Dief steelt online gegevens

Let op phishing en nep-telefoontjes

Oplichters versturen op dit moment valse berichten via e-mail, sms en WhatsApp. Ook komen er nep-telefoontjes voor met het verzoek om je geld veilig te stellen, omdat er verdachte activiteiten op je rekening plaatsvinden. Trap hier niet in!

Fraude via e-mail en sms

In de valse e-mails en sms'jes staat dat je betaalpas binnenkort verloopt. Via de link in het bericht kun je een vervangende pas aanvragen. Als je op de link klikt, kom je op een nepsite terecht waar je je persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld je IBAN of contactgegevens) moet invoeren om een nieuwe betaalpas aan te vragen óf je code moet afgeven om je toestel te registreren. Wees alert! Geef nóóit je codes af en stuur ook nóóit je betaalpas op. Vertrouw je het niet? Stuur de sms of e-mail door naar valse-email@rabobank.nl of doe de Online Check op onze website om te zien wat je moet doen.

WhatsApp-fraude

Naast valse sms'jes en e-mails kun je ook valse WhatsApp-berichten ontvangen van oplichters. Vaak doen deze criminelen zich voor als een bekende van het slachtoffer. Bijvoorbeeld een zoon of dochter, die een nieuw telefoonnummer zegt te hebben. Via WhatsApp wordt vervolgens gevraagd of de ouders naar dit nummer een openstaande factuur kunnen voldoen. Heb je twijfels? Bel dan eerst het oude telefoonnummer dat bij jou bekend is. Beveilig je WhatsApp met een extra verificatie, zodat hackers niet in je account kunnen komen. Zo stel je dat in:

  1. Open je WhatsApp
  2. Klik op Instellingen
  3. Ga naar Account
  4. Verificatie in 2 stappen

Nep-telefoontjes

Er worden ook klanten gebeld door criminelen die zich voordoen als medewerkers van de Rabobank. Met een slimme truc kunnen zij hun telefoonnummer er anders uit laten zien, zodat het lijkt alsof het een nummer van de Rabobank is. Tijdens het telefoongesprek ontvangt de klant een sms van de oplichter waarin staat dat deze nu geholpen wordt door medewerker X van de bank. Dit om de geloofwaardigheid te verhogen.

Spoofing

De crimineel heeft de contactgegevens van de klant eerder, via bijvoorbeeld een phishingmail, WhatsApp of Marktplaats, verkregen. Dat kan nadat de klant een bericht heeft gehad om zijn of haar contactgegevens te controleren. Tijdens het telefoongesprek vraagt de oplichter of de klant geld kan overboeken naar bijvoorbeeld een Kluis-rekening, omdat er zogenaamd verdachte activiteiten op de rekening zouden plaatsvinden. De crimineel biedt hierbij zijn hulp aan. Deze vorm van fraude wordt ‘spoofing’ genoemd en komt helaas steeds vaker voor. Geef nooit je registratie-, inlog- of pincode af en doe telefonisch op verzoek ook geen overboekingen. Vertrouw je het niet? Hang dan op.

Wat moet je doen?

Criminelen gebruiken steeds creatievere manieren om je gegevens te ontfutselen en zo geld te stelen. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen als je een valse sms, e-mail, WhatsApp of nep-telefoontje krijgt dat je niet vertrouwt. Op onze website kun je alles lezen over deze verschillende vormen van fraude en kun je ook lezen waaraan je een vals bericht kunt herkennen.

Bekijk hoe je phishing of spoofing kunt herkennen Doe de check om te zien of je veilig handelt Lees meer over hoe je veilig kunt bankieren