Contactloos betalen met de Rabo Wallet App

Met de Rabo Wallet App betaal je contactloos met je Androidtelefoon. Je portemonnee kun je dus thuis laten. Lees hier hoe dit werkt en wat je kunt doen als het niet werkt.

Hoe betalen met de Rabo Wallet App werkt

Contactloos betalen met de Rabo Wallet App werkt hetzelfde als contactloos betalen met je bankpas. Je houdt de achterkant van je Androidtelefoon vlak bij de betaalautomaat (binnen een afstand van twee centimeter). In een paar seconden is het bedrag betaald. Je ziet dan de melding ‘kaart wegnemen’ op het scherm van de betaalautomaat.

Mobiele pincode (mPIN) invoeren

Bij betalen met je telefoon moet je soms je mobiele pincode (mPIN) invoeren:

  • bij bedragen boven de € 25
  • als je in totaal voor meer dan € 50 contactloos hebt betaald zonder een pincode in te voeren
  • in landen waar je niet met de euro betaalt
  • of als je zelf in de app hebt ingesteld dat je altijd een mobiele pincode moet invoeren

Je voert de mobiele pincode (mPIN) in op je telefoon, dus niet op de betaalautomaat.

    Download de Rabo Wallet App in de Google Play Store

    Waar je contactloos kunt betalen

    Betalen met de Rabo Wallet App kan bij elke betaalautomaat waar je contactloos kunt betalen. Je herkent deze betaalautomaten aan het logo voor contactloos betalen (vier gebogen verticale streepjes). Dit geldt ook in het buitenland.

    Rabo Wallet App downloaden en instellen

    1. Download de Rabo Wallet App voor Android in de Google Playstore.
    2. Houd de Rabo Scanner bij de hand.
    3. Doorloop de stappen om de Rabo Wallet App te registreren en mobiel betalen aan te vragen.

    Rabo Wallet App instellen als standaard app

    Heb je meer apps voor mobiel betalen, en wil je de Rabo Wallet App instellen als standaard app voor mobiel betalen?

    1. Ga op je mobiele telefoon naar ‘Instellingen’.
    2. Ga naar ‘NFC’.
    3. Kies ‘Tikken en betalen’.
    4. Selecteer de Rabo Wallet App.

    Betalen met de Rabo Wallet App lukt niet

    Probeer de volgende oplossingen:

    • Controleer of je de laatste Androidversie op je telefoon hebt. Zo niet, update dan naar de laatste versie.
    • Wacht totdat je de melding ‘kaart wegnemen’ ziet op het scherm van de betaalautomaat. Dit duurt soms een paar seconden.
    • Controleer of de betaalautomaat geschikt is voor contactloos betalen (als de automaat geschikt is, staat het logo van contactloos betalen erop).
    • Controleer of je telefoon en scherm aan staan. Druk op de thuisknop van je telefoon om je scherm aan te zetten.
    • Beweeg de telefoon langs de betaalautomaat. Soms reageert de betaalautomaat pas als je het juiste deel van de telefoon tegen de automaat houdt (het deel van de telefoon waar de NFC-antenne zit).
    • Zit je telefoon in een hoesje dat je open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als je ermee betaalt.
    • Controleer of NFC aanstaat. Kijk hiervoor in de instellingen op je telefoon.
    • Zet je telefoon uit en weer aan en probeer het opnieuw.

    Veelgestelde vragen

    Kan ik de Rabo Wallet App in het buitenland gebruiken?

    Betalen met de Rabo Wallet App kan bij elke betaalautomaat waar je contactloos kunt betalen. Je herkent deze betaalautomaten aan het logo voor contactloos betalen (vier gebogen verticale streepjes). Dit geldt ook in het buitenland.

    In het buitenland moet je soms vaker je mobiele pincode (mPIN) invoeren. In landen waar je niet met de euro kunt betalen, moet je voor elke betaling met de Rabo Wallet je mPIN invoeren.

    Hoe wijzig ik mijn mPIN (mobiele pincode)?

    Je wijzigt je mPIN in de Rabo Wallet App. Houd hiervoor je Rabo Scanner bij de hand.

    1. Open de Rabo Wallet App.
    2. Ga naar ‘Instellingen’.
    3. Ga naar ‘Mobiel betalen’.
    4. Selecteer het rekeningnummer waarvoor je je mPIN wilt wijzigen.
    5. Kies voor mPIN wijzigen.
    6. Wijzig je mPIN.
    Is betalen met de Rabo Wallet App veilig?

    Contactloos betalen met de Rabo Wallet App op een Androidtelefoon is net zo veilig als contactloos betalen met je bankpas. Bij het betalen wordt regelmatig om je mobiele pincode (mPIN) gevraagd. Deze mobiele pincode kies je zelf.

    Lees meer over veilig bankieren

    Is je mobiele telefoon kwijt of gestolen? Verwijder dan de registratie van je Rabo Wallet App. Hiermee voorkom je dat anderen met je telefoon kunnen betalen.

    1. ‘Log in in Rabo Online Bankieren’.
    2. Kies voor ‘Zelf regelen’.
    3. Kies voor ‘Toegang’.
    4. Kies voor ‘Toestelregistraties’.

    Wil je je telefoon verkopen of laten repareren? Voorkom dat anderen met je telefoon kunnen betalen:

    1. Open de Rabo Wallet App.
    2. Ga naar het menu van de Rabo Wallet App.
    3. Kies ‘Verwijder Rabo Wallet registratie(s)’.
    4. Verwijder de Rabo Wallet registratie.
    5. Verwijder de Rabo Wallet App van je telefoon.
    Kan ik ook contactloos betalen met een iPhone?

    De Rabo Wallet App is ook beschikbaar voor iPhones. Apple geeft nog geen toegang om de zogenaamde NFC-chip op iPhone telefoons te gebruiken. Daardoor is contactloos betalen met een iPhone nog niet mogelijk. Alle overige functies van de Rabo Wallet App zijn wél beschikbaar op de iPhone.