Rabo SmartPin support

Installatie en gebruik

Installatie en gebruik

Voor de installatie van Rabo SmartPin bieden wij u een stappenplan. Bekijk vooraf de animatie. U krijgt daardoor al een goed beeld van hoe de installatie werkt.

Wat heeft u nodig voor Rabo SmartPin?

Om Rabo SmartPin te installeren heeft u het volgende nodig:

  • gebruikersnaam
  • activatiecode
  • de kaartlezer 
  • uw smartphone of tablet met minimaal iOS 9.0 of Android 5.0.

Installeren van uw Rabo SmartPin

U kunt uw Rabo SmartPin in 3 stappen installeren en activeren.

  • Stap 1: download de Rabo SmartPin app
  • Stap 2: activeer de app
  • Stap 3: koppel de kaartlezer

Deze 3 stappen staan hieronder verder beschreven.

Kaartlezers

Stap 1: Download de Rabo SmartPin App

U begint met het downloaden van de Rabo SmartPin App op uw smartphone of tablet. 

1. Ga naar de App Store of de Google Play Store.
2. Zoek de app ‘Rabo SmartPin’.
3. Installeer de app.

Download in Apple App Store

Download in Google Play Store

Downloaden

Ga door naar Stap 2: Activeer de app.

Stap 2: Activeer de app

U heeft een brief ontvangen met uw gebruikersnaam en een e-mail met de activatiecode. Deze heeft u nodig om eenmalig Rabo SmartPin te activeren. De eerste keer dat u de Rabo SmartPin app opstart, wordt u gevraagd te activeren. Dit kunt u eenvoudig doen door onderstaande stappen te volgen:

1. Druk op de oranje knop 'activeren'.
2. Voer uw gebruikersnaam en activatiecode in en druk op de oranje 'activeren' knop. 
3. Bedenk een vijf-cijferige toegangscode.  
4. Bevestig de toegangscode.

5. Toets nogmaals de vijf-cijferige code in.  
6. U krijgt nu een melding in beeld, vul uw adresgegevens in. 
7. Klik op 'Naam, adres op bon' in het menu 'instellingen'. 
8. Voer voor het betalingsbewijs uw bedrijfsnaam en bedrijfsadres in, eventueel met uw telefoon en website.

9. klik op 'gereed' rechts bovenin uw scherm.


Als dit gelukt is gaat u door naar stap 3: Kaartlezer koppelen.

Stappenplan activeren Rabo SmartPin

Geen brief ontvangen? Neem contact op met het Support Rabo SmartPin. De contactgegevens treft u op deze pagina onder de kop: 'Support Rabo SmartPin'.

Stap 3: Kaartlezer koppelen

Kaartlezer koppelen

Voor het gebruik van Rabo SmartPin moet u uw smartphone of tablet koppelen aan de kaartlezer. De verbinding tussen uw smartphone of tablet en de kaartlezer is draadloos via bluetooth.

  • Zet voor het koppelen eerst de kaartlezer aan.
  • De kaartlezer is aan als er een blauw of groen lampje begint te branden. 
  • Ga naar menu via de aan/uit knop. Kies in het menu via downbutton de optie ‘koppelen’ (BT koppeling).
  • Er verschijnt een code in het scherm van de kaartlezer.

Koppelen met iPhone of iPad

Volg de volgende stappen om uw iPhone of iPad te koppelen aan de kaartlezer.

1. Schakel Bluetooth in op uw apparaat.

2. Ga naar 'instellingen'.

3. Kies voor 'Bluetooth'.

4. Zoek de kaartlezer op in de lijst. Deze is te herkennen aan 'MP200_xxxx' of '<betaalautomaatnummer>'. Klik hierop.

5. Ga naar menu via de aan/uit knop. Kies de optie BT koppeling.

6. Er verschijnt een code op de kaartlezer.

7. Voer de code in op uw telefoon of tablet zoals die verschijnt op het scherm van de kaartlezer.

8. Druk op 'koppel' op de iPhone/iPad. Uw kaartlezer heeft nu contact met uw iPhone/iPad.

9. De kaartlezer ziet de mobiele devices en u kunt nu uw gewenste smartphone of tablet kiezen. 

10. De kaartlezer geeft een code die u bij het koppelen op uw smartphone of tablet in kunt geven.

11. Druk hierna op enter (groene knop) en nog eens op enter. Uw kaartlezer is gekoppeld aan uw smartphone of tablet. 

Koppelen met Android

Volg de volgende stappen om uw Android toestel te koppelen aan de kaartlezer. 

1. Schakel bluetooth in en schakel hierbij ook de zichtbaarheid in. 

2. Zoek het apparaat in de lijst. Deze is te herkennen aan MP200_xxxx’ of '<betaalautomaatnummer>'. Klik hierop.

3. Voer het wachtwoord in. 

4. Druk op ‘verbinden’. 

5. Uw kaartlezer heeft nu contact met uw Android toestel.

6. De kaartlezer ziet de mobile devices en u kunt nu uw gewenste smartphone of tablet kiezen. 

7. De kaartlezer zal een code geven die u bij het koppelen op uw smartphone of tablet in kunt geven. 

8. Druk hierna op enter (groene knop) en nog eens op enter en uw kaartlezer is nu gekoppeld aan uw smartphone of tablet.

Extra instellingen Rabo SmartPin

Aan het werk met Rabo SmartPin: Inloggen met Touch ID

Na de eerste keer inloggen kunt u bij instellingen het inloggen met vingerafdruk inschakelen. Dit is alleen mogelijk als u deze functionaliteit al op uw telefoon heeft geactiveerd en gebruikt. U kunt dan de volgende keer inloggen met uw vingerafdruk. Het blijft ook mogelijk om in te loggen met uw toegangscode.

Meerdere verkooppunten toevoegen

Wilt u een nieuw verkooppunt toevoegen? Dat kan in het dashboard Rabo OmniKassa 2.0 onder Beheer – Winkels en verkooppunten. Heeft u nog geen Rabo OmniKassa 2.0? Neem dan contact op met uw bank. Het koppelen van een nieuwe kaartlezer aan dit verkooppunt gaat automatisch. Ieder verkooppunt krijgt automatisch een uniek verkooppunt ID. U kunt er ook voor kiezen om een eigen naam aan het verkooppunt toe te kennen.

  • Ga in het menu naar ‘instellingen’.
  • Kies ‘verkooppunten’.
  • Maak een verkooppunt ID aan.
Meerdere verkooppunten

Aan het werk met Rabo SmartPin: Meerdere gebruikers toevoegen

In de Rabo SmartPin app kunt u als contracteigenaar meerdere gebruikers aanmaken en aan iedere gebruiker een rol toekennen, dit zelfde geldt voor de rol van beheerder. Als contracteigenaar kunt u het gehele contract beheren. Deze optie maakt het mogelijk dat verschillende gebruikers kunnen inloggen met hun eigen inloggegevens (bv een e-mailadres) binnen hetzelfde contract.

  • Ga in het menu naar ‘instellingen’.
  • Kies 'gebruikers'.
  • Selecteer rechtsboven het '+'teken om gebruikers te voegen.
  • Vul het veld in en selecteer welke functie de gebruiker krijgt.
  • Voeg een nieuwe gebruiker toe door rechtsboven op ‘opslaan’ te klikken.
Meerdere gebruikers toevoegen

Aan het werk met Rabo SmartPin: Een betaling uitvoeren

Aan het werk stap 1
  • Ga naar het scherm 'betaling'.
  • Voer hier het bedrag in.
  • Druk op '+' om een nieuwe item toe te voegen.
  • Druk op '=' om het totaalbedrag in beeld te brengen
Aan het werk stap 2
  • U kunt een omschrijving plaatsen bij het bedrag door op het veld achter het bedrag te tikken.
  • Druk op de oranje 'OK' knop om de betaling in gang te zetten.
  • U kunt bij het totaalbedrag een kortingspercentage invoeren. Deze korting ziet u dan tijdens de betaling en op de kassabon.
Aan het werk stap 3

  • U kunt een referentie invullen.
  • Kies voor ‘pin’ of ‘contant’.
  • Overhandig de klant de kaartlezer.
  • De pinbetaling kan uitgevoerd worden. 

Let op: de Rabo SmartPin app moet actief blijven tijdens de transactie. Drukt u deze dus niet weg naar de achtergrond. Denk ook aan uw schermbeveiliging en stel deze niet korter in dan 2 minuten.

Aan het werk stap 4

De klant kan nu de betaalpas in de kaartlezer steken en de pincode invoeren.
Vervolgens ziet u de volgende teksten verschijnen: 

  • Transactie wordt verwerkt 
  • Aankoop geslaagd
    Klant dient kaart uit te nemen 
  • Betaling OK

Aan het werk stap 8

Let op: De kaartlezer niet direct na de transactie uitzetten. Wacht hiermee minimaal 1 minuut om de laatste transactie volledig te voltooien.

Aan het werk met Rabo SmartPin: Producten instellen

U kunt via instellingen zelf een lijst van favorieten aanmaken van producten of prijzen die u veel gebruikt.

  • Met de '+' toets voegt u een nieuwe product toe die u een omschrijving mee kunt geven en een BTW percentage.
  • Door op een product te klikken voegt u deze toe aan de aankoop.
  • Door tijdens de aankoop op de ster-toets te klikken kunt u nieuwe producten toevoegen.
  • De volgorde van uw producten kunt u zelf veranderen.

Favorieten instellen

U kunt centrale favorieten aanmaken die zichtbaar zijn voor alle verkooppunten.

  • Kies in het menu 'instellingen'.
  • Selecteer 'favorieten'.
  • Ga naar 'Centrale favorieten'.
  • Voeg via '+'knop een een centrale favoriet toe.
Favorieten toevoegen

Indien een verkooppunt daartoe rechten heeft, kunt u ervoor kiezen om bepaalde centrale favorieten voor dat verkooppunt uit te zetten. Ook kunt u lokale favorieten aanmaken die alleen zichtbaar zijn voor dat verkooppunt.

  • Klik in het menu op ‘instellingen’.
  • Selecteer ‘verkooppunten’.
  • Voeg hier een nieuw verkooppunt toe.
  • Via ‘instellingen’ en vervolgens ‘favorieten’ stelt u uw lokale favorieten in.
Lokale favorieten instellen

Aan het werk met Rabo SmartPin: Kassabon verzenden

Als de betaling is uitgevoerd ziet u dit scherm. Als u de klant een kassabon wilt verzenden (Whatsapp, printer) kiest u voor de optie: Verzenden kassabon. U kunt ook instellen dat elke kassabon automatisch naar een van tevoren ingesteld e-mailadres wordt verzonden.

Kassabon e-mailen

Voer het e-mailadres van de klant in of gebruik uw adresboek. U kunt de bon naar meerdere e-mailadressen tegelijk versturen. 

Kassabon e-mailen

Druk rechtsboven op verzenden om uw kassabon naar de klant te versturen.

Kassabon e-mailen

Aan het werk met Rabo SmartPin: Inzien historiegegevens en exporteren

Inzien historie gegevens en exporteren

Klik in het menu op 'dagtotalen'.

Inzien historie gegevens en exporteren

Hier kunt u betalingen zien uit het verleden.

Inzien historie gegevens en exporteren

Met dit icoon kunt u de bestanden in het gewenste formaat exporteren. U voert het e-mailadres in waarnaar u de gegevens wilt versturen of maakt hiervoor gebruik van uw adresboek.

Inzien historie gegevens en exporteren

Indien de exportdetails kloppen, drukt u op verstuur

Aandachtspunten gebruik Rabo SmartPin

Gebruik van uw kaartlezer

De Rabo SmartPin kaartlezer is vanwege beveiligingseisen zeer gevoelig voor schokken of trillingen. Houd hier rekening mee tijdens het vervoer van de kaartlezer door deze bij voorkeur bij u te dragen en niet op een platte ondergrond te leggen. Indien de kaartlezer aan teveel trillingen wordt blootgesteld verschijnt het bericht 'locked' in het beeldscherm. Uw kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem in dat geval contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Voor dit informatienummer betaalt u het gebruikelijke tarief.

Batterijduur

Bij de Rabo SmartPin kaartlezer ontvangt u een USB oplaadkabel zonder stekker. U kunt de USB kabel gebruiken met een eigen stekker, in uw laptop of andere oplaadpunten met een USB ingang. De kaartlezer wordt opgeladen verzonden. Het komt soms voor dat de batterij na ontvangst niet meer geheel opgeladen is. Wij adviseren u daarom de Rabo SmartPin kaartlezer na ontvangst eerst helemaal op te laden. Laad de kaartlezer elke nacht helemaal op.

Support Rabo SmartPin

Via de Rabo SmartPin App kunt u de antwoorden op de meest gestelde vragen terugzien. Komt u er toch niet uit? Het Support Team Rabo OmniKassa staat klaar om uw vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt uw vraag ook via onderstaand formulier stellen.

Stel uw vraag

Veelgestelde vragen

Bekijk de antwoorden op de veelgestelde vragen over Rabo SmartPin

Hoe moet ik de kaartlezer activeren?

U kunt uw account activeren met de activatiecode die u per e-mail heeft ontvangen. Heeft u geen activatiecode ontvangen? Vraag dan een nieuwe aan op het inlogscherm in de app. Bent u contracteigenaar of activeert u de kaartlezer voor de eerste keer? Gebruik dan de gegevens uit de welkomstbrief die u bij de kaartlezer heeft gekregen.

Ik weet mijn gebruikersnaam niet

U vindt uw gebruikersnaam in de brief die u heeft ontvangen bij uw kaartlezer. Indien u deze brief niet meer heeft, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Ik ben mijn toegangscode vergeten

Indien u uw toegangscode bent vergeten, kunt u in het inlogscherm op 'Toegangscode vergeten' klikken. U ontvangt dan een activatiecode op uw e-mailadres. Deze code moet bij het eerstvolgende gebruik van de app meteen worden vernieuwd door twee keer een zelfgekozen toegangscode in te vullen.

Mijn bluetooth koppeling werkt niet

Om Rabo SmartPin te gebruiken moet u uw smartphone of tablet eerst via bluetooth koppelen met de kaartlezer. Zet hiervoor eerst Bluetooth aan bij de instellingen van uw smartphone. U kiest vervolgens in het menu van de kaartlezer voor de optie 'BT koppeling'. Vervolgens verschijnt er een code op de kaartlezer. Vul de code in op de telefoon/tablet om te koppelen. Wanneer het niet lukt om deze koppeling te maken, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Overige vragen over Rabo SmartPin

Voor overige vragen kunt u onze pagina met alle veelgestelde vragen raadplegen. U kunt ook contact opnemen met de Rabo Smartpin Helpdesk via 030 – 712 21 17 (kies optie 3, vragen over Rabo SmartPin) Maakt u al gebruik van Rabo Omnikassa dan bereikt u ons via 030-213 13 11.

Bekijk alle veelgestelde vragen over Rabo SmartPin