Noten- en peulvruchtenrevolutie?

Hans van Haaren

Hans van Haaren

Eet u gezond? En volgens de Schijf van Vijf, dus met een vakjesbord met daarin vooral onbewerkte producten? En als u producent, handelaar of retailer van voedingsmiddelen bent, zijn uw producten dan opgenomen in de Schijf? De Schijf van Vijf werd in 1953 geïntroduceerd en kent op dit moment een ware revival. Op 22 maart lanceerde het Voedingscentrum een nieuwe versie van dit wetenschappelijk onderbouwde voorlichtingsmodel.

Op de website van het Voedingscentrum vertelt Astrid Postma-Smeets (expert Voeding & Gezondheid) bijvoorbeeld op een trendy manier waaraan uw maaltijd moet voldoen. Neem eens een kijkje op deze handige en informatieve site!

Naar de columns op Voedingscentrum.nl

Verleiding versus gezond

Zit u toevallig in de noten- of peulvruchtenbusiness? Dan is uw orderintake de afgelopen weken waarschijnlijk verdubbeld en kunt u Astrid omarmen. Ze adviseert namelijk dagelijks een handje noten en wekelijks een portie peulvruchten. Bewerkt vlees, groente met toegevoegd zout, gezoete zuivel en harde vetten zijn uit de Schijf verdwenen. En gemaksvoedsel (dat valt onder de zogeheten ‘ultra-processed foods’) is volgens haar helemáál not done. Een aardige uitdaging dus voor fabrikant en consument om de trend van gemaksproducten (‘convenience goods’) te combineren met de Schijf …

Voeding en gezondheid gaan hand in hand

Het Voedingscentrum heeft een goed gevoel voor timing. De consument beseft steeds meer dat voeding en gezondheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Gebalanceerde voeding is het beste middel voor een aangenaam leven. Maar de deskundigen van het Voedingscentrum gaan nog een stap verder. Als u strikt eet en drinkt conform de Schijf van Vijf, is uw voedselafdruk 1.6 hectare per jaar. Een halve hectare minder dan het gemiddelde van 2.1 hectare in Nederland. Kortom, het Voedingscentrum wil ook een bijdrage leveren aan het oplossen van het mondiale voedselvraagstuk.

Blijf flexibel

Maar is de Schijf van Vijf nu een kans of bedreiging voor u als ondernemer? Nemen we massaal de adviezen van het Voedingscentrum over? Eén biertje en daarna gewoon kraanwater de rest van het weekend? De zorgverzekeraar die een korting verleent als u strikt leeft conform de richtlijn? De producent van peulvruchten knikt instemmend já. Maar de verleiding van het tweede lekkere biertje is en blijft groot.

Voor u als ondernemer in de voedselketen blijft mijn advies: luister goed naar uw klant, waar ook ter wereld, en zorg voor flexibiliteit in uw bedrijf. Ook voor de notenboer kan het aangename advies een onverwachte keerzijde hebben. Wees hierop alert en zorg dat u snel kunt veranderen. Met die wetenschap voelt het advies van Astrid nog aangenamer.

Ik wens u veel succes met uw business!



Blog, 14 april 2016

Reageer via Rabobank Foodzone netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Food

Contact

Rabobank