Rabo iDEAL Professional Support
Lees hieronder over het gebruik en de installatie van Rabo iDEAL Professional. In de handleidingen staat hoe jij Rabo iDEAL Professional in jouw webwinkel integreert. Met het nieuwe iDEAL ben je klaar voor de toekomst.
Aan de slag met iDEAL Professional
Vind hieronder alle handleidingen en informatie over installatie.
Dan helpen de hulmiddelen je met het omzetten van jouw connectie naar het nieuwe iDEAL. Start op tijd, want als je niet bent overgestapt vóór 1 juli 2024 kun je vanaf dat moment geen gebruik meer maken van je oude iDEAL connectie.
Heb je een aansluiting via een Payment Service provider: Jouw leverancier informeert je over de overgang naar het nieuwe iDEAL. Zij laten ook weten vanaf wanneer je kunt starten en hoe zij je kunnen ondersteunen.
De integratie van het nieuwe iDEAL is mogelijk vanaf juni 2023.
Alle handleidingen en informatie over de installatie zijn beschikbaar binnen je iDEAL Professional Dashboard.
Zelf integreren
Voor de integratie van Rabo iDEAL Professional is ICT-kennis vereist. Wij helpen je op weg met de handleiding en de iDEAL merchant integratie gids. Hierin staat beschreven hoe je iDEAL Professional koppelt aan jouw webwinkel. Als je meer ondersteuning nodig hebt bij de technische implementatie van iDEAL Professional dan kun je contact opnemen met de leverancier van jouw webwinkelsoftware of je vaste ICT-leverancier. Vanaf juni 2023 is er een SDK (software development kit) beschikbaar. Heb jij of je leverancier vragen? Stel ze dan via het iDEAL-dashboard.
Integratie via een webwinkel pakket
Je kunt ook gebruikmaken van een gratis plug-in die geschikt is voor veelgebruikte webwinkelpakketten. De plug-in bevat een standaard programmeercode voor een directe koppeling tussen jouw webwinkel en iDEAL Professional. Door het gebruik van deze plug-in hoef je niet zelf een programmeercode te schrijven. Op de website van iDEAL Checkout zijn vanaf juni 2023 plug-ins beschikbaar voor webwinkelpakketten WooCommerce, Magento 2 , Prestashop en Opencart.
Disclaimer
Je neemt deze plug-ins rechtstreeks af van de ontwikkelaar, iDEAL Checkout. De Rabobank is daarbij geen partij. De plug-ins zijn door iDEAL Checkout naar eigen inzicht ontwikkeld. De Rabobank heeft de plug-ins gecontroleerd op compatibiliteit met iDEAL Professional, maar kan niet instaan voor een correcte werking van de plug-ins. De Rabobank wijst iedere aansprakelijkheid af voor vergoeding van eventuele schade, geleden door jou als gevolg van het gebruik van de plug-ins. In geval van problemen met de (werking van de) plug-ins neem je contact op met iDEAL Checkout. Ga naar ideal-checkout.nl.
Standaardmodule via een payment service provider
Verschillende aanbieders van kassa's en webwinkelsoftware bieden een standaardmodule voor het afrekenen met iDEAL. De standaardmodule voorziet in de integratie van jouw webwinkel met deze kassa of software. De Rabobank controleert deze koppelingen niet en bemiddelt ook niet. Voor vragen over de mogelijkheden en het gebruik van deze standaardmodules, verwijzen wij je naar de betreffende leveranciers.
Gebruik
Het gebruik en de functionaliteiten van iDEAL Professional.
iDEAL koppelen aan jouw eigen webwinkel app
Heeft jouw webwinkel een eigen app waaruit de iDEAL betaling wordt gestart? Dan adviseren wij je na te gaan of:
Meer informatie over iDEAL betalingen via mobiel bankieren apps vind je in de iDEAL Professional handleiding.
Heb je vragen over je bestaande iDEAL aansluiting of het gebruik hiervan, dan kun je een vraag stellen via het dashboard.
Je krijgt binnen twee werkdagen een antwoord op jouw vraag die je via optie 'Tickets' in het iDEAL Dashboard stelt. Als jouw vraag niet via een digitale reactie te beantwoorden is, wordt er telefonisch contact met je opgenomen. Dat gebeurt binnen vier uur, binnen de openingstijden van het support team (maandag t/m vrijdag van 8.00 – 17.30 uur).
Op het dashboard krijg je inzicht in de transacties die via Rabo iDEAL Professional verricht zijn. Je kunt daar zoeken in transacties en resultaten van zoekacties exporteren naar Excel.
Betrouwbaarheid
Meer over de betrouwbaarheid van iDEAL Professional.
Rabo iDEAL Professional heeft een zeer hoge beschikbaarheid (2022 99,8%). Dat betekent minder afhakers in jouw webwinkel en een vlotte afhandeling van je transacties. Of jouw klanten met iDEAL kunnen betalen hangt ook af van de beschikbaarheid van hun eigen bank en internetbankieren omgeving. Je kunt de actuele beschikbaarheid van iDEAL bij alle consumentenbanken inzien via de beschikbaarheidspagina van iDEAL.
Veelgestelde vragen over (de migratie naar) het nieuwe iDEAL
Het nieuwe iDEAL wordt verder uitgerold zoals eerder gepland. In Nederland wordt de huidige upgrade van iDEAL in juni 2024 afgerond.
Wil je meer weten over de overname van iDEAL door EPI? Zie de veelgestelde vragen op de site van iDEAL/Currence.
Je kunt t/m juni 2024 iDEAL-transacties via de huidige connectie blijven gebruiken, daarna zijn alleen nog transacties via het nieuwe iDEAL mogelijk.
Heb je vragen over de migratie dn kun je contact met ons opnemen via: migratie.iDEAL2.0@rabobank.nl
De kosten voor het nieuwe iDEAL zijn gelijk aan de huidige kosten. De nieuwe diensten zoals o.a. iDEAL snel bestellen hebben aanvullende kosten. Neem hiervoor contact op met je bank.
Je hoeft geen aanvullende acties uit te voeren. Rabo Smartpay verzorgt de omschakeling naar het nieuwe iDEAL.
Jouw Payment Service Provider informeert je verder over acties die u moet ondernemen.
Een migratiemanager vanuit de Rabobank begeleidt je bij het migratieproces.
Voor de migratie heb je specifieke kennis nodig. We adviseren je contact op te nemen met de IT-specialist of webshopbouwer die de webshop heeft gebouwd.
Op de iDEAL-pagina van Currence vind je meer informatie over het nieuwe iDEAL.
Het is niet mogelijk uitstel te krijgen. Zorg ervoor dat je tijdig overstapt op het nieuwe iDEAL.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer
Voor acute gevallen is het nummer 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
Voor vragen over het afsluiten en wijzigen van Interpolis ZorgActief voor je bedrijf
Voor alle overige vragen
Ben je financieel adviseur of accountant en wil je contact met een expert over een financieringsaanvraag van je zakelijke klant? Neem dan via mail contact op met de Intermediairdesk, of bekijk de pagina 'Intermediair voor zakelijke adviseurs'.