Rabo SmartPin support

Service en ondersteuning voor installatie en gebruik.

Wat heeft u nodig voor het installeren van Rabo SmartPin?

Om Rabo SmartPin te installeren heeft u het volgende nodig:

  • Gebruikersnaam
  • Activatiecode
  • De kaartlezer 
  • Uw smartphone of tablet met minimaal iOS 10.0 of Android 5.0.

Installatie en gebruik

Voor de installatie van Rabo SmartPin bieden wij u een stappenplan. Bekijk vooraf de animatie. U krijgt daardoor al een goed beeld van hoe de installatie werkt.

Installeren van uw Rabo SmartPin

U kunt uw Rabo SmartPin in 3 stappen installeren en activeren.

  • Stap 1: Download de Rabo SmartPin app
  • Stap 2: Activeer de app
  • Stap 3: Koppel de kaartlezer

Deze 3 stappen staan hieronder verder beschreven.

Stap 1: Download de Rabo SmartPin App

U begint met het downloaden van de Rabo SmartPin App op uw smartphone of tablet. 

  1. Ga naar de App Store of de Google Play Store.
  2. Zoek de app ‘Rabo SmartPin’.
  3. Installeer de app.

Download in Apple App Store

Download in Google Play Store

Downloaden

Ga door naar Stap 2: Activeer de app.

Stap 2: Activeer de app

U heeft een brief ontvangen met uw gebruikersnaam en een e-mail met de activatiecode. Deze heeft u nodig om eenmalig Rabo SmartPin te activeren. De eerste keer dat u de Rabo SmartPin app opstart, wordt u gevraagd te activeren. Dit kunt u eenvoudig doen door onderstaande stappen te volgen:

  1. Druk op de oranje knop 'Activeren'.
  2. Voer uw gebruikersnaam en activatiecode in en druk op de oranje 'Activeren' knop.
  3. Bedenk een vijf-cijferige toegangscode.
  4. Bevestig de toegangscode.
  5. Toets nogmaals de vijf-cijferige code in.
  6. U krijgt nu een melding in beeld, vul uw adresgegevens in.
  7. Klik op 'Naam, adres op bon' in het menu 'Instellingen'.
  8. Voer voor het betalingsbewijs uw bedrijfsnaam en bedrijfsadres in, eventueel met uw telefoon en website.
  9. Klik op 'Gereed' rechts bovenin uw scherm.

Als dit gelukt is gaat u door naar stap 3: Kaartlezer koppelen.

Geen brief ontvangen? Neem contact op met het Support Rabo SmartPin. De contactgegevens treft u op deze pagina onder de kop: 'Service en support'.

Stap 3: Kaartlezer koppelen

Voor het gebruik van Rabo SmartPin moet u uw smartphone of tablet koppelen aan de kaartlezer. De verbinding tussen uw smartphone of tablet en de kaartlezer is draadloos via bluetooth.

Kaartlezers

  • Zet voor het koppelen eerst de kaartlezer aan.
  • De kaartlezer is aan als er een blauw of groen lampje begint te branden. 
  • Ga naar menu via de aan/uit knop op uw kaartlezer. Kies in het menu de optie 'BT koppeling'.
  • Er verschijnt een code in het scherm van de kaartlezer. Volg nu de stappen hieronder voor uw Apple of Android toestel.

Volg de volgende stappen om uw iPhone of iPad te koppelen aan de kaartlezer.

  1. Ga op uw iPhone of iPad naar 'Instellingen'.
  2. Kies voor 'Bluetooth' en schakel het in.
  3. Zoek de kaartlezer op in de lijst. Deze is te herkennen aan 'MP200_xxxx' of '<betaalautomaatnummer>'. Klik hierop.
  4. Voer de code in op uw telefoon of tablet zoals die staat op het scherm van de kaartlezer.
  5. Bevestig de koppeling op de iPhone/iPad. Uw kaartlezer is nu gekoppeld.

Koppelen met Android

Volg de volgende stappen om uw Android toestel te koppelen aan de kaartlezer. 

  1. Ga op uw Android telefoon of tablet naar ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Verbindingen’ en selecteer ‘Bluetooth’. Schakel Bluetooth in en zorg dat uw apparaat zichtbaar is voor andere apparaten.
  3. Open de SmartPin App en ga naar ‘Instellingen’ > ‘Kaartlezer verbinden’.
  4. Uw kaartlezer verschijnt in het overzicht en is te herkennen aan ‘MP200_xxxx’. Tik op de kaartlezer die u wilt koppelen.
  5. Voer de code in op uw telefoon of tablet zoals die staat op het scherm van de kaartlezer.
  6. Bevestig de koppeling op uw Android apparaat. Uw kaartlezer is nu gekoppeld.

In gebruik nemen van Rabo SmartPin

Inloggen met Touch ID

Na de eerste keer inloggen kunt u bij instellingen het inloggen met vingerafdruk inschakelen. Dit is alleen mogelijk als u deze functionaliteit al op uw telefoon heeft geactiveerd en gebruikt. U kunt dan de volgende keer inloggen met uw vingerafdruk. Het blijft ook mogelijk om in te loggen met uw toegangscode.

Naam verkooppunt in SmartPin wijzigen

Wanneer u een nieuwe kaartlezer aanvraagt, wordt deze automatisch gekoppeld aan het verkooppunt waaronder u deze heeft aangevraagd in het Rabo OmniKassa Dashboard. Er wordt in uw SmartPin App automatisch een uniek verkooppunt ID aangemaakt. U kunt er ook voor kiezen om een eigen naam aan het verkooppunt toe te kennen. Deze wijziging veranderd niet de naam van uw verkooppunt in het OmniKassa Dashboard, maar is alleen voor uw eigen overzicht in de SmartPin App.

  • Ga in het menu naar ‘Instellingen’.
  • Kies ‘Contract’ en vervolgens ‘Verkooppunten’. Hier ziet u uw verkooppunten staan.
  • Kies het verkooppunt waarvan u de naam wilt wijzigen. U ziet dan ook een overzicht van alle kaartlezers op dat verkooppunt.
  • Verander de naam van het verkooppunt en tik rechtsboven in uw scherm op het vinkje om op te slaan.
Meerdere verkooppunten

Meerdere gebruikers toevoegen

In de Rabo SmartPin app kunt u als contracteigenaar meerdere gebruikers aanmaken en aan iedere gebruiker een rol toekennen, dit zelfde geldt voor de rol van beheerder. Als contracteigenaar kunt u het gehele contract beheren. Deze optie maakt het mogelijk dat verschillende gebruikers kunnen inloggen met hun eigen inloggegevens (bv een e-mailadres) binnen hetzelfde contract.

  • Ga in het menu naar ‘Instellingen’.
  • Kies 'Gebruikers'.
  • Selecteer rechtsboven het '+' teken om gebruikers te voegen.
Meerdere gebruikers toevoegen
  • Vul de velden in en selecteer welke functie de gebruiker krijgt.
Nieuwe gebruiker toevoegen
  • Voeg de nieuwe gebruiker toe door rechtsboven op ‘Opslaan’ te klikken.

Een betaling uitvoeren

  • Ga naar het scherm 'Kassa'.
  • Voer het gewenste bedrag van een item in.
  • Druk rechtsonder op 'Toevoegen' om het item toe te voegen.
  • U ziet gelijk het totaalbedrag van alle items staan.
  • U kunt een omschrijving plaatsen bij het bedrag door op het veld voor het bedrag te tikken.
  • U kunt linksonder eventueel een kortingsbedrag of –percentage toevoegen. Deze korting ziet u dan tijdens de betaling en op de kassabon.
Aan het werk stap 1
  • Druk op de oranje 'Betaal' knop om de betaling in gang te zetten.
  • U kunt eventueel een betaalreferentie invullen.
  • Kies voor ‘Pinnen’ of ‘Contant betalen’.
Aan het werk stap 2

  • Overhandig de kaartlezer aan de klant.
  • De pinbetaling kan uitgevoerd worden.

Let op: De Rabo SmartPin app moet actief blijven tijdens de transactie. Drukt u deze dus niet weg naar de achtergrond. Denk ook aan uw schermbeveiliging en stel deze niet korter in dan 2 minuten.

  • Na betaling ziet u de melding ‘Betaling wordt verwerkt’ en vervolgens ‘Betaling geslaagd’.

Aan het werk stap 3

Let op: de Rabo SmartPin app moet actief blijven tijdens de transactie. Drukt u deze dus niet weg naar de achtergrond. Denk ook aan uw schermbeveiliging en stel deze niet korter in dan 2 minuten.

Producten instellen

U kunt via instellingen zelf een lijst van producten aanmaken die u veel gebruikt.

  • Ga in het SmartPin menu naar ‘Instellingen’ en vervolgens naar ‘Producten’.
  • Met de '+' toets voegt u een nieuw product toe die u een naam, plaatje, bedrag en BTW-tarief mee kunt geven. Ook kan u het product onder een productcategorie plaatsen voor uw eigen overzicht. Om een categorie toe te voegen of te wijzigen klikt u op de ‘+’ toets tijdens categorieselectie.

Favorieten instellen

  • Tik op het vinkje rechtsboven wanneer u klaar bent met uw product instellen om het product op te slaan.
  • U kunt ook een nieuw product aanmaken door tijdens betaling een item ingedrukt te houden en ‘Als product toevoegen’ te selecteren.
  • De volgorde van uw producten kunt u zelf veranderen in uw productoverzicht door het product ingedrukt te houden en te verslepen.

Favorieten toevoegen

Wanneer u producten heeft aangemaakt, kunt u deze tijdens betaling gemakkelijk selecteren door het ‘Producten’ scherm te selecteren in plaats van ‘Kassa’.

Kassabon verzenden

  • Als de een betaling is uitgevoerd ziet u dit scherm, drukt u op ‘Bekijk kassabon’.
  • Als u de klant een kassabon wilt verzenden kiest u voor de optie ‘Stuur per e-mail’ of het delen icoontje rechtsboven.

Kassabon e-mailen

  • Voer het e-mailadres van de klant in of gebruik uw adresboek. U kunt de bon naar meerdere e-mailadressen tegelijk versturen. Druk vervolgens rechtsboven op verzenden om uw kassabon naar de klant te versturen.

Kassabon e-mailen

  • U kunt ook optioneel instellen dat er automatisch een kopie van elke kassabon wordt verzonden naar een van tevoren ingesteld e-mailadres

Inzien en exporteren van historiegegevens

  • Klik in het SmartPin menu op 'Dagtotalen'. Hier ziet u betalingen uit het verleden.
  • Filter de gegevens eventueel op verkooppunt en/of kaartlezer en druk rechtsboven op het verzenden icoontje.

Inzien historie gegevens en exporteren

  • Voer het e-mailadres in waarnaar u de gegevens wilt versturen of maak hiervoor gebruik van uw adresboek.

  • Selecteer de overzichten die u wilt exporteren (dagtotalen, transacties of verkochte producten) en druk weer rechtsboven op het verzenden icoontje.

Aandachtspunten gebruik Rabo SmartPin

Kwetsbaarheid van uw kaartlezer

De Rabo SmartPin kaartlezer is vanwege beveiligingseisen zeer gevoelig voor schokken of trillingen. Houd hier rekening mee tijdens het vervoer van de kaartlezer door deze bij voorkeur bij u te dragen en niet op een platte ondergrond te leggen. Indien de kaartlezer aan teveel trillingen wordt blootgesteld verschijnt het bericht 'locked' in het beeldscherm. Uw kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem in dat geval contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Voor dit informatienummer betaalt u het gebruikelijke tarief.

Batterijduur

Bij de Rabo SmartPin kaartlezer ontvangt u een USB oplaadkabel zonder stekker. U kunt de USB kabel gebruiken met een eigen stekker, in uw laptop of andere oplaadpunten met een USB ingang. De kaartlezer wordt opgeladen verzonden. Het komt soms voor dat de batterij na ontvangst niet meer geheel opgeladen is. Wij adviseren u daarom de Rabo SmartPin kaartlezer na ontvangst eerst helemaal op te laden. Laad de kaartlezer elke nacht helemaal op.

Artikelen en accessoires

U koopt uw gebruiksartikelen en accessoires voor uw Rabo PinBox of Rabo SmartPin eenvoudig online. Op Pinwinkel.nl vindt u onder meer printerrollen, opladers, reserve batterijen voor een marktconforme prijs. Het assortiment zal steeds verder uitgebreid worden, naar bijvoorbeeld oplader/cradle voor Rabo Smartpin.

Bestel nu uw artikelen en accessoires

Veelgestelde vragen

Bekijk de antwoorden op de veelgestelde vragen over Rabo SmartPin

Waarom heb ik mijn Rabo SmartPin pakket nog niet ontvangen?

Hier zijn verschillende redenen voor. Nadat de order ‘gesigned’ is met uw Rabo Scanner ontvangt u het pakket binnen vijf werkdagen.

Houd rekening met het volgende:

  • Bent u nog bezig met inrichten en zit u nog in de ‘Wizard’? Onderteken dan de bestelling.
  • Ontving u na het tekenen een bevestiging via mail?
  • Als u naar ‘Beheer’ gaat in het OmniKassa Dashboard, dan ziet u onder ‘Pinautomaten’ uw betaalautomaten staan. Staat de status op ‘Actief’ dan is deze verstuurd. Staat de order op ‘Draft’, dan is het van belang dat u deze eerst tekent.

Na het versturen van de Terminal ontvangt u een mail met een ‘Track en Trace’ code. Controleer via deze link de actuele afleverstatus. Als de bezorger twee keer niemand thuis treft, is het voor u mogelijk om het pakket in combinatie met het ophaalbericht op te halen bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt.

Hoe activeer ik mijn Rabo SmartPin?

U kunt uw account activeren met de activatiecode die u per e-mail heeft ontvangen. Heeft u geen activatiecode ontvangen? Vraag dan een nieuwe aan op het inlogscherm in de app. Bent u contracteigenaar of activeert u de kaartlezer voor de eerste keer? Gebruik dan de gegevens uit de welkomstbrief die u bij de kaartlezer heeft gekregen.

Wat is mijn gebruikersnaam?

U vindt uw gebruikersnaam in de brief die u heeft ontvangen bij uw kaartlezer. Indien u deze brief niet meer heeft, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Wat als ik mijn toegangscode ben vergeten?

Indien u uw toegangscode bent vergeten, kunt u in het inlogscherm op 'Toegangscode vergeten' klikken. U ontvangt dan een activatiecode op uw e-mailadres. Deze code moet bij het eerstvolgende gebruik van de app meteen worden vernieuwd door twee keer een zelfgekozen toegangscode in te vullen.

Wat als mijn bluetooth koppeling niet werkt?

Volg eerst de instructie op deze pagina onder ‘Kaartlezer koppelen’. Wanneer het niet lukt om deze koppeling te maken, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Wat doe ik met mijn Rabo SmartPin bij opzegging?

De Rabo SmartPin verstuurt u kosteloos naar het retouradres van Aevi te weten:
Antwoordnummer 4072
Postcode 3830 VB Leusden

Hoe pas ik de tekst aan op mijn Rabo SmartPin pinbon?

Dit doet u eenvoudig zelf in de Rabo SmartPin App. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

  1. Log in op de Rabo SmartPin App.
  2. Ga naar ‘Menu > Instellingen > Kassabon > Tekst op bon’ om een aanpassing te doen.

Het is hier ook mogelijk om een cc e-mail adres toe te voegen en een onderwerp toe te voegen. De bon verstuurt u zo per e-mail naar uw klant vanaf een no-reply adres.

Wat als ik een betaling via Rabo SmartPin niet heb ontvangen?

Bij een goed uitgevoerde betaling staat er op de kaartlezer en in de app ‘Betaling geslaagd’. Ontvangt u vervolgens het bedrag niet op uw rekening dan is er iets mis gegaan. Wij vragen u met uw bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is.

Mochten zij u niet verder kunnen helpen, neem dan met uw bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa 2.0. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Het gros van de vragen over mislukte transacties betreffen transacties terwijl de smartphone of tablet gekoppeld is aan een WiFi netwerk. Deze verbindingen zijn niet altijd stabiel genoeg waardoor achteraf transacties afgekeurd worden. Als u pint via 4G, dan is de slagingskans veel groter.

Kan ik mijn Rabo SmartPin verhuizen naar een ander verkooppunt?

U kunt uw Rabo SmartPin verhuizen naar een ander verkooppunt. U doet dit in uw OmniKassa Dashboard onder ‘Beheer > Pinautomaten’. Hier klikt u op ‘Acties’ en vervolgens ‘Verplaatsen’ naast de Rabo SmartPin die u wilt verhuizen. Kies de winkel en het verkooppunt waar u de Rabo SmartPin naar toe wilt verhuizen. Wijzig daarna indien gewenst de gegevens of retourpin-instelling van uw Rabo SmartPin. Tot slot moet u de verhuizing bevestigen en tekenen met uw bankpas en RaboScanner. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘Pinautomaat verhuizen’ als u wilt zien hoe u deze stappen uitvoert.

Handleiding: Pinautomaat verhuizen

Hoe vervang ik mijn defecte Rabo SmartPin?

Als uw kaartlezer kapot is, kunt u een nieuwe kaartlezer aanvragen. Als u dit voor 12.00 uur doet op een werkdag, dan wordt de nieuwe kaartlezer deze werkdag nog verstuurd. U kunt op werkdagen ook een spoedaanvraag doen. Bij een spoedaanvraag ontvangt u de nieuwe kaartlezer dezelfde dag. De kosten voor een spoedaanvraag worden bij u in rekening gebracht en zijn afhankelijk van de afstand en de daarmee samenhangende kosten voor de koeriersdienst.

Kan ik retourpinnen aanzetten op mijn Rabo SmartPin?

Dit is mogelijk. U kan retourpinnen per automaat inschakelen in uw OmniKassa Dashboard onder het kopje ‘Beheer > Pinautomaten > Retourpinnen’. In de kolom Retourpinnen kunt u per pinautomaat kiezen of u retourpinnen aan- of uit wilt zetten. Retourpinnen kost u €3,60 euro per maand, per automaat. Omdat u per automaat kosten gaat betalen, vragen wij u ook om te tekenen met uw bankpas en RaboScanner. Hieronder vindt u ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe u retourpinnen aan- of uit zet.

Stap-voor-stap handleiding Retourpinnen aan- of uitzetten

Als u een retourpin transactie wilt doen, volgt u de betaalinstructie op deze supportpagina en selecteert ‘Retour’ rechts bovenin uw scherm voordat u op ‘Betaal’ drukt.

Foutmeldingen

Het kan voorkomen dat uw Rabo SmartPin een foutmelding geeft. Hieronder leest u meer over deze foutmeldingen.

Foutmelding: Beperkte functionaliteit

De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding. Indien u geen internetverbinding heeft, kunt u alleen contante betalingen uitvoeren.

Foutmelding: De gekoppelde kaartlezer hoort niet bij uw contract

Als u in de app de melding krijgt dat de kaartlezer niet bij uw contract hoort, kunt u checken of u de juiste kaartlezer gebruikt die aan uw contract gekoppeld is. Mocht dit probleem zich blijven voordoen, dan kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Foutmelding: Tamper detected

Als u de melding 'Tamper detected' in het scherm van de kaartlezer ziet staan, is uw kaartlezer mogelijk blootgesteld aan teveel trillingen. Uw kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem contact op met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Service en support

Op deze pagina krijgt u uitleg over de meest voorkomende processen en kunt u de meest gestelde vragen zien. Heeft u een vraag over hoe u bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap instructies voor Rabo SmartPin die op deze pagina staan. Wilt u meer uitgebreide informatie over Rabo SmartPin? Zie dan onze uitgebreide Rabo OmniKassa 2.0 handleiding:

Uitgebreide handleiding Rabo OmniKassa 2.0

Komt u er toch niet uit? Het Support Team Rabo OmniKassa staat klaar om uw vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt ook contact opnemen met de Rabo Smartpin Helpdesk via 030 – 712 21 17 (kies optie 3, vragen over Rabo SmartPin).