Kijkje in de toekomst: eten op maat

Van gewoon gezond naar gepersonaliseerd

Gezond eten is een thema dat de komende jaren een nog grotere rol gaat spelen in de hele foodsector. De Nederlandse consument kiest zijn voedsel steeds bewuster. Mensen letten op de herkomst van ingrediënten, doen hun best wijs te worden uit de etiketinformatie en denken vaak genoeg te weten om een verantwoorde keuze te maken. De bewustheid is groot, maar dit is slechts het begin.

Drie aspecten

Dankzij alle technologische ontwikkelingen van de laatste jaren werken we toe naar steeds meer gepersonaliseerd eten: eten op maat dat is afgestemd op een specifieke doelgroep of zelfs één individu. Op basis van leeftijd, sekse, allergieën, levensstijl, voorkeuren en anderen aspecten zoals vatbaarheid voor ziektes, wordt een persoonlijk menu vastgesteld, soms verrijkt met additieven zoals microbiotica en extra vitaminen. Deze ontwikkeling heeft grote invloed op de hele keten in de foodsector. We schetsen drie aspecten waar u als foodproducent, cateraar of retailer op moet anticiperen om bij te blijven.

Het aanbod

Wat moet u veranderen in uw aanbod om te voldoen aan de vraag naar gepersonaliseerd eten? U richt zich met uw producten misschien op tien doelgroepen, waarvan ook nog eens minimaal de helft kinderen. Bij (semi)gepersonaliseerde voeding komen daar ineens tientallen doelgroepen bij. In theorie is er voor iedere klant een op maat gemaakt product dat precies aansluit bij zijn of haar wensen.

Het distributiemodel

In de huidige situatie kan een foodproducent zijn producten slijten via de supermarkt en weet de retailer dat de klant naar zijn winkel komt voor de boodschappen. Maar ook dat gaat veranderen. Dankzij internet zal de online food retail sterk gaan groeien en kansen bieden voor branchevreemde spelers. Denk dan aan partijen die belang hebben bij gezonde voeding voor een bepaalde doelgroep, zoals apothekers, zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen. Ook zij kunnen producten ontwikkelen en de klant bereiken.

Het merk

Al deze ontwikkelingen zijn van invloed op uw merk. Nu wordt vaak gesegmenteerd op producttype (zoals sauzen, ontbijtgranen of zuivel), maar in de toekomst moet u wellicht meer kijken naar wat uw nichedoelgroepen zouden kunnen zijn: jongens van tussen de 12 en 14 jaar oud, mensen met een hoge bloeddruk, vrouwen die zwanger zijn of willen worden, noem maar op. Uw merk en de bijbehorende marketing moeten mee veranderen om die doelgroepen te bereiken en relevant te blijven.

Bekijk alle achtergronden

De Rabobank liet onderzoeksbureau GfK onderzoeken hoe Nederlanders denken over voedsel en gezondheid. Bekijk de uitkomsten van het onderzoek en meer feiten en achtergronden bij gepersonaliseerd eten in de Thema-update.

Lees de Thema-update Gezonde voeding: hard op weg naar eten op maat

Contact

Rabobank