Fraude via telefoon en e-mail

Uitroepteken

Pas op dat u geen persoonlijke beveiligingscodes per telefoon afgeeft! U kunt namelijk worden benaderd door een persoon die zich voordoet als medewerk(st)er van de Rabobank of als medewerk(st)er van een organisatie die in opdracht van de Rabobank werkt. Ga niet in op telefonische verzoeken om bijvoorbeeld de I-code en S-code van uw Random Reader te verstrekken. Wanneer u de I-code en S-code verstrekt, geeft u criminelen de mogelijkheid om geld van uw rekening(en) over te schrijven.

Vraag in dat geval naar de naam van de beller en bel zelf uw Rabobank terug. Gebruik voor het zoeken van het telefoonnummer van uw Rabobank de informatiepagina op deze website of gebruik het telefoonboek. Het telefoonnummer kan nooit een mobiel (06) nummer zijn!

Ook zijn de afgelopen maanden diverse valse e-mails in omloop gekomen. In deze e-mails wordt u gevraagd op een link te klikken die naar een frauduleuze website gaat. Deze website lijkt erg op de site van de Rabobank. Op deze website wordt u gevraagd uw beveiligingscodes en persoonlijke gegevens in te voeren. Doe dit nooit! Medewerkers van de Rabobank vragen nooit naar gegevens zoals pincode, I-code of S-code. Niet per e-mail, per telefoon of op welke andere manier dan ook. Pas daarom altijd goed op met het verstrekken van uw beveiligingscodes en andere persoonlijke gegevens. 

Valse e-mails

De frauduleuze e-mails zijn niet verstuurd door de Rabobank, maar door criminelen die u proberen te misleiden om persoonlijke gegevens te verstrekken. Ook mensen die geen klant zijn van de Rabobank ontvangen deze e-mails. Heeft u een valse e-mail ontvangen? Stuur deze dan door naar de Rabobank via: valse-email@rabobank.nl. Verwijder de mail daarna meteen en maak géén gebruik van de frauduleuze website. De Rabobank stelt alles in het werk om dergelijke sites uit de lucht te halen.

Het is niet te voorkomen dat u e-mails van criminelen ontvangt. Wel kunt u een spamfilter op uw e-mailbox installeren. Ook kunt u informeren of uw internetprovider een anti-spamdienst levert. Hiermee voorkomt u dat de e-mail in uw Inbox terechtkomt.

Ondanks waarschuwingen en alertheid blijft het toch voorkomen dat sommige klanten hun beveiligingscodes via een zogenaamde phishingmail of via de telefoon afgeven. Zorg dat u zelf geen slachtoffer wordt. Bekijk daarom de voorbeeldmails onder dit bericht en lees onderstaande aanwijzingen zorgvuldig door.

Toch persoonlijke gegevens doorgegeven?

Op de frauduleuze website worden diverse persoonlijke gegevens gevraagd. Het kan voorkomen dat u deze gegevens heeft ingevoerd. Neem dan direct contact op met onze helpdesk: 0900 – 0905 (lokaal tarief) of met uw lokale Rabobank.

Let op dat u de I- en S-code van uw Random Reader niet telefonisch doorgeeft. Deze zijn strikt persoonlijk! Medewerkers van de Rabobank zullen u nooit om deze codes vragen. Niet telefonisch, per e-mail of in een persoonlijk gesprek. Zie ook de informatie hierboven over de telefonische benadering.

Hoe herkent u een valse e-mail?

  • Veel e-mails zijn opgesteld in (zeer) slecht Nederlands (slecht taalgebruik en spelfouten).
  • U wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • In sommige e-mails komen vreemde letters voor. Veelal Russische letters (bv Л ).
  • Soms wordt gevraagd om uw pincode of een andere toegangscode in te voeren. Medewerkers van de Rabobank vragen u nóóit om deze toegangscodes per e-mail te versturen.
  • Er wordt gevraagd om op een link te klikken. Deze link leidt naar een ander webadres dan de Rabobank.
  • U wordt verzocht snel te reageren. Het gaat vaak om een dringend verzoek.
  • Ook kennen sommige e-mails Engelstalige woorden of een Engelstalige ondertekening.

Hoe herkent u een frauduleuze website?

  • De adresregel begint niet met https (waarbij de s staat voor een beveiligde verbinding).
  • U wordt gevraagd uw pincode in te voeren. De Rabobank vraagt nóóit om uw pincode!
  • U wordt gevraagd om meerdere persoonlijke gegevens in te voeren (zoals pincode, telefoonnummer, adres en woonplaats). 

Hoe herkent u de site van Rabo Internetbankieren?

  • Het adres van de website moet beginnen met https.
  • Zodra u inlogt in de Rabobankomgeving moet u alert zijn op het adres in de adresbalk:
    Voor Rabo Internetbankieren is dit: https://bankieren.rabobank.nl/.
    Voor iDEAL is dit: https://betalen.rabobank.nl/.
    Voor MasterCard SecureCode is dit: https://betalen.rabobank.nl/mastercard/.
    Voor Verified by Visa is dit: https://betalen.rabobank.nl/visa/.
  • Op de pagina moet de afbeelding van een slotje zichtbaar zijn.
  • De adresbalk in uw browser heeft groene accenten.
  • Wat kan ik nog meer doen?

Voorbeelden valse e-mails

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse e-mail

Voorbeeld valse website

Voorbeeld valse website

Utrecht, 14-5-2010

Deel via TwitterDeel op FacebookDeel op Google+Deel op LinkedInDoorsturen via GmailDoorsturen via HotmailDoorsturen via e-mail