Corona

Coronavirus update

Direct naar:

    Het coronavirus kan de nodige financiële onzekerheid met zich meebrengen. Bijvoorbeeld over je hypotheek, verzekeringen en je dagelijkse bankzaken. We helpen je onder andere door de meest gestelde vragen hier te beantwoorden.

    Rabobank zal de handen ineenslaan met de Nederlandse overheid en de andere Nederlandse banken om je te steunen in deze zware tijden.

    De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.

    Goed om te weten

    Verschillende lokale kantoren zijn inmiddels weer open. Het kan voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of dicht is. Per gemeente bekijken we waar we een vestiging kunnen heropenen. Op een verantwoorde wijze omdat het virus nog steeds actief is en de veiligheid van onze medewerkers en klanten bovenaan staat.

    Bekijk of jouw lokale Rabobank open is

    Afspraken en bezoek

    Heb je vragen? Kijk altijd eerst of je de antwoorden hier op Rabobank.nl kunt vinden. Typ je vraag in de zoekbalk in en zie direct waar je de antwoorden kunt vinden.
    Moet je iets regelen? Iets aanvragen, een pas blokkeren, toegangscode-gedoe oplossen? Kijk hier wat je allemaal zelf via de app regelt.

    Mocht je ondanks deze mogelijkheden toch een bezoek aan je lokale bank willen brengen dan kan dat uiteraard. De geopende vestigingen kun je hier vinden.

    Ben je verkouden, heb je griepklachten? Dan vragen we je om thuis te blijven. Stel je vragen dan via chat in de Rabo App of Facebook. Dan kijken we samen hoe we hier het handigst uit komen.

    Geldt er een mondkapjesplicht bij mijn lokale bank?

    Voor al onze vestigingen geldt het advies een mondkapje te dragen. Op sommige van onze lokale vestigingen geldt een mondkapjesplicht. Met posters staat bij het betreden van de bankhal aangegeven of er een advies of plicht geldt. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM; houdt rekening met elkaar en geef elkaar de ruimte.

    Op welke manieren kan ik mijn bankzaken regelen, zonder dat ik naar een lokale bank hoef te komen?

    Dit kan online, via chat of telefonisch waardoor een bezoek aan de bank slechts beperkt nodig is. Kijk hier wat je allemaal zelf online via de app kunt regelen. Mocht je ondanks deze mogelijkheden alsnog een bezoek aan je lokale bank willen brengen dan kan dat uiteraard. De geopende vestigingen kun je hier vinden.

    Waarom moet ik een afspraak maken als ik naar de bank wil komen?

    Verschillende vestigingen zijn inmiddels weer open. Door de gevolgen van de coronacrisis is de vestiging die je normaal bezoekt mogelijk nog gesloten. De wachttijden op de geopende vestigingen kunnen daardoor langer zijn dan je van ons gewend bent. Om te voorkomen dat je te lang moet wachten, kun je een afspraak voor bezoek maken. Voor het bespreken van je dagelijkse bankzaken is bij veel banken ook de mogelijkheid voor Mobiel Advies. Neem hiervoor telefonisch contact op met je lokale bank.

    Kan ik zo binnen lopen als mijn bank open is?

    We volgen de richtlijnen van de overheid en de richtlijnen van het RIVM op het gebied van hygiëne, 1,5 meter afstand en maximum aantal mensen binnen in een ruimte. Dit betekent dat we ook een maximum hanteren van het aantal mensen dat in de bankhal aanwezig is. Dit is bij de vestigingen aan de buitenkant duidelijk aangegeven. Bij sommige vestigingen is sprake van gereguleerde toegang via een deurbel of vergelijkbare voorziening. Voor complexe vragen graag vooraf een afspraak maken.

    Waarom is mijn lokale bank nog niet open?

    We volgen de richtlijnen van de overheid, waardoor medewerkers van de bank zoveel mogelijk vanuit huis werken. Daarnaast zien we dat steeds meer klanten hun bankzaken via internet of de Rabo App regelen. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling verder versneld. Hoewel rechtstreeks contact met je bank mogelijk blijft, bijvoorbeeld via onze vestigingen en mobiele adviseurs, zal op termijn het aantal vestigingen dat je kunt bezoeken afnemen. In jouw gemeente kan daarom de keuze worden gemaakt om de bank niet te heropenen. Als klant kun je overigens wel (op afspraak) terecht bij een andere lokale bank. Ondertussen blijven we onze klantbediening optimaliseren zodat jij jouw bankzaken kunt doen waar en wanneer het jou uitkomt. Of en wanneer vestigingen weer gedeeltelijk open gaan kun je hier volgen.

    Wanneer gaat mijn lokale bank open?

    Per gemeente bekijken we welke vestigingen we de komende tijd heropenen. We zien dat steeds meer klanten hun bankzaken via internet of de Rabo App regelen. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling verder versneld. Hoewel er ruimte blijft voor rechtstreeks klantcontact, bijvoorbeeld via onze lokale banken of Mobiel Advies, zal op termijn het aantal vestigingen afnemen. In jouw gemeente kan daarom de keuze worden gemaakt om de bank niet te heropenen.

    Bekijk hier of jouw lokale Rabobank open is.

    Kan het zijn dat mijn lokale bank nooit meer open gaat?

    Daar kunnen we op dit moment nog geen uitspraken over doen. We blijven onze klantbediening continu optimaliseren, zodat jij jouw bankzaken kunt doen waar en wanneer het jou uitkomt.

    Waar kan ik zien welke lokale banken open zijn?

    Welke lokale banken open zijn vind je hier.

    Waar kan ik zien welke apparaten waar beschikbaar zijn?

    Op een toepassing van Geldmaat is voor elke klant te zien waar je terecht kan. Hierin staan alle 4 de merken Geldmaat vermeld: ABNAMRO, ING, Rabobank en Geldmaat. Kijk verder op de locatiewijzer van Geldmaat.

    Kan ik wel geld afstorten bij mijn lokale bank?

    Je kunt je geld afstorten bij een CDS (cash deposit system) of voor zakelijke klanten bij een sealbag automaat mits je een afstort overeenkomst hebt. Deze staan meestal in de bank. Deze automaten staan vermeld op de locatiewijzer van Geldmaat (geld storten/munten storten/sealbag storten). Je kunt op de site van je lokale bank zien welke locaties zijn geopend en welke diensten daar worden aangeboden. Op locaties die door de lokale bank zijn gesloten, blijven de automaten die buiten hangen wel in gebruik.

    Waar kan ik terecht om mijn sealbag te storten?

    Impact op betalen

    Verhoging limiet contactloos betalen

    Rabobank verhoogt tijdelijk de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode. Hierdoor hoef je minder vaak je pincode in te toetsen op betaalterminals en wordt hand-op-handcontact zoveel mogelijk vermeden.

    Dit is wat er tijdelijk wijzigt
    1. De limiet per transactie van contactloze betalingen zonder pincode is verhoogd tot € 50. 
      Voorbeeld: wanneer je boodschappen doet voor € 45 dan hoef je bij een contactloze betaling geen pincode in te toetsen. Normaal geldt de limiet van € 25.
    2. De totale limiet van al je contactloze betalingen zonder pincode is verhoogd tot € 100.
      Voorbeeld: wanneer je drie keer een contactloze betaling doet van € 30 (samen € 90) en je gaat voor de vierde keer een contactloze betaling doen van € 30 euro, dan kom je over het limiet van € 100 en dien je je pincode in te toetsen.

    Op deze manier zorgen we er nu tijdelijk voor dat je vaker contactloos kunt betalen zonder dat je gevraagd wordt je pincode in te toetsen. Dit is in lijn met de oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de Raad Nederlandse Detailhandel om contactloos pinnen en mobiel betalen te stimuleren. Hoe meer mensen contactloos betalen, hoe kleiner de kans op besmetting via het toetsenbord van de betaalterminal. De banken nemen dit initiatief zolang er bijzondere maatregelen nodig zijn om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.

    Contactloos betalen met de betaalpas

    Voor deze tijdelijke verhoging hoef je niks te doen

    Dat regelen wij voor je. Laat je dus niet misleiden door oplichters of fraudeurs die misbruik maken van de omstandigheden en je iets anders willen doen geloven. Ga nooit in op deze valse telefoontjes, e-mails, brieven of SMS-berichten.

    Betaalpas kwijtgeraakt?

    Banken zullen eventueel misbruik van gestolen of verloren contactloze betaalpassen zónder pincode tot de hogere limieten blijven vergoeden.

    Andere alternatieven van contactloos betalen

    Naast contactloos betalen met je betaalpas kun je ook alternatieven zoals Apple Pay, Rabo Wallet of wearables als Garmin Pay en Fitbit Pay gebruiken. Daarmee betaal je ook contactloos maar met een hogere limiet. Dat betekent nog minder contact met de betaalautomaat en dus veiliger voor jou en de mensen om je heen.

    Meer informatie over contactloos betalen en betaaldiensten

    Verlaging rente rood staan

    Per 1 april heeft Rabobank de debetrente (de rente die je betaalt op rood staan op de betaalrekening) verlaagd van 12,9% naar 9,9%. Hiermee ondersteunen we de mensen die rood komen te staan. We willen natuurlijk het liefst voorkomen dat je langdurig rood komt te staan. Kort rood staan op de betaalrekening is bedoeld als er een maand net iets duurder uitvalt dan verwacht.

    Lees meer over kort rood staan

    Q&A creditcard

    Is je reis geannuleerd of gaat je concert mogelijk niet door in verband met het coronavirus en heb je betaald met je creditcard? Dan geldt het onderstaande advies.
    • Hou zelf goed de website van de betreffende partij in de gaten. Zeker bij evenementen zal vaak worden gekeken naar een nieuwe datum. En reisorganisaties bieden mogelijk vouchers aan om op een later moment te besteden. 
    • Ben je het niet eens met de aanbieding vanuit de organisatie? Neem dan eerst contact op met de betreffende partij om het probleem op te lossen. 
    • Wanneer geen oplossing wordt bereikt, kijk dan of je een beroep kunt doen op een annuleringsverzekering of een garantiefonds.
      Lees meer
    Mijn vakantie gaat niet door. Ik heb deze betaald met mijn creditcard. Wordt dat gedekt door mijn creditcardverzekering?

    Op creditcards van de Rabobank zit standaard een aankoopverzekering. Moet je je geplande reis, concert of dagje uit annuleren door de maatregelen rondom corona? Dan wordt dit niet gedekt door de aankoopverzekering. Deze verzekering biedt alleen dekking tegen risico’s van verlies, diefstal of beschadiging aan zaken die zijn aangeschaft met de RaboCard of de Rabo GoldCard. Meer informatie lees je in de voorwaarden of op onderstaande pagina.

    Lees meer over de aankoopverzekering

    Is er een mogelijkheid om het totaalbedrag van mijn creditcardtransacties dat eind van de maand wordt afgeschreven in delen of in zijn geheel later te betalen?

    Nee, deze betaalopties zijn niet mogelijk. We bekijken graag met je hoe je deze betaalachterstand alsnog kunt betalen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

    Impact op hypotheken

    We begrijpen dat deze onzekere tijd vragen oproept rondom je (nieuwe) hypotheek. Wij helpen je graag bij het regelen hiervan. Jouw gezondheid en die van onze medewerkers staat daarbij voorop.

    Ik verwacht dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank helpen?

    We kijken graag samen naar de mogelijkheden als je betaalproblemen hebt of verwacht als gevolg van het coronavirus. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Goed om te weten: heb je een buffer in de vorm van Rabo PeriodeSparen, Rabo DoelSparen of een Rabo Deposito? Dan kun je dit spaargeld gebruiken om de inkomensterugval op te vangen. Neem hiervoor contact met ons op.

    Maak een afspraak

    Ik heb eerder een betaalpauze afgesproken. Kan ik deze nog verlengen of opnieuw aanvragen?

    Het aanvragen van een betaalpauze kon tot en met 30 september. Verlengen kon als we de betaalpauze uiterlijk op 30 juni hadden afgesproken. Verwacht je opnieuw betaalproblemen? Neem dan contact met ons op. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.

    Ik wil een afspraak maken voor een hypotheekgesprek. Kan dit nog?

    Ja, dit kan nog. Wij helpen je ook in deze tijd graag met het realiseren van jouw woondroom. Jouw gezondheid en die van onze medewerkers staan daarbij voorop. Voor een afspraak hoef je de deur niet uit. Dit kan eenvoudig en veilig via een videogesprek of telefonisch.

    Maak een afspraak

    Ik heb adviesgesprek gehad of een hypotheekofferte ontvangen van Rabobank en vanwege deze onzekere tijd heb ik daar vragen over. Waar kan ik terecht?

    We snappen dat je wellicht vragen hebt over het kopen van een huis of het verhogen van je hypotheek in deze tijd. Heb je vragen over je adviesgesprek, de hypotheekofferte of wil je jouw veranderde situatie met ons bespreken?

    Maak een terugbelafspraak

    Waarom stijgt de hypotheekrente nu? En heeft dit ook invloed op mijn huidige rente?

    Mede door het coronavirus ontstaat er economische onzekerheid. Hierdoor zijn de inkoopkosten van geld gestegen voor banken. De hogere inkoopkosten ontstaan omdat partijen die ons geld lenen in deze onzekere tijd ook hogere rentes vragen. Omdat wij dit geld wat we inkopen gebruiken voor leningen aan onze klanten, kan dit kan leiden tot hogere hypotheektarieven.

    Verhogen wij de hypotheekrente? Dan geldt dat alleen voor nieuwe (nog af te sluiten) hypotheekleningen. Bijvoorbeeld voor het kopen van een nieuwe woning of wanneer je rentecontract eindigt, maar ook wanneer wij de rente op jouw verzoek aanpassen. Deze wijziging heeft geen impact op je bestaande hypotheek als je hypotheekrente nog vast staat.

    Impact op verzekeren

    De ingrijpende maatregelen rondom het coronavirus raken ons allemaal. Het is logisch dat je vragen hebt over je verzekeringen. Hoe moet het bijvoorbeeld met die geboekte vakantie of nachtje weg? Of heb je vragen over je gezondheid en ben je benieuwd naar wat je zorgverzekering vergoedt? We hebben de belangrijkste vragen op een rij gezet.

    Lees meer

    Impact op beleggen

    Het coronavirus en de financiële markten

    De overheidsmaatregelen rondom het coronavirus hebben effect op de financiële markten. Dit heeft de afgelopen tijd gezorgd voor forse dalingen op de aandelenmarkten. Hoewel beleggen voor de lange termijn is, snappen we dat het een onrustig gevoel geeft als je ziet dat je vermogen minder waard wordt. Wil je op de hoogte blijven van het laatste beleggingsnieuws, hoe de Rabobank hiermee omgaat en wat je als belegger kunt doen? Bekijk dan ons beleggingsnieuws.

    Lees het laatste nieuws

    Impact op lenen

    We begrijpen dat deze onzekere tijd ook mogelijk vragen oproept rondom je (nieuwe) lening (Persoonlijke lening, Verbouwingslening, Duurzaamheidslening of Doorlopende krediet). Wij helpen je graag bij het beantwoorden van mogelijke vragen.

    Ik verwacht dat ik mijn huidige lening (voorlopig) niet kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank daarbij helpen?

    Ik verwacht dat ik mijn huidige lening (voorlopig) niet meer kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank daarbij helpen? We kijken graag samen naar de mogelijkheden als je betaalproblemen hebt of verwacht als gevolg van het coronavirus. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

    Goed om te weten: heb je een buffer in de vorm van Rabo PeriodeSparen, Rabo DoelSparen of een Rabo Deposito? Dan kun je dit spaargeld gebruiken om de inkomensterugval op te vangen. Neem hiervoor contact met ons op.

    Ik heb eerder een betaalpauze afgesproken. Kan ik deze nog verlengen of opnieuw aanvragen?

    Het aanvragen van een betaalpauze kon tot en met 30 september. Verlengen kon als we de betaalpauze uiterlijk op 30 juni hadden afgesproken. Verwacht je opnieuw betaalproblemen? Neem dan contact met ons op. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.

    Ik wil een lening aanvragen. Kan dit nog?

    De uitbraak van het coronavirus heeft invloed op ons allemaal en zorgt voor onzekere tijden. Het aangaan van een lening kan daarom extra risico’s met zich meebrengen. Mogelijk zullen wij tijdens het aanvraagproces additionele vragen aan u stellen.

    Lees meer

    Handige links

    Hulp bij geldzorgen Lees hier de laatste publicaties van Rabo Research