Winnaars in food

Hans van Haaren

Verlidlisering

Hans van Haaren

Heeft u er al van gehoord? 'Verlidlisering'.Deze fancy term werd door Marcel van Aalst gelanceerd tijdens het EFMI-congres, waar de top van de Nederlandse foodretailers aanwezig was. Naast 'food online' en 'blurring', werd er gesproken over 'verlidlisering' als grootste 'driver of change'. Ook ik moest twee keer oefenen om de term juist uit te spreken.

De Lidl is de grootste gamechanger in het supermarktlandschap. De kwaliteitsdiscounter begrijpt de hybride consument en snoept marktaandeel af van de concurrentie. Al vijf jaar de beste in groente en fruit, een spectaculair stijgende broodverkoop en nu kiest Lidl ook nog voor een vleesassortiment met minimaal één ster in het Beter Leven Keurmerk. De dierenbescherming verkeert in een jubelstemming. In de najaarscampagne van Lidl wordt u uitgenodigd om de producten van Lidl blind te proeven, om de belofte ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ waar te maken. Of is het simpelweg een gevecht met prijs al belangrijkste wapen?

Een extra dimensie

Hutten Catering, een creatieve cateraar uit Veghel, heeft samen met Kentalis een nieuwe bakkerij geopend. Mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt bakken daar fantastisch lekkere koekjes. Tijdens de feestelijke opening van de bakkerij werd een opmerkelijke dimensie benoemd in de visie van het bedrijf. In het businessmodel staat ‘het geluk’ van de medewerkers centraal. Wauw, daar wil ik ook wel werken!

In het rendementsdenken geeft zo’n extra dimensie kortsluiting. Het traditionele model bestaat immers uit twee dimensies. Er is een tijdslijn en op die tijdslijn wordt het verloop van de winst weergegeven. Maar hoe pas je een dimensie zoals ‘het geluk van medewerkers’ in het tweedimensionale model? Het klinkt ingewikkeld, maar ik ben uitgedaagd om mijn denkpatroon aan te passen, met ruimte voor vernieuwende aspecten. Hopelijk raakt ú ook geïnspireerd.

Geniale creativiteit

Na het feest in de bakkerij werd ik geconfronteerd met de tegeltjeswijsheid ‘Gaat u gelukkig naar huis, of gaat u gelúkkig naar huis?’ Dát soort creativiteit ontstaat er dus, als u het geluk van mensen centraal stelt.

De Lidl en Hutten Catering: twee totaal verschillende bedrijven, maar prachtige voorbeelden van succes. Beschikt u ook over zoiets bijzonders? Iets wat mij kan verrassen? Ik ben benieuwd. Ik daag u uit en laat me graag door u inspireren. Veel succes met uw business!

Blog, 10 september 2015

Reageer via Rabobank Foodzone op LinkedIn

Contact

Rabobank