Kansen klaar om uit te pakken

Martijn Rol

Martijn Rol

Als ondernemer in de food- of verpakkingsindustrie kan je met betrekking tot het onderwerp 'verpakkingen’ niet rekenen op de sympathie van de consument. Ik ken de ergernis zelf ook, bijvoorbeeld als ik een voorverpakte salade van de supermarkt wil eten. Alle bestanddelen verpakt in een apart cellofaantje, je moet jezelf eerst door een woud van plastic worstelen voordat je überhaupt kunt eten, en na afloop resteert een halve vuilniszak aan troep.

Plastic

Los van ongemak is vooral vuilnis de belangrijkste reden dat verpakkingen een slechte naam hebben. Berucht is de 'plastic soep'– een deel van de Grote Oceaan met een oppervlakte vele malen groter dan Nederland en volledig gevuld met plastic. De impact op milieu is immens en dat geldt ook voor de uitdaging om de oceaan weer schoon te krijgen.

Groeiende vraag

Ondanks deze kritische punten met betrekking tot (plastic) verpakkingen, zal de vraag naar verpakkingen de komende jaren explosief toenemen. De groeiende wereldbevolking moet gevoed worden en daarvoor zijn verpakkingen van essentieel belang. Om voedsel te bewaren, te vervoeren en te verkopen. Plastic is het populairste materiaal om te gebruiken, doordat het ontzettend weinig weegt tijdens transport. Indirect is plastic daarmee goed voor het milieu, het zorgt voor een aanzienlijk minder van CO₂-uitstoot dan het veel zwaardere glas of karton. Gezien de verwachte groei van de vraag naar verpakkingen, is het zaak voor foodondernemers om de kritiek om te zetten naar kansen.

Kansen voor ondernemers: communiceer

Ondernemers moeten verpakkingen beter benutten om de communicatie met de finale consument aan te gaan. Verpakkingen zijn het ideale middel voor merkbeleving rond een product, om de consument te informeren over samenstelling, inhoud en kwaliteiten van het product en om te voorkomen dat klanten goed eten weg gooien. Neem als voorbeeld de huidige discussie rondom de 'ten minste houdbaar tot'- en 'te gebruiken tot'-data op levensmiddelen. Veel consumenten vinden die maar verwarrend. Nieuwe innovaties in verpakkingen laten labels nu van kleur veranderen wanneer een product richting de uiterste houdbaarheid gaat. Door de veranderende kleur van het etiket weet de consument of hij dit product nog kan bewaren of juist snel moet opeten. Door met innovatieve ideeën verpakkingen te vernieuwen, kan de industrie nog meer voedselverspilling tegengaan.

Kansen voor ondernemers: recycle

Daarnaast liggen er kansen in het simpelweg meer recyclen. Het consumeren van voeding leidt onherroepelijk tot afval, waarbij de verpakking het leeuwendeel van dit afval omvat. Afval is echter geld waard en kan worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe producten. Dit is onderdeel van de circulaire economie. Hoewel er over circulaire economie veel vooroordelen bestaan, is de noodzaak om reststromen optimaal te benutten van levensbelang geworden. De hoeveelheid grondstoffen die de aarde ons kan leveren is nu eenmaal eindig en een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren is er voor te zorgen dat grondstoffen zo vaak mogelijk hergebruikt worden. Door hergebruik neemt niet alleen de hoeveelheid rondslingerend afval af, maar zijn er ook minder nieuwe grondstoffen nodig.

Netjes opruimen

Communicatie in combinatie met recyclen, zal op den duur de enorme impact van (plastic) verpakkingen op het milieu moeten verkleinen en daarnaast het begrip bij de consument moeten vergroten. Want uiteindelijk is de hoofdoorzaak van de plastic soep dat mensen in de hele wereld onbedachtzaam hun afval op straat laten slingeren. Foodondernemers moeten consumenten meer bewustmaken van de noodzaak van verpakkingen en van het netjes opruimen van gebruikte verpakkingen.

Contact

Rabobank