Onsight

"Grote klantgerichtheid door zelfsturende teams"

Met zelfsturende teams valt flexibel in te springen op de behoeftes van klanten. Zo ervaart Onsight uit Arnhem, dat de ICT-beveiliging verzorgt voor middelgrote tot zeer grote bedrijven.

Jeffrey de Graaf, commercieel directeur bij Onsight: "Jaren geleden, toen ons bedrijf verder groeide en meer afdelingen kreeg, zagen we dat service en sales elkaar steeds minder goed konden vinden. In het vak van digitale bewaking, alarmering en opvolging is snelheid essentieel. Niet alleen voor onze klanten, ook voor onszelf. Want met die snelheid willen we ons onderscheiden van de concurrentie. Daarom zijn we onze organisatie stap voor stap anders gaan inrichten. We hebben een flexruimte gemaakt waarin iedereen bij elkaar zit. Dat was stap één. De volgende stap was om te werken in grotendeels zelfsturende klantenteams. En dat bleek een succes."

Sterke combinatie

"Dankzij die klantenteams hebben we met onze 70 medewerkers een behoorlijk platte organisatie. Elk team heeft een accountmanager en een servicemanager. De eerste heeft een commerciële insteek, de laatste is verantwoordelijk voor wat we aan de klant leveren. Door die combinatie is veel synergie ontstaan. Elk klantteam werkt in een digitale 'customer space' waarin alle ontwikkelingen op die account gedeeld worden. Teamleden overleggen meestal via de chat, dat werkt snel en efficiënt.'

Klantgericht

"Onze klantteams kunnen flexibel en onmiddellijk reageren als zich een beveiligingsrisico voordoet bij de opdrachtgever. Dat is voor ons cruciaal: alles draait om het belang van de klant. Die moet steeds het gevoel hebben dat hij zaken doet met de beste partij. Dat we zijn belang heel serieus nemen en ons voortdurend voor hem inspannen. De onophoudelijke kennisdeling binnen de teams garandeert die klantgerichtheid. Daardoor weet de voorkant wat er aan de achterkant gebeurt. Dus als een consultant van ons de kans ziet om de klant beter te helpen, wordt die meteen verzilverd."

Aanvullende specialismen

"Volledig zelfstandig zijn onze teams niet. We hebben overkoepelende resources in huis die soms meedraaien in de teams. Denk aan businessconsultants, productmanagers en experts op bepaalde gebieden. Daarnaast doen we een beroep op allerlei partners in ons ‘biosysteem’. ICT-beveiliging is een heel kennisintensief vakgebied. Je moet als bedrijf dus wel kiezen voor een specialisme en vervolgens aanvullende expertise inzetten vanuit je netwerk. Dat moeten wel partijen zijn met dezelfde kernwaarden als wij. Als het om zoiets gevoeligs als internetbeveiliging gaat, moet je je partners zorgvuldig kiezen."

Contact

Rabobank