Rabo Assistent: data en privacy

Om de Rabo Assistent te gebruiken geef je toestemming om jouw gegevens op te halen uit onze systemen, via Google. Lees hier hoe dat werkt, wat we met je data doen en hoe het zit met jouw privacy.

90 dagen toegang tot je betaalrekening

De eerste keer dat je de Rabo Assistent gebruikt, vraagt hij je om toestemming om je betaalrekening te koppelen. Alleen als je dat doet, kun je de functies gebruiken. Deze toestemming is gedurende 90 dagen geldig, tenzij je de toestemming eerder intrekt. Dat kan op ieder moment in de app of via internetbankieren, via het menu Toegang onder ‘Toegang apps beheren’.

Toestemming intrekken in de app of Online Bankieren

  1. Open de Rabo Bankieren App of Rabo Online Bankieren.
  2. Tik op Profiel (Dit is het icoon rechtsboven)
  3. Kies nu 'Toegang'
  4. Tik op 'Toegang apps beheren'
  5. Selecteer 'Rabo Assistent'
  6. Kies nu 'Toegang intrekken'
    Inloggen

    Wat betekent ‘toegang tot mijn betaalrekening’?

    Je geeft Google toestemming om jouw gegevens uit een systeem van de Rabobank op te halen. Dat systeem is weer verbonden met jouw Rabobank-account. Google heeft dus nooit direct toegang tot jouw betaalrekening. Wel kan het zijn dat de gegevens voor spraakherkenning worden verwerkt buiten Europa.

    Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    De Rabobank slaat de gesprekken die je voert met Rabo Assistent op. Dat doen we niet om ze terug te lezen, maar om het systeem te verbeteren. Google mag niets doen met jouw gegevens. Ze hebben een contract met de Rabobank dat zij betaal- en gespreksgegevens alleen voor de Rabo Assistent gebruiken.

    Veelgestelde vragen

    Wat is de Rabo Assistent?

    De Rabo Assistent is een zogenaamde ‘Google Action’ die je kunt gebruiken via de Google Assistent. Daarmee kun je door te praten tegen je smartphone of smart speaker je bankzaken regelen. We proberen het jou hiermee makkelijker te maken om, vooral vanuit huis, eenvoudige taken uit te voeren. Daarom kun je bijvoorbeeld je saldo of laatste transacties opvragen, een rekening delen, budget instellen of je maximale hypotheek berekenen.

      Meer over de Rabo Assistent

      Wat zegt Google over de privacy van de Google Assistant?


        Wat doet de Rabobank om mijn privacy te beschermen?

        We proberen altijd om het doen van je bankzaken gemakkelijker te maken. Wel zorgen we dat gemak niet belangrijker wordt dan de privacy van onze klanten. Ook willen we actief deelnemen aan de ontwikkelingen van voicebots en spraakapps in de Nederlandse markt. Daarom neemt Rabobank deel aan de DDMA commissie voice. Binnen deze commissie kwam onder andere het document “Voice Explained” tot stand.

        Download document

        Kunnen de Rabobank en Google op de achtergrond meeluisteren?

        Nee, Google mag pas luisteren naar wat jij zegt op het moment dat je ‘Hey Google’ of ‘Oké Google’ zegt. Rabobank luistert sowieso nooit mee. Pas als je de Rabo Assistent hebt geopend, kan Rabobank jouw uitgesproken vraag of opmerking ontvangen en verwerken.

        Kan ik mijn gebruiksactiviteit bij Google inzien of verwijderen?

        Ja, Google is verplicht om de gebruiksgegevens en -activiteit van haar klanten inzichtelijk te maken. Ga in je Google-account of Google-app naar ‘Mijn Activiteiten’. Je krijgt dan een overzicht van de vragen die jij hebt gesteld, en de antwoorden die Google heeft teruggegeven.

        Service en Contact