Blog food

Hans van Haaren

“Toedeledokie!”

Hans van Haaren

Weet u het nog? In de legendarische serie ‘Debiteuren Crediteuren’ van Jiskefet gooit meneer Jos in elke aflevering zijn brood in de afvalbak. Iets wat ik ook weleens deed tijdens mijn middelbare schooltijd, nauwelijks bewust van de impact van verspilling van voedsel. Van de NS kreeg ik begin januari een ‘lunchwrap’ cadeau: ‘een duurzaam alternatief om uw brood mee te nemen’, aldus de NS. Mijn boterhammen blijven langer vers, de wrap is herbruikbaar en makkelijk schoon te maken. Hebt u er ook één ontvangen? En gebruikt u hem?.

Verpakkingsvraagstuk

De levensmiddelenindustrie worstelt met het verpakkingsvraagstuk. Dat bleek tijdens onze Round Table ‘Duurzaam Verpakken’. Met een aantal foodondernemers en experts in verpakken werden inzichten en ervaringen gedeeld om het verduurzamingsproces in gang te zetten. Verpakken is complex, kostbaar en het sentiment bij de finale consument en regelgevers staat vaak haaks op de realiteit. Een spagaat die het nemen van de juiste beslissingen lastig maakt.

Bekijk de film van de Round-Table ‘Duurzaam Verpakken’ via YouTube

Totale impact

Met een goede verpakking is een product aantrekkelijk, het blijft langer houdbaar en het kan verder worden geëxporteerd. Een beperkte of geen verpakking is eigenlijk alleen verantwoord als aankoop en consumptie samenvallen. In alle andere gevallen is de kans op verlies groot. Enige nuance is dus op zijn plaats. Ook met de opkomst van verpakkingsloze winkels. Het is van belang om naar de totale impact op de voedselketen te kijken en niet alleen naar het laatste stukje.

“Toedeledokie!” De grootste en makkelijkste winst is te behalen met het beperken van het gedrag van meneer Jos, want veel voedsel gaat hierdoor verloren. Ik ervaar dit met regelmaat tijdens ontbijtsessies en lunchbijeenkomsten met een overdaad aan eten en drinken. Veel gaat na afloop gewoon in de afvalbak. Daarom daag ik u uit om uw gedrag aan te passen, want waarschijnlijk bent u ook schuldig, of niet? Vergelijk bovenstaande eenvoudige oplossing in elk geval eens met de complexe problematiek van de verpakkingsindustrie. En de lunchwrap van de NS? Het cadeau is zilver, de boodschap is goud. Smakelijk!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 12 februari 2015

Reageer via Rabobank Foodzone op LinkedIn

Contact

Rabobank