Veelgestelde vragen over Fingerprint

Inloggen met uw vingerafdruk in de Rabo Bankieren App

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over het gebruik van de vingerafdrukscanner op uw Android-toestel. Wilt u nog meer weten? Neem dan gerust contact op met uw Rabobank.

Veelgestelde vragen

Wat is Fingerprint?

Fingerprint is de naam van de vingerafdrukscanner op Android telefoons of tablets. Hiermee kunt u met uw vingerafdruk inloggen op uw toestel.

Wat kan ik met Fingerprint in de Rabo Bankieren App?

U kunt u met Fingerprint inloggen en/of (iDEAL)-betalingen ondertekenen in uw Rabo Bankieren App.

Heeft mijn toestel Fingerprint?

U kunt Fingerprint voor de Rabo Bankieren App versie 5.5 gebruiken op Android toestellen met een vingerafdruk sensor en Android 6.0 of hoger.

Op welke toestellen wordt Fingerprint (nog) niet ondersteund?

Fingerprint wordt door de meeste Android-toestellen ondersteund. Er zijn enkele toestellen waar Fingerprint (nog) niet op werkt. Dit zijn onder andere:

  • Samsung Galaxy S5 (en eventuele gezinsleden als de Neo, mini etc)
  • Samsung Galaxy Note 4
  • Xiaomi device (zoals de Redmi Note 3)
  • Blackberry DTEK60
  • Huawei Honor 5x
  • ZTE Axon 7 A2017G
  • Oneplus (A3003)

De toestellen die wij met ondersteunen voor gebruik van Fingerprint moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen. Dit stelt ons in staat uw geld en data veilig te stellen. De genoemde uitgezonderde toestellen voldoen niet aan die eisen. Daarom kunnen ze niet van deze optie gebruikmaken in de Bankieren App.

Instellen

Staat Fingerprint automatisch aan als mijn toestel hiervoor geschikt is?

Nee. U kiest zelf of u het wel of niet gebruikt. Wilt u uw vingerafdruk gebruiken, ga dan naar Instellingen in de app en voeg uw vingerafdruk toe.

Hoe zet ik Fingerprint aan op mijn toestel?

U kunt Fingerprint aanzetten bij Instellingen -> Schermvergrendeling en beveiliging-> Vingerafdrukken.

Hoe stel ik Fingerprint in op mijn Rabo Bankieren App?

Ga in uw Rabo Bankieren App naar Zelf regelen -> Fingerprint en toegangscode -- > Fingerprint instellen -> Onderteken met uw toegangscode. U kunt nu inloggen en betalingen ondertekenen met uw vingerafdruk.

Gebruik

Kan ik ook nog inloggen met mijn toegangscode?

Ja. Nadat u Fingerprint heeft ingesteld kunt u kiezen hoe u wilt inloggen; met uw vingerafdruk of met de toegangscode.

Betalingen ondertekenen met Fingerprint naar een onbekend rekeningnr buiten de weeklimiet

Fingerprint is een alternatief voor de toegangscode en géén vervanger van de Rabo Scanner. Je kunt bedragen met Fingerprint betalen naar rekeningen zoals ingesteld in de instelling 'Betalen zonder Rabo Scanner'. Alle betalingen die niet binnen deze opties vallen, moeten worden ondertekend met een Rabo Scanner.

Waarom staat er in het scherm waarin ik mijn vingerafdruk bevestig een veiligheidswaarschuwing?

Deze tekst is als informatie toegevoegd. U kunt deze tekst negeren en 'gewoon' Fingerprint instellen als u de enige bent die de vingerafdruk heeft geregistreerd. Indien er meerdere personen zijn die een vingerafdruk hebben geregistreerd op uw toestel, hebben zij ook toegang tot uw bankzaken.

Kan ik Fingerprint uitschakelen voor de Rabo Bankieren App?

Ja, dan kan. U kunt het uitschakelen via de instellingen van de app.

Werkt het ook voor medewerkers van bedrijven?

Medewerkers van bedrijven kunnen zelf Fingerprint aanzetten in de Rabo Bankieren App en de desbetreffende voorwaarden accepteren. Het is voor een eigenaar niet mogelijk om de optie voor het aanzetten van Fingerprint te blokkeren zodat medewerkers alleen kunnen inloggen met de toegangscode. Wanneer een eigenaar besluit om Fingerprint niet voor medewerkers beschikbaar te maken dan dient de eigenaar de autorisatie voor mobielbankieren uit te zetten. De medewerkers kunnen dan geen gebruik meer maken van mobielbankieren. Er is geen optie om alleen Fingerprint uit te zetten, zodat medewerkers alleen kunnen inloggen met de toegangscode.

Waarom kan ik Fingerprint niet instellen als er meerdere profielen op mijn telefoon staan?

Android zorgt voor de vingerafdrukherkenning en keurt deze, buiten de bankieren app om, al dan niet goed. De bankieren app weet echter niet voor welk profiel deze vingerafdruk geldt waardoor onbedoeld de ene gebruiker zou kunnen inloggen in het andere profiel op het toestel. Om dat te voorkomen is het niet mogelijk gemaakt om met meerdere profielen Fingerprint in te kunnen stellen.

Werkt Fingerprint nog als ik een vingerafdruk wijzig/toevoeg/instel?

Nee, bij een wijziging in Fingerprint op het toestel, wordt Fingerprint uitgeschakeld. Na het opnieuw aanzetten van de Fingerprint functie doet deze het weer.

Veiligheid

Wordt mijn vingerafdruk opgeslagen in de Rabo Bankieren App?

Nee. Uw vingerafdruk wordt opgeslagen op uw toestel. Niet in de app. De Rabobank heeft dus geen informatie over uw vingerafdruk.

Hoe kan ik Fingerprint veilig gebruiken?

Op een toestel kunnen meerdere vingerafdrukken geregistreerd zijn. Het kan zijn dat dit door meerdere gebruikers, zoals bijvoorbeeld gezinsleden, is gedaan. Het toestel beschouwt al deze afdrukken echter als afkomstig van dezelfde persoon. Hierdoor zou iedereen met een geregistreerde vingerafdruk kunnen bankieren met de Rabobank Bankieren App op uw toestel. Stel de vingerafdruk alleen in voor die personen die u ook toegang wilt geven tot uw telefoon. Wij raden u aan om dit alleen voor uzelf te doen als u Fingerprint gebruikt voor de Rabo Bankieren App.

Contact

Rabobank