Trixs in Leidschendam, voortgekomen uit een idee van een stel vrienden. Een pizzafinanciering met eigen geld, Rabobankfinanciering en crowdfunding. Die laatste partij krijgt niet alleen rendement, maar ontvangt ook nog eens vrijkaarten. Een leuke bijkomstigheid.

Dus ook een goed idee voor een onderneming, en een doordacht plan? Gewoon de sprong wagen, en bij ons binnenstappen. De kans is groot dat we tot iets moois gaan komen.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Scheveningse Vis

Haagse menukaarten niet meer compleet zonder échte Scheveningse Vis

Ik gelóóf in Scheveningse Vis. In de vis met een eerlijk verhaal. En daarom moet hij op de menukaart. Net als de Zeeuwse mossel, en het Texels lam. Eerst in de Haagse regio, daarna landelijk en misschien zelfs wereldwijd.

Als ik tegenwoordig mijn spruiten koop, kijkt een levensgrote boer me vanaf de muur van de supermarkt aan. Daar staat hij, midden tussen de planten op de akker. Dat geeft wel een extra dimensie moet ik zeggen. En blijkbaar is dat wat nu we willen; met eigen ogen zién waar ons eten vandaan komt. Met verhaal en al.

We willen niet meer bedot worden met voedsel dat eigenlijk niet goed voor ons is, maar het liefst onvervalst en eerlijk eten. En vers gevangen vis is gewoon oergezond. Het wordt gevangen, gesorteerd en verspreid. Zonder kunstmatige toevoegingen en smaakversterkers. Direct uit de zee. Vers, wild en één brok puur natuur.

Scheveningse Vis doet ook recht aan het verleden van Scheveningen. Daar waar alles altijd draaide om vis. Zoals in de tijd van de bomschuiten, die toen nog op het strand landden. En later de loggers en kotters, toen de havens eenmaal waren aangelegd. De vrouwen die de kinderen bijna alleen grootbrachten en dikwijls tuurden over zee, met de vraag waar hun mannen waren. En eindelijk na binnenkomst van de schepen in bed kropen met een man die dóór en dóór naar vis rook. Maar dat was niet erg, want hij was thuis. En veilig.

En ja de tijden zijn veranderd. Toch blijft Scheveningen een vissersdorp in hart en nieren. Dat merkte ik al bij die eerste bijeenkomst die we vanuit de Rabobank Regio Den Haag organiseerden voor lokale ondernemers. Als bank besteden wij geld, kennis en netwerk aan innovaties die de voedselproductie duurzamer maken. Vanuit onze agrarische roots. Toen de vraag kwam met welk lokaal Haags thema ze zich verbonden voelden, riep iedereen eenstemmig: vis! En dan kan het niet anders, of die komt uit Scheveningen.

Maar wat is nou Scheveningse Vis? Of moet je dan spreken over Noordzeevis? Het zou de vis kunnen zijn die in Scheveningen aanlandt, wordt verwerkt en verhandeld. Hij zou moeten staan voor authenticiteit, passie en ambachtelijk werk. Maar ook smaak, kwaliteit en gezondheid. Van eigen bodem. Die we met gepaste trots verkopen.

En heeft de vissector zo'n initiatief nodig? Misschien nu nog niet, maar stilstand is achteruitgang. En innovatie is superbelangrijk. Dat zie ik dagelijks bij mijn klanten.

Het commitment dat ik vorige week in de Oude Rokerij ervoer in een bijeenkomst over Scheveningse Vis, met ketenpartners van zee tot op het bord, was hartverwarmend. Ik ben gewoon laaiend enthousiast. En trots dat wij als Rabobank Regio Den Haag aan de wieg mogen staan van misschien wel een historisch moment in de Neêrlandse geschiedenis. Dat na de Zeeuwse mossel, ook de Scheveningse Vis een plekje krijgt op de menukaart. In Nederland, en misschien wel daar buiten.

Maar dan moeten we klein beginnen, in de Haagse regio. Eerst die trots aanwakkeren en zorgen dat alle ondernemers van zee tot op het bord een graantje mee pikken.

Uiteindelijk moet een dagje Scheveningen niet meer compleet zijn zonder het eten van een authentiek Schevenings Visje. Dat is de ambitie. Of een Noordzeevis, als die naam beter is.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Sparren over je ondernemingsplan in BINK36

Onze experts in het Ondernemerscafé van Bink 36. Een paar keer per week. Als flexplek.

Toen een accountmanager Bedrijven uit de bank dit opperde, hoefde ik niet lang na te denken. Doen! Niet meer als ondernemer telefonisch een afspraak maken, maar meteen binnenlopen. En met elkaar praten aan de keukentafel. Of in het trappenhuis. Of van mijn part de lift. Op een plek waar bijna 400 zelfstandigen zijn gehuisvest.

Dit lokale initiatief past precies in de nieuwe koers die we sinds 1 januari van dit jaar varen. We hebben kantoren gesloten, maar komen nu in Den Haag en omgeving naar onze klant toe. Letterlijk. Met een laptop, pop-up stores en ook met werkplekken. Daar is behoefte aan, dat hebben we gemerkt.

En dat is het grote voordeel van het zijn van een lokale bank. Wij kunnen die vraag invullen, ademen mee op wat de lokale omgeving vraagt. Met onze eigen lokale netwerken en kennis, die we daarvoor inzetten.

En er is vraag naar onze expertise. Om die te delen met zelfstandigen. Niet elk ondernemingsplan heeft kans van slagen en daarom willen we in dialoog met de ondernemer de kansen verkennen. Voor sommigen is een aanvraag via de computer genoeg, anderen willen sparren. Weten hoe het wel kan, en hoe ze aan die financiering kunnen komen. Zo komen zij ook in contact met ons uitgebreide netwerk en snijdt het mes aan twee kanten. De ondernemer heeft een stevige basis, en wij financieren een gedegen start-up.

Maar dat contact maakt het ook extra leuk. Toen hier in de bank bekend werd dat er flexplekken kwamen in het ondernemersbolwerk BINK36, meldde de een na de andere accountmanager zich aan. Ze wilden daar allemaal werken. Dat 'live' contact met die klant weer ervaren. Want wat is er nu leuker dan praten over iets waar je veel van weet, met degene voor wie je het doet. Wij werken met zoveel gepassioneerde medewerkers, zijn een bank van vlees en bloed.

Vanaf dit nieuwe jaar komen we steeds dichterbij. In Den Haag, Rijswijk, Wassenaar, Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Zoetermeer.

We laten onze muren zakken, en gaan over onze drempels. Rabobank Regio Den Haag is niet de bank in een statig pand, waar je nagelbijtend in je strakste pak naar binnen gaat. Maar de bank waar je zonder afspraak kunt aanschuiven bij de accountmanager. Bijvoorbeeld in je eigen bedrijfsverzamelgebouw. Of pop-up store om de hoek. En waarmee je spart over je plannen, ideeën en uitdagingen.

We beginnen in het kersverse Ondernemerscafé van BINK36. Ik heb er zin in.

Nieuwsgierig? Kom gerust een keer langs op BINK36, www.hetondernemerscafe.nl.

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag

Contact

Ma-vr: 8.00-21.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven