Rabo iDEAL Professional

Met Rabo iDEAL Professional integreert u iDEAL naadloos in uw webshop. Voor een kassa die meerdere betaalmethoden ondersteunt, kiest u Rabo OmniKassa.

  • meest gebruikte online betaalmethode van Nederland
  • iDEAL voor uw bestaande online kassa
  • de betaling snel op uw rekening
  • 99,9% van de tijd storingsvrij

Vraag online aan via ideal.rabobank.nl

iDEAL

iDEAL logo

U wilt veel vrijheid en de mogelijkheid om iDEAL te integreren in uw webwinkel of eigen online kassa. Daarnaast ontvangt u veel betalingen in uw webwinkel. Dan is Rabo iDEAL Professional ideaal. Rabo iDEAL Professional is naadloos te integreren in uw webwinkel. Zo kunt u uw klant direct laten betalen met iDEAL via uw eigen veilige internetbankieren- of mobielbankierenomgeving. Voor een online kassa die meerdere betaalmethoden ondersteunt, kiest u Rabo OmniKassa.

Kenmerken

Kenmerken Rabo iDEAL Professional

  • automatische online orderafhandeling mogelijk door naadloze integratie met uw webwinkel
  • snel beschikking over het geld
  • inzicht in de transacties via het iDEAL Dashboard

Uw klanten kunnen betalen via iDEAL als zij gebruikmaken van internetbankieren of mobielbankieren bij één van de aangesloten banken: Rabobank, ABN Amro, ING, SNS Bank, Triodos Bank, Van Lanschot bankiers, Regio bank en ASN Bank en KNAB.

Rabo iDEAL Professional interessant voor u?

  • u ontvangt veel betalingen in uw webwinkel
  • u wilt veel vrijheid en mogelijkheden om iDEAL te integreren in uw webwinkel of eigen online kassa*

*Als u Rabo iDEAL Professional zelf wilt integreren in uw webwinkel, dan heeft u hiervoor veel technische kennis nodig. Heeft u al een webwinkel of kassa, dan kunt u in veel gevallen gebruikmaken van de standaard koppeling met Rabo iDEAL Professional die de leveranciers van deze pakketten al hebben gemaakt. Heeft u een beperkt aantal iDEAL transacties en wilt u meerdere betaalmethoden aanbieden? Kies dan voor de Rabo OmniKassa.

Hoe werkt het

Zo werkt Rabo iDEAL Professional

  • Uw klanten klikken op de betaalknop in uw webwinkel.
  • Zij selecteren de eigen bank en Rabo iDEAL Professional leidt hen direct naar de inlogpagina van de eigen internetbankierenomgeving. Als uw klant gebruikmaakt van een mobiele telefoon of tablet, dan wordt er een koppeling gemaakt met de eigen mobielbankieren-app.
  • Na het inloggen zijn alle betaalgegevens al ingevuld. Daardoor kunnen uw klanten direct de betaling goedkeuren en is de kans op fouten klein.
  • Na een succesvolle betaling krijgt u direct automatisch een betaalbevestiging. Hierdoor is automatische orderafhandeling mogelijk
  • De betaling wordt als een losse transactie op uw rekening bijgeschreven. Maakt u gebruik van Rabo Corporate Connect, dan worden alle betalingen als één bedrag op uw rekening bijgeschreven.
  • De specificatie van uw iDEAL-transacties vindt u in het iDEAL dashboard.

Van aanvragen naar gebruiken

In vier stappen van aanvragen naar gebruik

van aanvraag tot gebruik

1. Online aanvragen

U kunt Rabo iDEAL Professional online aanvragen via het iDEAL dashboard. Wij beoordelen binnen enkele dagen uw aanvraag. Daarbij kijken we onder meer of uw bedrijfsactiviteiten en situatie aansluiten bij iDEAL Professional. Na goedkeuring ontvangt u de overeenkomst. Zodra wij deze getekend retour hebben, is de overeenkomst gesloten.

Online aanvragen

2. Integreren

Het installeren van Rabo iDEAL Professional vereist veel technische kennis. Wij helpen u op weg met een uitgebreide handleiding. In veel gevallen kunt u gebruikmaken van standaard modules die uw webwinkel- of kassaleverancier levert. U kunt ook gebruikmaken van standaard plug-ins.

Integreren

3. Testen

Voordat u iDEAL Professional kunt gebruiken, dient u een aantal testtransacties succesvol uit te voeren. Zo weet u of de koppeling met uw webwinkel is geslaagd. Zodra wij het getekende contract van u hebben ontvangen en u zeven succesvolle testtransacties heeft voltooid, kunt u Rabo iDEAL Professional in gebruik nemen.

4. Gebruiken

U kunt nu Rabo iDEAL Professional gebruiken in uw webwinkel. U krijgt een betaling binnen één of twee werkdagen op uw rekening gestort: dit is afhankelijk van het tijdstip van de betaling en van de bank van de betaler. Een online overzicht van de transacties vindt u in het dashboard.

Integreren

Ga naar de supportpagina voor ondersteuning bij installatie en gebruik

Aandachtspunten

Aandachtspunten als u voor iDEAL Professional kiest

  • Voor Rabo iDEAL Professional heeft u een zakelijke rekening van de Rabobank nodig.
  • Na uw aanvraag duurt het ongeveer vijftien dagen voordat u Rabo iDEAL Professional kunt gebruiken.
  • Rabo iDEAL Professional was in 2014 99.9% van de tijd storingsvrij. De beschikbaarheid van iDEAL als betaalmethode hangt voor een deel af van de bank van uw klant.
  • iDEAL is momenteel alleen beschikbaar voor klanten met een Nederlandse betaalrekening bij een van de deelnemende banken.
  • De boeking is op de rekening van uw klant zichtbaar als SCT, met kenmerk iDE.
  • U kunt meerdere eigen webwinkels onderbrengen in één Rabo iDEAL Professional contract.
  • Uitgebreide informatie over certificaten vindt u in de iDEAL handleiding.
  • Wijzigingen zoals een andere handelsnaam of een contactpersoon kunt u eenvoudig zelf via het dashboard aanvragen.
  • Terugboekingen kunt u regelen via Rabo Corporate Connect of Rabo Internetbankieren Pro. De gegevens die daarvoor nodig zijn kunt u exporteren uit het dashboard in de vorm van een bestand.

Kosten

Kosten iDEAL Professional

Entreekosten € 100,00 (eenmalig)
Abonnementskosten € 20,00 per maand
Transactiekosten € 0,30 per transactie

De actuele tarieven van Rabo iDEAL Professional vindt u ook in de brochure tarieven zakelijk betalingsverkeer.

Bekijk de Tarieven zakelijk betalingsverkeer

Dit product valt onder het Rabo Startersvoordeel. Op deze manier kunt u op een goedkopere manier ontdekken of dit product bij uw situatie past.

Het Rabo Startersvoordeel

Betalingen met QR-code

Wat is iDEAL QR?

Betalen met iDEAL kan vanaf nu ook via een QR-code op uw smartphone of tablet. Door de QR-code te scannen kunnen uw klanten op de gebruikelijke manier met iDEAL betalen. Denk aan het afrekenen van een online aankoop, een kassabon in een restaurant, of een donatie aan de deur.

Hoe werkt iDEAL QR voor de consument?

Om te betalen via een QR-code kunnen uw klanten gebruik maken van de gratis iDEAL-app, verkrijgbaar via de Apple App Store of de Google Play Store.

Via de app scant uw klant met zijn telefoon of tablet de iDEAL QR-code op bijvoorbeeld de kassabon. Vervolgens verschijnt alle informatie over de transactie in de iDEAL-app. Uw klant controleert en bevestigt deze. Via de app wordt vervolgens een iDEAL-betaling klaargezet. Om de transactie af te ronden, geeft uw klant op de gebruikelijke manier goedkeuring voor de iDEAL-betaling in de Rabo Bankieren App.

Begin 2018 is ook de Rabo Bankieren App geschikt om de iDEAL QR-code te kunnen scannen. Dan wordt de hele betaling, van scannen tot en met betalen, afgerond in deze app.

Hoe kunt u als ondernemer iDEAL QR activeren?

Heeft u Rabo iDEAL Professional? Dan kunt u kosteloos gebruik maken van iDEAL QR. U betaalt alleen de gebruikelijke abonnement- en transactiekosten. Let op: het is een bèta versie, dat wil zeggen dat de komende tijd nog aanpassingen en verbeteringen worden doorgevoerd.

In onderstaand stappenplan leest u wat u moet doen om iDEAL QR aan uw klanten te kunnen aanbieden. Let op: hiervoor heeft u technische kennis nodig. Als u binnen uw bedrijf niet beschikt over de benodigde technische kennis, adviseren wij u om gebruik te maken van Rabo OmniKassa 2.0. Deze wordt begin 2018 ook uitgebreid met ondersteuning voor iDEAL QR. In dat geval is het stappenplan voor u niet van toepassing. Maakt u voor uw iDEAL-implementatie gebruik van een plug-in van iDEAL Checkout? Dan kunt u binnenkort al een voor iDEAL QR aangepaste versie van deze plug downloaden via de website van iDEAL Checkout.

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over de installatie of het gebruik van iDEAL QR? Stel deze dan via de optie ‘Tickets’ op het iDEAL Dashboard. U krijgt dan binnen twee werkdagen antwoord.

Stappenplan voor implementatie iDEAL QR

Om iDEAL QR te kunnen activeren, maakt u een koppeling met de iDEAL QR backend van de Rabobank. U doorloopt de volgende stappen:

  1. Download de Implementatie Guidelines iDEAL QR(NL) of Implementatie Guidelines iDEAL QR(ENG) en lees deze goed door. Dit document bevat de noodzakelijke informatie om uw eigen implementatie gereed te maken voor iDEAL QR. Doorloop deze stap voordat u de koppeling met de backend maakt.
  2. Ga naar het iDEAL Dashboard en log in.
  3. Kies menukeuze ‘Profiel’ (links).
  4. Selecteer het tabblad ‘iDEAL QR’. Op dit scherm vult u de volgende gegevens in:
       a. QR-url: de url van uw bedrijf/organisatie, waar het QR-codesysteem
           berichten naartoe kan sturen.
       b. QR-email + -contactnaam + -contact telefoonnummer: de gegevens
           van de persoon met wie de bank contact kan opnemen bij QR-gerelateerde onderwerpen.

    De velden ‘Acceptant token’, ‘Geheime signeersleutel’ en ‘Genereer API url’ hoeft u niet in te vullen.

  5. Klik op de knop ‘iDEAL QR Activeren’.
  6. Op het scherm ziet u nu:
      a. Uw nieuwe status voor het gebruik van iDEAL QR-code: ‘Geactiveerd’.
      b. De gegevens die u zelf al eerder bij de aanvraag heeft ingevuld.
      c. Drie voor u gegenereerde waardes die u moet gebruiken in uw eigen
          iDEAL QR-code-implementatie:
          • Acceptant token: een geheim identificatienummer waarmee uw aansluiting bij de
            iDEAL QR-back-end wordt herkend. Op basis van dit token kunt u iDEAL QR-codes
            laten genereren bij de iDEAL QR-back-end.
          • Geheime signeersleutel: een geheime symmetrische sleutel waarmee de iDEAL
            QR-back-end haar berichten ondertekent en waarmee u de inkomende berichten
            kunt authentiseren.
          • Genereer API-url: de url van de back-end waarmee u communiceert via de API’s.
      d. Drie knoppen:
          • Aanmelding bijwerken: hiermee kunt u uw gegevens bijwerken.
          • Nieuwe geheime signeersleutel: hiermee kunt u desgewenst een nieuwe
             signeersleutel genereren.
          • Deactiveren: hiermee kunt u uw deelname aan iDEAL QR (tijdelijk) stopzetten.

Voorwaarden

Voorwaarden iDEAL Professional

Op Rabo iDEAL Professional zijn voorwaarden van toepassing. Wij vertellen u hier graag meer over. Maak een afspraak met uw Rabobankadviseur.

Algemene voorwaarden Rabobank iDEAL 2017

General conditions Rabobank iDEAL 2017

Wilt u iDEAL betalingen ontvangen in opdracht van derden om die vervolgens door te betalen aan hen? Dan zijn er aanvullende voorwaarden van toepassing. Wij vertellen u hier graag meer over. Maak een afspraak met uw Rabobankadviseur.

Aanvullende voorwaarden iDEAL 2014 voor CPSPs

Additional conditions iDEAL 2014 for CPSPs

Contact

Rabobank