Blog food

Hans van Haaren

Foodstock: hype of trend?

Hans van Haaren

Woodstock was in de vorige eeuw het startschot voor het échte beleven van muziek. Een cocktail van diverse ingrediënten zorgde voor een extra dimensie. Een beleving die je alleen kon ervaren als je op het weiland van melkveehouder Max Yasgur aanwezig was. Het festival leeft nog steeds voort en kent ook in Nederland vele op dit kleurrijke evenement geïnspireerde festivals. 

En nu is er … Foodstock! Oftewel: elk weekend kunt u ergens naar een ‘foodfestival’. Bent u al geweest? Of gaat u binnenkort? Onze hunkering naar eerlijk, smaakvol, ambachtelijk en authentiek voedsel wordt geheel bevredigd. Transparant, terug naar de basis, eten verbindt, noem maar op. En ook hier ontstaat die extra dimensie die je alleen ervaart als je staat ‘te beleven’ bij een willekeurige foodtruck.

Hype of trend?

Het aantal foodfestivals is deze zomer ontelbaar. Dat is voor mij het teken van een hype. Maar een niet te stoppen trend is onze drang naar verantwoord voedsel. Dit gewijzigde consumentengedrag laat in een razend tempo zijn sporen na in de gehele voedselketen. Waar u zich ook bevindt in de supply chain, u moet hierop anticiperen anders verliest u de strijd en laat de consument uw product links liggen. Daarom is dit een mooie kans voor ondernemers met bijvoorbeeld eerlijke en ambachtelijke producten.

Toetreding uit onverwachte hoek

Denkt u: appeltje, eitje? Of: het zal zo’n vaart niet lopen? In gesprekken met ondernemers tijdens bedrijfsbezoeken valt het mij op dat bestaande bedrijven moeite hebben om daadkrachtig te reageren op het veranderende gedrag van die consument. Zo is de gevestigde suikerindustrie op zoek naar een nieuw evenwicht. Het zijn vaak nieuwkomers in de keten die ineens een stuk van de taart pakken. En dat is geen toevalstreffer, maar het resultaat van een uitgekiende en geavanceerde strategie. Weet u dat Ikea inmiddels biologisch brood bakt en dat de ‘Zalando in food’ klaar staat om uw markt te veroveren?

Knetterbijzonder

Oh ja, en dan is er nog de prijs. Die blijft te laag! En uw marge daarmee mager. Dat zijn de wetten van een markt waarin het volume afvlakt en er sprake is van overcapaciteit. Oók op Foodstock. Of u moet iets heel bijzonders hebben, iets knetterbijzonders! Vlees van Japanse koeien bijvoorbeeld. 

Ik wens iedereen een fantastische zomer en ik zou zeggen: belééf Foodstock! Ik ga in elk geval zeker naar het Funky Food Festival. Proosten met een glas biologisch streekbier, La Trappe was toch al mijn favoriet. O, en de frietjes en groentjes van Pura Vida komen gewoon van boer Oppers uit Middelbeers. Al 30 jaar lekkere aardappelen! 

Blog, 7 juli 2015

Reageer via Rabobank Foodzone op LinkedIn

Contact

Rabobank