Van vullen naar voeden

Martijn Rol

Martijn Rol

Recentelijk mocht ik aanwezig zijn bij de Nationale Voedseltop. Een event georganiseerd door vier ministeries waar de gehele top van de voedselindustrie aanwezig was. Het doel was te komen tot een nationale voedselagenda. Hoewel het event een hoog politieke showgehalte had, was de afdronk voor mij positief.

Drie punten

Uit de top bleek nadrukkelijk dat foodbedrijven meer en meer bewust worden van het feit dat het anders moet in de keten. Drie punten kwamen daarbij nadrukkelijk naar voren: meer transparantie in de keten, minder voedselverspilling en gezondere voeding. Dit alles ingegeven door een groeiende behoefte bij de consument aan een eerlijker en gezonder product. De voedselindustrie was tot voor kort vooral gericht op volume. Massaproductie in grote volumes waarbij houdbaarheid vaak belangrijker is dan smaak, prijs belangrijker dan de voedingswaarde en het merk belangrijker dan het feitelijke product. Dit leidt alles tot voedsel dat vooral vult, maar lang niet altijd meer voedt. Extra toegevoegde suikers en zouten geven ondertussen een heerlijke, verslavende smaak. Of zoals cabaretier Lebbis het tijdens de top al zei: "We zijn zwak, we zijn verslaafd, help ons!"

Strategische draai

Verandering biedt kansen. Dat bleek wel tijdens mijn bezoeken aan diverse voedselproducenten na de top. Het is gaaf om te zien dat relatief kleinere spelers de afgelopen jaren elk jaar een omzetgroei van 20-30% laten zien. Deze bedrijven, met misschien zo'n 25 miljoen euro omzet, zijn in de afgelopen vijf jaar gestart of hebben in die periode een strategische draai gemaakt. Ze focussen nu op dagverse of biologisch voeding. Groeicijfers van dergelijke omvang in een voedselmarkt die maar beperkte groei van de vraag laat zien, is knap. Dat deze bedrijven zo sterk groeien komt met name doordat zij zich richten op specifieke niches in kleine volumes waarbij smaak, vers en duurzaam leidend zijn. Kansen dus voor innovatieve spelers met ondernemerschap die nadrukkelijk inspelen op wat de consument steeds vaker wil: een transparant geproduceerd product met inzicht in herkomst van grondstoffen en de productiewijze. Vol van voedingswaarde en met weinig toevoegingen. Maar bovenal, en wellicht het belangrijkst, vooral een lekkerder product!

Mooie aftrap

Ook de grote foodbedrijven zien deze trend. De productie-runs zijn wellicht nog klein en een constante aanvoer van de juiste kwaliteit grondstoffen is soms nog lastig, maar ‘big food’ beweegt zich langzaam maar zeer zeker richting gezonde voeding. De voedseltop was daarbij een mooie aftrap op weg naar een gezondere, transparantere voedselketen.

Reageer op LinkedIn

Contact

Rabobank