Ondertekenportaal

Voor een handtekening met meer waarde.

Gemak voor jezelf én voor jouw klantenSnel én veilig elk document ondertekendRechtsgeldig via een eigen ondertekenportaal
Twee kantoormedewerkers staan en wijzen op tablet

Voor een handtekening met meer waarde

Een handtekening staat voor zekerheid. Nu steeds meer afspraken online gemaakt worden, wil je het liefst ook online zekerheid. En dat kan met het Ondertekenportaal. Met het gemak van een digitale handtekening in een veilige online omgeving.

De voordelen van digitaal ondertekenen

Illustratie van identificatiecontrole in oranje en blauw

Keuze uit drie handtekeningen

Via het Ondertekenportaal kan je op drie manieren een rechtsgeldige handtekening laten plaatsen. Welk middel je kiest is afhankelijk van de juridische waarde van het document en het gewenste betrouwbaarheidsniveau van de handtekening.

  1. InkSign
    Een handtekening op het scherm van je mobiele telefoon, tablet of computer
  2. iDIN
    Een handtekening door in te loggen via de eigen bankomgeving
  3. SMS One Time Password
    Een handtekening door een eenmalige verificatiecode via de mobiele telefoon
Video thumbnail

Nog even in het kort...

Het Ondertekenportaal is een webomgeving die speciaal voor jouw onderneming is ingericht. Jij en jouw collega’s kunnen in dit portaal documenten digitaal laten ondertekenen.

1

Uploaden

Selecteer de documenten die je wilt laten ondertekenen en voer de gegevens in van de ondertekenaar(s).

2

Versturen

Verstuur het ondertekenverzoek met de link naar de documenten. Desgewenst kan je de ondertekenaar eerst authentiseren.

3

Ondertekenen

De ondertekenaar kan de documenten digitaal ondertekenen via computer of mobiel. Wij informeren je zodra de documenten getekend zijn.

4

Certificeren

Zodra een document is ondertekend ontvang je een bewijs van ondertekening.

5

Downloaden

Download het getekende document naar je eigen administratie.

Veelgestelde vragen

Vanaf hoeveel documenten is het interessant voor mij?

Ondertekenportaal is een interessante oplossing als je ongeveer 50 online ondertekenverzoeken per maand (600 per jaar) verstuurt. In een ondertekenverzoek kunnen 1 of meer documenten worden toegevoegd.

NB: Ook met grotere aantallen kan Ondertekenportaal interessant zijn. Of wellichtis de API Digitaal Ondertekenen met integratie in jouw eigen systemen een meer efficiënte en passende oplossing.

Wat is een digitale handtekening?

Een digitale handtekening is een elektronische variant van een handgeschreven handtekening. Een elektronische handtekening bestaat uit elektronische gegevens die zijn gekoppeld aan een digitaal document.

NB: Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveau’s van digitale handtekeningen. Zo is er een verschil tussen een gewone elektronische handtekening en een gekwalificeerde elektronische handtekening.

Is een digitale handtekening rechtsgeldig?

De Europese wetgeving (eIDAS) onderscheidt 3 betrouwbaarheidsniveau‘s van een digitale handtekening: eenvoudig, geavanceerd en kwalitatief. Alle 3 zijn rechtsgeldig.

NB: Het belangrijkste verschil is in hoeverre de ondertekenaar is geïdentificeerd en het document en de handtekening zijn beveiligd tegen wijzigingen.

InkSign, het tekenen van een handtekening op het beeldscherm, biedt wellicht gemak voor de ondertekenaar maar diegene wordt niet geïdentificeerd. Om meer zekerheid te krijgen dat de ondertekenaar is wie diegene zegt te zijn, kan je een handtekening met meer waarde laten plaatsen, een geavanceerde handtekening iDIN Ondertekenen.

Meer weten of direct aan de slag met digitaal ondertekenen?