Van de winst van de oefenonderneming, kan een meisje in Malawi naar school

Hoe maken Nederlandse jongeren de wereld een stukje mooier?

“Zelfgemaakte mondkapjes verkopen op school helpt ondernemers in Oeganda”

Day for Change laat leerlingen door heel Nederland op een speelse manier kennismaken met ondernemerschap, duurzaamheid en wereldburgerschap. De winst van de oefenbedrijfjes gaat naar projecten in ontwikkelingslanden.

Juf staat voor klas met kinderen

Ondernemen in praktijk
Glassmemories, een liedje in een glazen lijstje. Dat is het meest originele idee van de leerlingen uit de ondernemersklas van het Johannes Bosco College in Heerhugowaard. Op 15 december presenteerden zij hun plan voor hun eigen bedrijfje aan een jury met daarin onder andere Bianca van der Schaaf, Accountmanager bedrijven, en Monique Stam-Buisman, Adviseur Dagelijkse Bankzaken bij Rabobank Alkmaar en omstreken, en Inge Reyntjes, gastdocent en regiocoördinator bij Day for Change.

“Ik heb twee gastlessen gegeven op school”, zegt Reyntjes. “In mijn lessen behandel ik duurzaam ondernemen en het opzetten van een bedrijf met alles wat daarbij komt kijken. Vervolgens zijn de leerlingen in groepjes aan de slag gegaan met het schrijven van een ondernemingsplan, inclusief begroting. Nu wij de plannen hebben beoordeeld, kunnen de leerlingen aan het werk. Ze leren in praktijk of hun plannen uitvoerbaar zijn, of er vraag is naar hun product en hoe ze het kunnen financieren.”

Goed voor mens en milieu
Stichting Day for Change is een landelijk opererende organisatie die zich inzet voor een rechtvaardig economisch systeem. “Day for Change gelooft dat duurzame economische ontwikkeling, goed voor mens, dier en de planeet, bijdraagt aan een inclusieve wereld zonder armoede met gelijke kansen voor iedereen”, zegt Reyntjes. “Met het onderwijsprogramma van Day for Change leren kinderen en jongeren in Nederland een onderneming op te zetten. Door een goed ondernemingsplan te maken, met financiële onderbouwing, kunnen ze ongeveer 20 tot 30 euro microkrediet krijgen. Dat lijkt weinig, maar is genoeg om de onderneming te beginnen. De winst van de bedrijfjes komt ten goede aan projecten in ontwikkelingslanden.”

Kinderen aan tafel

Duurzaam ondernemen
De leerlingen uit de examenklas hebben veel geleerd van de gastlessen. In hun plannen hebben ze aandacht voor de vijf bekende marketing p’s, prijs, product, plaats, promotie en personeel, maar ook voor people, profit en planet.

De docenten van het Trinitas College Johannes Bosco zijn enthousiast. “Day for Change is een prachtige manier voor leerlingen om ondernemend bezig te zijn”, zegt Jack Keijzer, een van de begeleidende docenten. “Ze leren creatief zijn, samenwerken, initiatief nemen, omgaan met tegenslag en dragen iets bij aan een betere wereld.”

Rabobank is partner van Day for Change. De bank vindt het belangrijk te investeren in talentontwikkeling van jongeren, omdat daarmee de kans op een financiële zelfredzame toekomst wordt vergroot.

Glassmemories
De leerlingen van het groepje “glassmemories” zijn dit jaar de duidelijke winnaar. Zij bedachten een mooi ingelijst liedje dat je iemand cadeau kan doen. Door de steepjescode op de afbeelding, in een mooi fotolijstje, te scannen op Spotify, ga je automatisch naar de muziek die iemand voor je heeft uitgekozen. 

“Andere projecten gingen veel over eten verkopen op school”, vertelt Reyntjes. “Er waren bijvoorbeeld ideeën voor het verkopen van churro’s, chocolademelk en warme wafels. Er is ook een groepje dat mondkapjes gaat verkopen op school.” Reyntjes is vooral enthousiast over de originele naam die ze hun bedrijf hebben gegeven. “Ze noemen zich Kroonkraanvogel. Die vogel is het nationale symbool van Oeganda, het land waar de winst van hun onderneming naartoe gaat.”

Reyntjes heeft de afgelopen jaren al veel mooie sociale en duurzame ondernemingen zien ontstaan. “Er was bijvoorbeeld een groepje dat afgedankte misvormde paprika’s ophaalde bij boeren uit de buurt en verkocht aan een maaltijdservice. Bij andere jonge ondernemers kon je oliebollen kopen die werden bezorgd in een bejaardenhuis.”

De winst van alle miniondernemingen gaat dit jaar naar schoolmeisjes in Malawi en jonge ondernemers in Oeganda. Zo zorgen jongeren uit Nederland ervoor dat de wereld weer een klein beetje mooier wordt.

Meer info op www.dayforchange.nl

Ben jij betrokken bij een coöperatieve samenwerking van Rabobank? Meld het initiatief dan bij de redactie van Rabo &Co via raboencoredactie@rabobank.nl. Wie weet komt jouw inspirerende voorbeeld in aanmerking voor een publicatie op dit platform!