'160 duizend minder brieven dankzij Rabo Identity Services'

Verzekeraar Aegon zocht een digitale, veilige methode om het boardingproces naar de online klantomgeving eenvoudiger te maken. De overstap naar Rabo Identity Services scheelt klanten veel tijd en Aegon veel kosten.

eBusiness logo

Aegon is één van de grootse hypotheek-, pensioen- en verzekeringsmaatschappijen in Nederland. Om klanten authenticatie voor de toegang tot het platform MijnAegon te geven, verstuurde Aegon codes per brief. Het uitgangspunt was dat de toegang tot een brievenbus op een adres voldoende bewijs is dat een klant is wie hij zegt dat hij is. Het grote nadeel van deze werkwijze was dat een klant 3 tot 7 dagen moest wachten op een brief voordat iemand zich kon aanmelden. Aegon verstuurde bovendien jaarlijks zo’n 200.000 brieven voor dit boardingproces.

Zeker van identiteit

Aegon zocht daarom een digitale, veilige methode om het boardingproces naar MijnAegon voor de klant eenvoudiger te maken. Daarnaast wil Aegon een digitale dienstverlener worden. Het onderdeel Identity & Access speelt hierin een belangrijke rol. Een hypotheek-, pensioen-, en verzekeringsmaatschappij moét zeker zijn van de identiteit van hun klant. En zeker in een digitale omgeving vol persoonlijke gegevens is het van belang om te weten wie inlogt.

Aanmeldingsproces verkort

Aegon wilde daarom samenwerken met een betrouwbare partner die ervaring had met identificatietool iDIN, een makkelijk te schalen platform bood en dit tegen een redelijke prijs. Rabo Identity Services was deze partner. Aegon was hiermee een van de eerste afnemers van iDIN.

De onboarding via iDIN bespaarde 160.000 klanten van Aegon in 2018 geen uren, maar dagen. Het aanmeldingsproces werd namelijk verkort van 3 tot 7 dagen, tot 30 seconden. Daarnaast hoeft Aegon zo’n 160.000 brieven minder te versturen naar klanten. Zo behaalde Aegon in 2018 een kostenreductie van zo’n €100.000,-. De verwachting is dat dit getal alleen nog maar zal groeien.

De via iDIN gevalideerde online identiteit is veel betrouwbaarder. Bovendien groeiden de mogelijkheden om online te communiceren met klanten.

papieren vliegtuigje vliegt

Veel betrouwbaarder

Voor de implementatie van iDin werd iemands identiteit vastgesteld aan de hand van een brief en naam, adres en woonplaats. Maar de via iDIN gevalideerde online identiteit is veel betrouwbaarder. Bovendien groeiden de mogelijkheden om online te communiceren met klanten.

Zelf regelen & Contact