Blog food

Hans van Haaren

Droomhuwelijk

Hans van Haaren

Heeft u al een uitnodiging ontvangen? En bent u ook op het feest? Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize gaat plaatsvinden. De Belgen blijken een goede partij, maar wordt het ook een goed huwelijk? De heersende opinie is dat het een feest wordt voor de consument! Maar wat betekent dit? Nog lagere prijzen? Of krijgt de Nederlandse markt er een echte ‘premium’ bij?

Rupsje Nooitgenoeg

Als feestganger mag de Nederlandse consument een voorbeeld nemen aan de bourgondische Belg. De Nederlander betaalt immers al jaren maar een prikkie voor een kwalitatief hoogwaardig voedingsmiddelenpakket. In een eerdere blog maakte ik het vergelijk met ‘Rupsje Nooitgenoeg’. De Belg betaalt voor zijn voedingspakket een hoger bedrag. Onze zuiderburen besteden een groter deel van het inkomen aan voeding, want de prijzen liggen daar hoger. Maar resulteert die hogere prijs ook in een betere marge voor de leveranciers van de Belgische retailer? Of is de Nederlandse voedingsketen efficiënter?

Wederzijdse afhankelijkheid

Afgelopen week sprak ik zo’n leverancier van Ahold. Zijn oordeel: een mooie kans die fusie en het perspectief van extra volume lonkt. Maar er was ook vrees voor de onderhandelingen. Het uiterste wordt gevraagd, er is eigenlijk geen rek in marge en prijs en het bedrijfsproces voldoet aan operational excellence. Het ideaal is om het concentratierisico van de leverancier om te zetten in een wederzijdse afhankelijkheid. Een vorm waarbij een goede samenwerking resulteert in continuïteit voor beide partijen. 

Wie betaalt de rekening?

Een feit blijft dat als de consument gaat feesten, dat dit wordt betaald door leveranciers of door behaalde voordelen tussen Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten. Synergie! De komende periode zal blijken waar de strijd echt wordt gestreden. Maar … laat de consument ook eens weten wie de troep van het feest opruimt. Dit zijn vaak de andere schakels in de keten. Namelijk bevlogen, betrokken en hardwerkende ondernemers met  fantastisch mooie producten. 

Laten we afspreken dat wij ‘Hollanders’ voorop gaan in de polonaise en ons wat meer als Belg gedragen. We betalen een eerlijke prijs voor een goed product. Niet zeuren dus. We besteden nét iets meer van ons inkomen aan voeding dan we nu doen. Dit resulteert vast in het behoud van een goede marge voor de leverancier waar ik deze week was. 

Geen sprookjeshuwelijk dus, maar een droomhuwelijk met het feest van minimaal een gouden echtpaar als perspectief!

Blog, 2 juli 2015

Reageer via Rabobank Foodzone op LinkedIn

Contact

Rabobank