Ondernemen met elkaar

Samen met onze klanten willen we onze omgeving sterker maken en bijdragen aan de economische groei. We leveren niet alleen financiële producten en diensten, maar delen ook onze kennis en ons netwerk. Dat is voor ons ‘een aandeel in elkaar’. Onder onze klanten zijn vele, hardwerkende ondernemers die anderen kunnen inspireren. Ook dat delen we graag met u.

Roland van Gulik van XL Bedrijfskleding

Tuinders, schoonmakers, buschauffeurs, het Westlands Mannenkoor. De doelgroep van XL Bedrijfskleding is divers. “Wij leveren werkkleding aan 1.600 klanten”, vertelt oprichter Roland van Gulik. “Onze focus ligt volledig op de mensen die onze kleding dragen.” In de crisis kreeg zijn bedrijf het zwaar te verduren. Toch kwam hij er sterker uit. Onlangs won hij de derde prijs bij de pitchwedstrijd van Rabobank Westland.

Ondernemen met vallen en opstaan

Na vijftien jaar in de modebranche begon Van Gulik in 2005 een groothandel in bedrijfskleding. Dit met het doel creatief en innovatief te zijn en mode en werkkleding te combineren. ''Wij verkopen alles van T-shirt tot maatkostuum. Vanaf de kleinst mogelijke aantallen maken wij specials die per klant gepersonaliseerd kunnen worden. Denk aan pakken, overhemden of polo’s in eigen kleuren met bedrijfslogo.''

''Vanaf 1 oktober 2008 brak er een moeilijke tijd aan, omdat in onze branche de klappen vielen'', aldus Van Gulik. ''Gelukkig gaf onze accountmanager bij Rabobank Westland, Fred Ruijgt, ons het vertrouwen. Binnen de regels van de bank kregen wij de maximale ruimte om te blijven ondernemen. Door steeds de grenzen op te zoeken en duidelijke afspraken te maken, kwamen we door de crisis.''

Pitchwedstrijd

''Deze ondernemer pakt alles aan om zijn bedrijf op een hoger plan te krijgen'', vertelt Ruijgt. “Een recent voorbeeld is zijn pitch tijdens de Dag van het Nieuwe Financieren.'' Die dag stonden nieuwe financieringsvormen als crowdfunding en lease centraal. Rabobank Westland organiseerde inloopsessies, workshops en een pitchwedstrijd. ''Om te begrijpen hoe de bank werkt en hoe plannen van ondernemers beoordeeld worden, gaf ik mij op voor deze dag'', vertelt Van Gulik. “Ik was vooral geïnteresseerd in een workshop waarin kredietbeoordelaar Marcel van Wieren uitlegde welke criteria de bank hanteert bij kredietaanvragen.''

''Mijn idee is nieuw, simpel en klein''

Van Gulik was een van de twaalf ondernemers die meededen aan de pitchwedstrijd. Ze volgden een workshop van pitchgoeroe Patrick van Gils en presenteerden hun elevator pitch. ''Mijn idee is nieuw, simpel en klein”, zegt Van Gulik. ''Ik wil een online platform opzetten met gratis T-shirts voor stichtingen en verenigingen. Door iets gratis weg te geven, creëer ik een verdienmodel. De T-shirts worden gefinancierd door bedrijven die iets willen betekenen voor de samenleving. Zij kunnen bij sponsoraanvragen doorverwijzen naar de website en wij verdienen aan de verkoop van T-shirts.” Met zijn plan won hij 1.500 euro om zijn idee te realiseren. In het eerste kwartaal van 2017 start hij met het opzetten van het online platform.

Martin Mooij van Mooij Reclycling

Voor recyclingbedrijven in Nederland en België bewerkt Mooij Recycling onder meer sloophout en harde kunststoffen. Met shredders en zeefinstallaties maalt hij de materialen klein, zodat ze kunnen worden hergebruikt of omgezet in energie. “We gaan naar een circulaire economie”, aldus Martin Mooij. “Er is steeds meer behoefte aan verfijning.” Om hierop in te spelen investeerde hij onlangs in twee nieuwe machines. 

“Het financiële plaatje moet kloppen”

In 2006 zag Mooij kansen voor recycling in Moerdijk. Oktober dat jaar begon hij voor zichzelf met financiële steun van Rabobank Westland. “Ik schafte twee shredders aan. Een enorme investering en een groot risico. Het was een kwestie van een harde aanloop nemen en de Waterweg over springen. Ik had zelf een bedrijfseconomische achtergrond. Die bagage was keihard nodig. Het financiële plaatje moet kloppen. Alleen met hard werken kom je er niet.”

Inmiddels heeft Mooij drie vaste medewerkers en een machinepark bestaande uit vijf shredders en drie zeefinstallaties. Hij specialiseert zich in mobiel shredderwerk en werkt op locaties van zijn klanten. Het transport en specifieke onderhoud van de immense machines besteedt hij uit. “Bij alle werklocaties bouwen we vaste relaties op met serviceorganisaties. Hen beschouw ik als een onderdeel van onze organisatie. Ik kan rekenen op hun creativiteit en flexibiliteit.” 

Voortrekkersrol

Naast veilig en zorgvuldig werken, streeft Mooij vooral naar duurzame relaties met zijn opdrachtgevers. Hij wil continu verbeteren en vooruit lopen op de ontwikkelingen in de markt. “Er komen steeds meer regels rond Arbo en milieu. Haaks daarop staan de toenemende eisen van klanten.” Om deze redenen investeerde hij in een nieuwe shredder en zeefinstallatie. De zeefinstallatie komt van een familiebedrijf uit Noord-Italië, dat al twintig jaar ervaring heeft op dit gebied. De nieuwe combinatie is stiller, veiliger, zuiniger en produceert minder stof.”

Partner in financieren met een creatieve oplossing

“Het was om verschillende redenen complex om de financiering rond te krijgen”, vertelt accountmanager Fred Ruijgt van Rabobank Westland. “Onze ambitie om ‘partner in financieren’ te zijn en het financieel regisseurschap op ons te nemen, sloot goed aan bij deze aanvraag. De bestaande lease liep af, de twee nieuwe machines hadden verschillende levertijden en er moest aanbetaald worden voor het ontwikkelen van de machines. Uiteindelijk vonden we een creatieve oplossing door een combinatie van financial lease bij De Lage Landen en een lening bij de bank. Bij Mooij draait het om de machines. Met deze nieuwe aanschaf kan hij qua milieueisen een voortrekkersrol blijven spelen.” 

Roel Nooteboom van Nooteboom Tours

Samen met zijn vader kocht Roel Nooteboom eind 2007 zijn eerste touringcar voor vijftig personen. Aanvankelijk vooral voor het vervoer van bekenden. Inmiddels is Nooteboom Tours een professioneel bedrijf met negen moderne voertuigen, vakbekwame chauffeurs en een Keurmerk dat de kwaliteit van de dienstverlening garandeert. Eind 2016 verhuist Nooteboom naar een nieuw pand in Maassluis.

Verhuizing naar nieuwe locatie

De groei van het bedrijf verliep geleidelijk. Dankzij de goede dienstverlening en actieve marketinginspanningen, breidde het steeds verder uit. “Nu wordt de bestaande bedrijfsruimte in Vlaardingen te klein”, zegt Nooteboom. “Het huurcontract loopt bijna af en de ambiance sluit niet meer aan bij de kwaliteit waar we voor staan. Dus wordt het tijd voor een volgende stap.”

“Ik droomde al langer van een nieuwbouwpand en dacht er grondig over na”, vertelt Nooteboom. “Het is een hele verantwoordelijkheid om voor een lange periode zo’n grote financiering aan te gaan. Alle ideeën die al jaren in mijn hoofd zaten, verwerkte ik in een uitgebreid businessplan. Daarmee zette ik een pad uit. Als ik deze leidraad volg, weet ik dat de toekomst er goed uit ziet.”

Verschillende financieringsvormen

In Maassluis, langs de Waterweg, vond Nooteboom de unieke locatie voor zijn toekomstige pand. “Onze klanten komen vooral uit de driehoek Westland, Rotterdam en Den Haag. Onze nieuwe locatie ligt midden in dit gebied waardoor we nog efficiënter kunnen werken” Hij nam een optie op de grond en ging op zoek naar een mogelijke financier. “Tijdens gesprekken bij Rabobank Westland kreeg ik verschillende vraagstukken voorgelegd. Toch voelde ik vanaf het begin dat er vertrouwen in mijn plan was.”

Rabobank en financieel regisseurschap

Accountmanager Chantal van Dijk voerde samen met financieringsspecialist Daniël Boer van Rabobank Westland de gesprekken met Nooteboom. “De ondernemer was goed voorbereid met een uitgebreid plan. Echt overal was over nagedacht en hij had een realistische kijk op zijn ondernemerschap. Omdat de financieringsmogelijkheden nieuw voor hem waren, bespraken we uitgebreid de verschillende opties en mogelijke consequenties. Gezamenlijk kozen we voor een gemengde financieringsvorm, waarin naast een bancaire lening en een lening met garantie van de staat, ook een privélening en een objectfinanciering van de Lage Landen zijn meegenomen.”

“Natuurlijk spraken we ook met andere partijen, maar de Rabobank had vanaf het begin de gunfactor en kwam uiteindelijk met de beste aanbieding”, zegt Nooteboom. “De sfeer rond deze bank past bij ons bedrijf: direct, toegankelijk en dichtbij.”

Zülküf Yilmaz van Yilmaz Radijs: “Waar je onderneemt is je thuis”

De ontwikkeling van Yilmaz Radijs in Poeldijk is als een jongensdroom die uitkwam. Zülküf Yilmaz kwam op vijftienjarige leeftijd vanuit Turkije naar Nederland. Hij maakte kennis met de radijsteelt en dacht ‘dat kan ik beter’. Nu is hij de grootste radijsteler in Nederland en winnaar van de publieksprijs bij de verkiezing voor Agrarisch Ondernemer 2016.

Altijd streven naar het beste

“Elk jaar en elke dag kijk ik wat er beter kan”, zegt Yilmaz. In 2001 startte hij met de teelt van radijs. Door de korte teelttijd, kon hij steeds binnen drie weken zijn producten testen en de teelt aanpassen en verbeteren. Zijn bedrijf breidde snel uit. Hij besloot zijn producten zelf af te zetten, machinaal te oogsten, zelf mensen aan te nemen en een totaalconcept aan te leveren.

“Door de hele bedrijfsvoering in eigen hand te nemen, kunnen we tegen een lage kostprijs produceren”, legt Yilmaz uit. “De klanten komen vanzelf omdat we goede kwaliteit leveren en in de sector laten zien wat we doen. Het draait om kwaliteit, kostprijs en continuïteit. Om succesvol te zijn in de tuinbouw, moet je tegenwoordig zowel ondernemer als tuinder zijn.”

Grote investering

Tweemaal deed Yilmaz een grote investering voor de aanschaf van een kas, in 2007 en 2015. Beide kassen zijn deels gefinancierd door Rabobank Westland. “Onze laatste financiering was binnen drieënhalve week rond. De accountmanager en de directie van de bank begrijpen het ondernemerschap.”

“We daagden Yilmaz uit om zich te bewijzen”, zegt accountmanager Ruud van der Knaap. “Het was een grote stap toen hij in 2015 de kas van 10 hectare kocht. Yilmaz gaf eerlijk toe dat hij alle plannen in zijn hoofd had, maar niet goed in staat was deze op papier te zetten. Wij brachten hem in contact met een adviesbureau dat alle informatie samenvoegde in een goed plan. Yilmaz heeft aan een half woord genoeg. Als we hem huiswerk geven, pakt hij dat snel op.”

De toekomstplannen?

Binnen vijf jaar wil Yilmaz 75% van zijn producten zelf verpakken. “In 2015 verpakten wij 25% en dit jaar is dat percentage al gestegen naar 45%. Daarnaast willen we jaarrond aanleveren. Dat is nu niet mogelijk omdat wij drie maanden per jaar te weinig zonlicht hebben. We beginnen met een proef met Ledverlichting. Als dat niet lukt, is bedrijfsuitbreiding in Turkije een optie. Nee, niet dat ik zelf terug wil. Waar je onderneemt is je thuis.”

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.


Particulieren


Bedrijven