Grote verschuivingen in consumptie
Voor de langere termijn is het de verwachting dat de vraag naar voeding in Nederland licht toeneemt, gelijk aan de bevolkingsgroei. Conjuncturele ontwikkelingen hebben maar beperkt impact op de vraag.
Wel zien we grote verschuivingen in hoe en waar we ons eten consumeren door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, zoals:
- Demografische ontwikkelingen zoals vergrijzing;
- Opkomst van online boodschappen en thuisbezorgen;
- Meer buitenshuisconsumptie in restaurants en andere horeca.
Dit biedt kansen voor de groothandel, maar de concurrentie neemt ook toe. In de keten zijn de inkoopcombinaties van supermarkten (food retail) dominant door hun inkoopkracht. Food retail beweegt zich meer op het terrein van foodservice en horeca (blurring), waarbij supermarkten direct gaan leveren in de zakelijke markt en zich daarbij onderscheiden van groothandels door scherpe pricing. Hierdoor ontstaat een felle strijd om de gunsten van de uiteindelijke klant.
Online verkoop voeding
Online verkoop van voeding is een groeimarkt, maar de uitdaging is om het onderliggende distributiemodel (veel kleine afgiftes) rendabel te krijgen. Samenwerking met, dan wel integratie van logistieke partners is hiertoe veelal een must. Door digitalisering van de keten wordt de markt veel transparanter en moet de groothandel aantonen voldoende toegevoegde waarde te bieden om bestaansrecht te houden.