Zoeken

Hoe kan ik een incasso terugboeken?

U kunt een incasso eenvoudig terugboeken via het Euro-incasso overzicht of het Transactieoverzicht in Rabo Internetbankieren, Betalen en Sparen. Vanuit dit overzicht gebruikt u daarvoor de link "Terugboeken" in de omschrijving van de incasso. Het bedrag wordt dan dezelfde dag teruggeboekt op uw rekening, met dezelfde rentedatum als de afgeschreven incasso.

Waarom is terugboeken niet meer mogelijk?

Terugboeken kan alleen voor de incassovarianten met een terugboektermijn. De doorlopende Euro-incasso, de eenmalige Euro-incasso en de doorlopende Nederlandse incasso kunt u binnen 56 dagen terugboeken (storneren). De eenmalige Nederlandse incasso en de doorlopende incasso kansspelen kunt u niet terugboeken, deze hebben geen terugboektermijn.

Terugboektermijn verlopen?

Is de terugboektermijn verlopen? Of bent u het niet eens met de incasso, maar heeft deze geen terugboektermijn? Vraag dan aan de incassant om het bedrag aan u terug te storten.

Lukt dit niet, neem dan binnen 13 maanden na de incasso contact op met uw eigen Rabobank. Uw bank kan dan een procedure 'Melding Onterechte Incasso' opstarten.

Melding Onterechte Incasso

Bij een Melding Onterechte Incasso controleren zowel uw bank als de bank van de incassant of u een machtiging heeft gegeven en of deze van toepassing is op uw situatie. Wordt er een onterechte incasso vastgesteld, dan wordt het geld teruggeboekt op uw rekening. De procedure neemt doorgaans niet meer dan één maand in beslag.

Geen incasso, maar zelf overgemaakt

Gaat het niet om een incasso, maar heeft u zelf via bankgiro of acceptgiro te veel overgemaakt, een bedrag dubbel betaald of overgeboekt naar een verkeerd rekeningnummer? Dergelijke betalingen kunt u niet intrekken. De ontvanger zal het bedrag moeten terugboeken.

Staat uw vraag er niet bij?