Veelgestelde vragen over lenen

Antwoord op uw vragen over geld lenen

Ik heb een aanvraag ingediend. Wanneer staat het geld op mijn rekening?

Dat duurt gemiddeld 4 tot 5 werkdagen, mits u alle gegevens en documenten direct aanlevert en bereikbaar bent op het moment dat we u bellen om uw aanvraag te bespreken.
Wilt u weten welke stappen we doorlopen? Bekijk uw lening in 4 stappen.

Inloggen = 1 dag sneller

Bij het aanvragen van uw lening vragen wij u om in te loggen in Rabo Internetbankieren met uw Rabo Scanner. Heeft u dit gedaan? Dan kunnen wij een aantal controles automatisch uitvoeren. Hier hoeven we dan geen gegevens of documenten meer voor op te vragen en verwerken. Daarom is uw aanvraag gemiddeld 1 werkdag sneller verwerkt. Dan krijgt u de overeenkomst gemiddeld 3 werkdagen na het aanleveren van de gegevens retour.

Wat is het maandbedrag?

Als u een lening afsluit, betaalt u elke maand een vast bedrag. Dit maandbedrag bestaat uit een deel aflossing en een deel rente. Hoeveel u maandelijks betaalt hangt af van het bedrag dat u wilt lenen, de hoogte van de rente en hoelang u doet over het terugbetalen. Wilt u berekenen hoeveel dit voor u ongeveer zou zijn? Gebruik dan onze rekenmodule.

Heeft u al een lening bij de Rabobank en wilt u weten wat u maandelijks betaalt? U kunt uw maandbedrag bekijken op uw overeenkomst, via Rabo Internetbankieren of in de app.

Waar let de Rabobank op als ik een lening aanvraag?

Bij het afsluiten van een lening kijken we onder andere naar:

  • uw inkomen
  • uw woonlasten
  • gezinssituatie
  • uw vaste lasten (op basis van algemene cijfers Nibud)
  • eventuele schulden of leningen

Om de bovenstaande zaken te kunnen beoordelen, vragen we een aantal documenten bij u op. Een loonstrookje of huurcontract bijvoorbeeld. Daarnaast checken wij bij het BKR uw kredietgeschiedenis. Heeft u eerder een lening gehad, dan controleren wij of deze al is afbetaald en of u altijd aan uw betalingsverplichtingen heeft voldaan. Zo zorgen we samen dat u alleen een nieuwe lening kunt afsluiten als u deze ook weer kunt terugbetalen.

Lees meer over verantwoord lenen

Wat doet het Bureau Krediet Registratie (BKR)?

Het BKR legt vast wie er een lening of krediet heeft. Ook houden zij betalingsachterstanden op leningen en kredieten bij. Dit doen zij zodat financiële dienstverleners, zoals de Rabobank, kunnen bepalen of u niet meer leent dan u kunt terugbetalen. Ook moeten deze financiële dienstverleners de leningen en kredieten van hun nieuwe klanten melden bij het BKR. Dit is wettelijk verplicht. Daarom is een check bij het BKR ook voor de Rabobank altijd onderdeel van uw aanvraag. Dit geldt voor alle leningen en kredieten boven de € 250, ook roodstaan op uw betaalrekening.

Waarom is mijn leningaanvraag afgewezen?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw leningaanvraag is afgewezen. In de e-mail of brief die u heeft ontvangen, staat altijd een uitleg. Een aantal veelvoorkomende redenen zijn:

  • U was telefonisch niet bereikbaar:
    Heeft u een aanvraag gedaan zonder in te loggen? Dan proberen onze adviseurs u 3 keer te bellen om uw aanvraag te bespreken. Neemt u de telefoon niet op? Dan wordt uw aanvraag automatisch geannuleerd.
  • Het BKR geeft een negatieve registratie op een eerdere lening aan:
    Een check bij het Bureau Krediet Registratie is altijd onderdeel van uw leningaanvraag. Dit is wettelijk verplicht. Blijkt daaruit dat u betalingsachterstanden heeft, of vorige leningen niet correct heeft terugbetaald? Dan wordt uw lening vaak afgewezen.
  • Uw leenbedrag is te hoog voor uw maandelijkse inkomsten:
    Nadat we een check hebben gedaan bij het BKR, levert u ons bewijs van uw inkomen en checken wij uw vaste lasten. Op basis hiervan beoordelen wij of u het gevraagde leenbedrag kunt terugbetalen. Want hoe hoger uw leenbedrag is, hoe hoger uw maandbedrag zal zijn. Als deze bedragen te hoog zijn voor uw inkomen, wordt uw aanvraag geannuleerd. We kunnen dan met u kijken of u een ander, lager bedrag kunt lenen.

Bent u het niet eens met uw afwijzing, of heeft u vragen? Neem dan contact op met uw Rabobank. U kunt hiervoor de contactopties onder ‘naar uw bank’ gebruiken. Deze vindt u rechts bovenin uw scherm.

Contact

Rabobank