Sociaal-creatief textielplatform en outdoor kledingmerk openen veelbelovend kledingreparatiecentrum

17 augustus 2022 17:06

Makers Unite is een sociale onderneming die nieuwkomers bijeenbrengt om samen duurzame kleding en textielproducten te maken. Creatieve nieuwe talenten in Nederland krijgen zo de kans om hun skills te ontwikkelen en intussen dragen ze bij aan een groenere kledingindustrie. Om dat tweede doel een extra zetje te geven, openden Makers Unite en kledingmerk Patagonia onlangs een reparatiecentrum voor kapotte kleding: het United Repair Centre. En daar valt héél veel milieuwinst mee te behalen.

Een man van Makers Unite

Banen voor nieuwkomers & jaarlijks 1 miljoen kilo minder kledingafval

Sociaal en professioneel netwerken

Makers Unite werd opgericht in 2016. Het platform wil creatieve nieuwkomers, zoals mensen met een vlucht- en migratie-achtergrond, in contact brengen met de Nederlandse creatieve sector. In zes weken biedt de onderneming nieuwkomers een ondersteunend programma om hun sociale en professionele netwerk uit te breiden. Want door samen te máken, kunnen mensen hun verhaal kwijt, ontstaan gesprekken en nieuwe relaties en komen ze in contact met bedrijven in de creatieve sector. En van daaruit hebben ze meer mogelijkheden om nieuwe stappen te zetten naar werk of een opleiding. Inmiddels heeft het textielplatform al meer dan 300 mensen begeleid. Om dit te faciliteren produceert Makers Unite duurzame textielproducten – een deel van de opbrengst gaat naar het programma.

“Het startpunt van een circulaire economie is het goed gebruiken van wat we al hebben”

United Repair Centre

Onlangs sloeg Makers Unite de handen ineen met het outdoor kledingmerk Patagonia. Het duurzame bedrijvenduo stichtte het United Repair Centre (URC), gevestigd in de Hallen in Amsterdam-West. Jaarlijks moeten daar voor aangesloten merken 300.000 hoogwaardige kledingreparaties worden uitgevoerd. Volgens berekening wordt daarmee maar liefst één miljoen kilo textielafval bespaard. Het URC wil met dat gegeven kledingmerken, die zich vanaf nu bij het reparatiecentrum kunnen aansluiten, stimuleren om reparatie en hergebruik standaard op te nemen in hun business- en verdienmodel.

“De fashionindustrie staat aan het begin van een nieuw tijdperk waarin reparaties en andere nieuwe services meer impact zullen maken”, vertelt oprichter Thami Schweichler. “En voor ons is het een unieke kans om waardevolle banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Behalve Patagonia heeft ook het Nederlandse Scotch & Soda zich aangesloten. De komende jaren moeten daar wat Schweichler betreft nog twintig merken bijkomen. “Merken produceren nu nog veel teveel”, zegt hij. En dat dit een enorme negatieve weerslag op het milieu heeft, is al lang en breed bekend. Dat kan en móét dus anders. Meer circulair bijvoorbeeld. Schweichler: “Het startpunt van een circulaire economie is het goed gebruiken van wat we al hebben.”

Een foto van de binnenkant van Makers Unite met een aantal mensen die er rondlopen

Een groepsfoto van de medewerkers van Makers Unite

“Rabo Foundation is partner van ons businessplan”

De core business van Rabo Foundation – het maatschappelijk fonds van Rabobank – in Nederland is het ondersteunen van sociaal ondernemers. Niet alleen financieel, zoals met een passende impactfinanciering, maar ook inhoudelijk. Bijvoorbeeld door het bieden van trainingen en opleidingen, en door ondernemers aan elkaar en aan andere partijen te koppelen. Rabo Foundation is sinds de oprichting actief bij Makers Unite betrokken en heeft een lening verstrekt waarmee de onderneming kan opschalen. Zo wordt er samen gewerkt aan een meer inclusieve én duurzamere samenleving. Daarnaast maakt de foundation deel uit van een consortium van investeerders dat de start van het URC mogelijk maakt. Schweichler: “We zien Rabo Foundation niet als geldverstrekker, maar als partner van ons businessplan.”

Nanouk Grootendorst, Program Manager Social Entrepreneurship bij Rabo Foundation, sluit zich daarbij aan. “Wij financieren vele sociale ondernemers in Nederland en Thami is er daar een van”, vertelt ze. “Hij laat zien dat het anders kan, dat je als ondernemer een verdienmodel kunt hebben en gelijktijdig sociale en duurzame impact kunt maken. Als Rabo Foundation zijn we nauw betrokken bij Makers Unite en zien we het maatschappelijke succes dat Thami heeft bereikt. Het United Repair Centre is een mooi en inspirerend nieuw initiatief van Thami en we zijn dan ook trots dat we hier weer bij betrokken zijn en deel uitmaken van het consortium van investeerders.”